Имате ли нужда от уникален дизайн на сайт за пътувания?

Съдържание

В днешната статия ще разгледаме необходимостта от уеб дизайн за сайтовете за пътувания, които получават трафик от търсачките. Важно е да не се бъркат с класическите блогове, които имат много абонати, или сайтове за хотели, билети и други. Това са различни ниши и дизайнът за тях също трябва да бъде различен.

Не бъркайте дизайна със снимка: защо истинският дизайн винаги е скъп?

Добрият дизайн е нужен, за да привлече внимание. Трябва да разберете откъде идват хората и как взаимодействат със сайта, какви действия трябва да предприемат и какво ще правят след това. А дизайнът трябва да помогне на читателя да избере точно пътя, който е най-полезен за вас. Винаги трябва да мислите за потенциални печалби от страницата. Няма смисъл да правите някакъв хубав дизайн или специфична функционалност за страници като „Контакти“, „За нас“ или в статия за „Визи в страна Х“ . Такива разходи никога няма да се изплатят. 

Ако значителна част от вашата аудитория сърфира през работно време, вместо ярък и цветен дизайн, можете да използвате строги цветове. Така поне отдалеч не е набиващо се на очи, че хората планират ваканция вместо да работят. Понякога дори суперминимализмът е оправдан. Например, можете да създадете най-простата страница, на която ще сложите линккове към всички държави, от които се нуждае пътешественика. Почти няма CSS стилове, JS, реклами или тежки аналитични системи. И след това го рекламирайте като незабавно зареждащa селекция от полезни връзки за тези, които имат бавна интернет връзка (примерно на летището или в хотела).Един добър дизайнер трябва да се потопи във вашата ниша. Той трябва да разбере как работи партньорският маркетинг, какви услуги се търсят, какъв акцент е важен за аудиторията ви. И в същото време да помисли за стотици различни малки неща. Такава работа обикновено отнема повече от един месец. И трябва да платите доста  за това. Само „картинка“ с добър дизайн може да струва повече от 1000 лева. След товаследва поне още един месец работа за програмистите.

Колко струва един качествен уникален дизайн?

След направено проучване сред хора, които изработиха свой индивидуален дизайн, крайната цена, която те получиха е от 5 до 30 хиляди лева. Ясно е, че можете да поръчате уникален дизайн и за 500 лева. Но това е несериозно. По качество той ще бъде много по-зле от всяка платена тема, която можете да закупите за 40-50 долара. Примери можете да видите в сайтовете на много регионални уеб студия. Дизайнът уж е „уникален“, но изглежда кошмарно.

Средната цена на реални проекти е  приблизително до 5000-6000 лева. За някои видове туристически услуги може да стигне 10-15 хиляди лева. И това е само “основната” функционалност. Подобренията лесно могат да удвоят тази сума.


Проблемите с уебсайта често не са в дизайна

Почти всички обвиняват лошите дизайни и си мислят: „Ако намеря добър разработчик, който да направи готин сайт, то трафикът ще тръгне веднага!”. Всъщност проблемът обикновено е в нещо друго. В повечето случаи е в лошото съдържание. Ако при дадено търсене в резултатите има дузина сайтове, които по-пълно и интересно обхващат темата, дали търсачката ще препоръча вашия ? НЕ.

Странно, но дори опитни уебмастъри още при първите проблеми със сайта по някаква причина са склонни да преработват оформление и дизайн.  Ако сайтът започне да губи трафик, тогава най-вероятно причините са различни: съдържанието е остаряло, появил  се е силен конкурент или настройките са объркани някъде.

Защо най-вероятно изобщо нямате нужда от „скъп“ дизайн?

Когато става въпрос за дизайн, дори и за малка статия, по някаква причина всеки активно настоява за необходимостта от уникален външен вид и функционалност на сайта. Всичко това е маскирано с красиви думи като „брандиране“, „използваемост“ и „уникаллна визия за промотиране“.  Нашият свят е проектиран по такъв начин, че прекомерният перфекционизъм обикновено само вреди. Месеци наред можете да търсите печатни грешки в статия, да обработвате снимки и да довеждате всичко до идеала. И като резултат, постигате ръст на продажбите от само 5-10%. В този случай е по-изгодно през това време да напишете няколко нови статии и да получите много повече пари от тях, конвертирайки клиенти.

Парадокс е, но някой от „много необходимите неща” за даден сайт често никога не се изплащат. В контекста на обикновените сайтове със статии, бих включил тук: SMM, маркетинг съдържание, интервюта за радио, вестници и телевизия, разнообразие от изяви, купуване на връзки, редактиране на снимки, необичайно оформление на дълъг текст, висококачествени видеоклипове, уникален скъп дизайн и дори статии, като тази, която четете в момента.

Кой има нужда от дизайн все пак?

Случаите, когато е оправдано да се направи индивидуален дизайн:

  1. Гигантски проект: ако планирате да създадете ресурс с големи размери, то уникалната функционалност и авторски дизайн стават необходими.
  2. Вътрешен проект: ако блогът е направен с някаква цел от голяма компания. Собственият дизайн ще помогне за поддържане на корпоративната идентичност.
  3. Уникална задача: ако имате не само статия, а сайт с уникална идея и необичайна функционалност. Често е по-лесно да създадете всичко от нулата, отколкото да променяте  готовото.


Как да направите приемлив дизайн на уебсайта

Ако на първо място искате да печелите пари от даден сайт, изобщо не е необходимо да инвестирате огромни средства и много усилия в неговото създаване. Достатъчно е просто да го направите нормално – сайтът да не е по-лош от другите, да не се забавя и да работи нормално на различни устройства.

Обикновено е много по-изгодно бързо да направите нормален сайт и веднага да започнете да го развивате и популяризирате. При проектите, в които се влагат много усилия и работа в дизайна, често оцеляват тези, при които авторът пише по-често и по-интересно съдържаение. Дори сайтът да не изглежда много красив в началото.


Няма правила – повечето проучвания и случаи са безполезни за вас

В  Wikipedia има статия за оптималната дължина на всеки блог от гледна точка на типографията. Всички тези правила се прилагат в различни ситуации, в зависимост от вида и сложността на текста, шрифта, характеристиките на оформлението и целите. Например текстът с кратки редове изглежда по-лесен за четене, а с дългите се усвоява по-добре и се приема по-сериозно.

Но дори тези изследвания вече са остарели. Хората се променят. Например с настъпването на ерата на смартфоните всички са свикнали с къси линии. . Ако четете книги от добри типографи (като Джоузеф Мюлер-Брокман, Ерик Шпикерман, Ричард Пулин, Робърт Брингхърст) – те много рядко дават някакви конкретни числа и строги правила. Защото всеки случай е индивидуален.

Красиво не означава добро

Целта на дизайнера е да продаде красива картина. Вижте някой от популярните платени шаблони. Изглеждат добре и солидно! Сега честно изчислете колко от предложените функции ще използвате.

Вашата цел е да направите сайта бърз и удобен за посетителите. И благодарение на него да правите пари. Ако не можете ясно да обосновете нито един елемент, той не е необходим. Премахваме всички ненужни елементи. Такива сайтове рядко изглеждат много „готини“ и красиви, но генерират доход.

Няма нужда да преследвате краткосрочните тенденции

Модата е нещо бързо. Вижте например историята на развитието на иконите в Microsoft. Отначало те бяха обемни и оцветени, после станаха просто оцветени, без сянка и градиенти. Тенденциите в дизайна са начинът, по който големите компании (които имат ресурсите за това) се стремят да се откроят. Модата за шрифтове, нюанси, подчертан минимализъм, странни анимации, сенки и плоски обекти идва и си отива.

Как да изберте шаблон за сайта

Накратко ше ви разкажем на какво е важно да обърнете внимание при избора на тема за сайта. Тези съвети в крайна сметка ще ви спестят време и пари.

Платена или безплатна тема?

Безплатни теми са тези , които могат да бъдат изтеглени от официалното хранилище. Например, теми за WordPress можете да намерите тук: wordpress.org/themes . Други популярни CMS-и обикновено имат свои собствени “хранилища”. Можете също да вземете теми от сайтовете на големи студия разработчици. Понякога те публикуват нещо за реклама безплатно. Обикновено това не са много добри опции, но поне е безплатно.

Внимавайте: има много сайтове, от които можете да изтеглите хиляди теми безплатно. Такива сайтове обикновено вграждат различни злонамерени връзки или вируси в темите. Такива сайтове могат да се използват само за тестване на теми преди закупуване. Платените теми също не винаги са с нормално качество. Понякога всичко изглежда доста прилично отвън, а отвътре е страшен мишмаш от отвратителен код и бъгове.


Дали платената тема ще бъде по-добра от безплатната?

Няма разлика. Ако намерите безплатна тема, която ви подхожда по дизайн – напълно е възможно да я използвате. Освен това в нея най-вероятно няма да има милион допълнителни функции и стилове. Така сайтът ще работи по-бързо и няма да се нуждае от мощен скъп хостинг. Платените теми обикновено предлагат по-богата функционалност. Ако намерите подходяща тема, по-добре е да я закупите, вместо да променяте безплатна дълго време.


Изберете “mobile first”

Това е подход към разработването и дизайна на сайтове, вече мобилната версия е изцяло на преден план. Трафикът от мобилни устройства отдавна е изпреварил настолните компютри, така че всичко е логично.


Лого – нужно ли е изобщо?

По някаква причина, когато създават нов уебсайт или бизнес, хората на първо място мислят за логото. Повечето избират палми, самолети, куфари, компаси и т.н. Инвестирането в такова лого няма да  се изплати… никога. Ако харчите няколко милиони за реклама, хората дори ще разпознаят русалка с две опашки. Но има обратния ефект – без голяма инвестиция на пари или време, никой няма да запомни вашето лого. Тогава какъв е смисълът да харчите пари за него, време и място на сайта? Може би е по-добре да напишете името в текст? Обикновено се помни по-добре, чете се по-бързо и е полезно и за SEO.

Логото ще работи, ако имате планове за развитие на постоянна аудитория. Но тук е по-добре да проявите малко въображение. Например, вижте какво правят опитните блогъри. Повече от половината използват лицето си по един или друг начин като лого и икона на сайта (т.нар. favicon). Може да е просто леко обработена снимка или „рисунка“, но човекът на логото е във всеки случай разпознаваем и запомнен много пъти по-добре от палмите и плажа по залез.

По някаква причина фавиконите се подценяват от уебмастърите. Но именно те, а не логото, хората виждат в резултатите от търсенето. Ако все пак решите да направите лого, трябва да го нарисувате, така че да се мащабира добре и да може да се използва като фавикон. Тогава получавате един вид синергия – човекът вижда логото на сайта, запомня го и при следващото търсене, благодарение на същата икона, избира вашия сайт, дори ако по някаква причина той не е на първо място в резултатите от търсенето.


Типографията е най-важният елемент от списъка

Ако изведнъж проектът ви набера такава популярност, че за него става изгодно да се направи уникален дизайн, точно типографията ще бъде най-трудна за преработка. По един или друг начин, когато пишем статия, се опитваме да накараме картината или рекламата да текат красиво около текста, да няма „разкъсани“ абзаци , а колоните да са приблизително на една и съща височина.

За да не бъде болезнено да разглеждате и коригирате всяка статия, препоръчвам ви първоначално да обърнете голямо внимание на избора на шрифт и типография. След това, по време на редизайн, те могат да бъдат запазени почти непроменени.

Когато правите нови сайтове:

  • Ширина на съдържанието: 600-850px. Колкото по-дълга е статията, толкова по-трудно е оформлението. Колкото е по-голем шрифта, толкова по-голяма е ширината.
  • Размерът на шрифта на основния текст: 15-21px. Зависи кой шрифт ще изберете. Същият размер в Arial и Georgia изглежда много по-различно.
  • Вдлъбнатина между параграфите: 20-30px.
  • Разстоянието между линиите: 20-35px.

По принцип добрият дизайнер знае за относителните мерни единици и знае как да ги прилага. Но за всеки случай ви дадох ориентировъчни цифри.


Снимки

Проверете дали темата ви позволява да поставяте снимки в пълна ширина, отляво и отдясно на текста. Възможно ли е да увеличите снимката? Има ли вградени галерии или някаква опция за показване на няколко снимки наведнъж? И разбира се всичко това проверявайте как изглежда преди всичко на мобилни устройства.


Блокове на внимание

На сайтовете по принцип има два вида аудитории – „Читатели“ и „Купувачи“.

Читателите – това са хора, които все още не са решили дали изобщо имат нужда от това. Те обичат красиви истории, снимки от пътешествия и активно ги обсъждат. Те се дразнят от структурирана информация с подчертани цени, адреси, скучни лайф хакове, връзки и съвети. Те не се нуждаят от това в момента и затруднявате насладата от красивия текст. Такава публика е необходима, ако искате да станете известен блогър.

Купувачите – те идват с конкретна цел: да разберат как да стигнат до определена точка, къде да се настанят, къде да кликнат, за да резервират кола под наем или екскурзия. За такива хора е важно ключовата информация да бъде подчертана. Те не обичат голяма „стена от текст“, но искат да видят най-структурирания възможен текст. Така че желаната секция да може да бъде намерена бързо и без проблеми.

Лично аз се фокусирам върху „Купувачите“ и затова поставям доста различни блокове на внимание. Например, можете да подчертаете параграф с ключова информация, накратко и точка по точка, да опишете плюсовете и минусите на курорта или хотела, да съберете всички цени на плажа на едно място, така че не е нужно да ги търсятклиентите  в цялата статия.

За пример давам една руска статия за Будва. Разглеждаме какво има в нея:

  1. Блок, в който са изброени плюсовете и минусите на града, така че хората веднага да решат подходящ ли е този курорт изобщо за тях
  2. Алтернатива за онези, за които минусите изглеждаха критични
  3. Списък на атракциите с много снимки
  4. Всичко за плажове, платени и безплатни зони, цени за шезлонги и чистотата на морето
  5. Температура на въздуха и морето, броя на дъждовни дни и туристите
  6. Опции “къде да хапна” с приблизителни цени
  7. Избор от екскурзии за тези, които искат да видят страната
  8. Съвети за наемане на кола за тези, които не обичат организираните екскурзии
  9. Идеи за хора с по-ограничен бюджет
  10. Най-подробна инструкция за това как да стигнете до там, къде да закупите билети, къде да отседнете и какво да правите
  11. Карта с ключови точки, които може да са ви необходими в Будва

И всеки такъв елемент е проектиран малко по-различно в зависимост от това какъв ефект трябва да има върху читателя и какви действия трябва да получите от него. Ако бях ръководен от „Читателите“, ще трябва да пиша по съвсем различен начин: по-малко нюанси и съвети, повече снимки, интересни факти и истории като „как живеехме в Будва за 3о лева на ден“. Така че статията се превръща в малка завладяваща история, илюстрирана със снимки.


Меню

Преди десет години, ако човек намери добър сайт за Тайланд, той ще го маркира и прочете почти от корица до корица. Сега е точно обратното: средно хората четат само 1-2 статии. Дори на връзки от текста те кликват доста рядко. Ако вашата статия няма необходимата информация, хората няма да я търсят в сайта, те просто ще се върнат в Google и ще потърсят друг сайт.

Така се оказва, че в момента наистина не е нужно голямо и красиво меню. Това само помага на търсачките да разбират по-добре структурата на сайта. Не е изненадващо, че хората постепенно изоставят голямо меню в полза на няколко „ключови“ връзки.

Странични ленти

Лично аз през 2020 г. не използвам страничните ленти (сайдбар) по няколко причини:

  1. Няма място – по-голямата част от трафика сега идва от смартфони (въпреки че все още хората купуват по-добре от декстоп). И просто няма място за сайдбара (освен под статията и коментарите, където никой не прелиства)
  2. Банерна слепота – много хора слагат реклами в страничната лента (например промоционален код на AirBnB). В резултат на това хората развиха навика да не забелязват всичко, което се случва в тази колона.
  3. Няма съдържание – но какво можете да поставите в страничната лента? Списък на последните статии? Промоционален материал? Рекламен елемент? Информация за автора? Вече опитах всички тези опции. И нито един от тях не работи добре за мен


Коментари

Ако читателят има възможност да зададе въпрос в коментарите, това е добре. Но често тяхната стойност е силно преувеличена. Нека бъдем честни – авторите на повечето сайтове със статии не искат да отговарят на едни и същи въпроси от сутрин до вечер. А и отговорът трябва да се пише всеки път по малко по-нов начин.

Най-подходящо е формата за коментар да е най-долу. Така че човек първо да прегледа статията, после всички въпроси от другите хора и чак след това той да може да зададе своя. Под някои статии би било добре да се заключат коментарите или да се усложни писането им посредством верификация.

Анимация и различни ефекти

С анимацията трябва да сте много внимателни. Не е необходимо всяка снимка и всички елементи на сайта да се “хвърлят в очите” на потребителите. Когато всичко потрепва, скача и мига, това предизвиква раздразнение. А на слабите устройства подобно творчество много бави сайта.

Въпреки това ненатрапчивата анимация прави сайта по-добър. За мен има едно правило: анимацията трябва да се появи в отговор на действията на потребителя и да е очаквана. Ако кликне върху снимката, то тя да може да се увеличи плавно.

Вградени елементи – карти, 360* панорами, видео

Чудесно е, ако темата дава възможност за красиво и адаптивно интегриране на различни елементи. Това може да бъде карта от Google Maps, снимки от Instagram или видеоклипове от YouTube. Един добър видеоклип в темата дори може да помогне малко в промотирането. Но тук е важно да не прекалявате – всичко трябва да бъде умерено и на място.

Допълнителни артикули в сайтовете

Елементите, които мнозина използват почти винаги, но напразно:

  • Връзки към социалните мрежи – ако имате сайт със статии, хората няма да се интересуват от вашите социални мрежи и абонаментите ще са минимални. А да се водят групи за няколкостотин души (в най-добрия случай) е лоша идея. По-добре е да освободите място на сайта и времето си за нещо по-полезно.
  • Рейтинг звезди – преди се показваха в SERP и имаше смисъл да се добавят. Сега това вече не работи. Ако нямате стотици гласове за такива оценки и те не работят като социални доказателства – можете да ги премахнете. Освен това повечето ги слагат, използвайки доста тромави и бъгави плъгини.
  • Страхотна снимка в началото на статията – понякога е подходящо, но почти винаги е по-добре веднага да се покаже самото съдържание.
  • Бутони за споделяне – не ги ползват много. Ако човек трябва да сподели статията ви, той най-вероятно ще препрати връзката в лична кореспонденция. Като се има предвид, че не е лесно да се реализират бутоните за споделяне без допълнителен код и инсталиране на анализи от „трети компании“, по-добре е да премахнете този елемент напълно.
  • Лични контакти и информация за автора – контактите и информацията за автора под статията определено могат да бъдат премахнати. Нямате нужда от хора, които да прекарват часове да ви питат за всички нюанси в лични съобщения? Освен това въпросите почти винаги са еднакви и в социалните мрежи хората общуват доста удобно в продължение на 2-3 часа. Тези, които наистина се нуждаят от информация, е по-добре да напишат в коментарите. Ще има поне SEO ползи.
    Популярни статии – хората предпочитат да следват връзки в рамките на статиите.
  • Облаци от етикети (тагове) – сега никой не иска да рови из вашия сайт. Маркерите само заемат място.
  • Връзки към категории от сайта – почти винаги големите и видими блокове с категории от сайта са безполезни.
  • Различни гласове и реакции на потребителите – такива блокове обикновено се поставят под статията. Изглеждат, че помагат да се събере реакцията на читателите, но всъщност от тях няма много полза. Особено, ако сайтът все още няма голяма аудитория.
  • Чат плъгини – подобно на контактите. Сигурни ли сте, че сте готови от сутрин до вечер да отговоряте на десетки въпроси от един и същи тип хора, които искат да спестят максимално от личното си време?
  • Банери – вече почти не работят. Много са досадни и отвличащи вниманието от четенето. По-добре е да премахнете банерите и да поставите няколко допълнителни връзки в текста на статията.
  • Джаджи под статията – работят доста зле. Ако статията е за забележителностите в даден град, много по-добре е ръчно да изберете 3-5 добри екскурзии и да ги поставите. В идеалния случай, обяснява плюсовете и минусите на всеки.
  • Големи блокове за търсене – хората почти не търсят в сайтовете. Следователно няма смисъл да правите специален акцент върху блока за търсене.
  • Автоматично възпроизвеждане на видео – не всеки има бърз и стабилен интернет. Много от потребитлеите обикновено са на почивка в хотели с лош WiFi или дори в роуминг. Премахвайки видеоклипа автоматично да се стартира, има вероятност да намалите степента на отпадане и да се придвижите малко нагоре в търсенето.
  • Звуци – струва ми се, че сайтовете, когато ги отворите да започват да свирят музика – това е ужасно. Никога не правете това!


Препоръчвам ви много внимателно да използвате различни “уникални функции” в дизайна си. Обикновено най-красивите и необичайни сайтове се правят за промотиране на даден продукт или услуга (т.нар. лендинги).


5 основни извода от статията

  1. Съдържанието е по-важно от дизайна
  2. Платен шаблон за около 1000 лв. почти винаги е достатъчен
  3. Уникалният скъп дизайн рядко се отплаща
  4. Колкото по-просто, толкова по-добре – премахнете излишното
  5. Важно е текстът да бъде лесен за четене

Ако ви е харесала статията, споделяйте 🙂

Оценете ни

0 / 5

Your page rank:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Подобни публикации

Станислав Пеев

Станислав Пеев

Над 10 години опит в SEO оптимизацията и много сертификати /Yoast, Google, Semrush, Netpeak, Serpstat, Woorank и т.н./.
Работя с най-популярните SEO софтуери.
Имам участия в конференции и собствени статии публикувани в престижни SEO издания.

Портфолио
Creative
Нани Хоум
Nani Home
Станимир Михов фитнес инструктор
Stanimir Mihov
СЕО Услуги
Други услуги