Как новите технологии променят пазаруването

Съществуват технологии, които помагат на големите търговски вериги да подобрят качеството на услугите и да повлияят върху поведението на клиентите в магазините.

Ще ви разкажем как работят Wi-Fi скенерите, бийкъните, защо се нуждаем от видеоанализ и защо е полезна допълнителната реалност.

Работата на всички технологични гиганти е насочена към максимално опростяване живота на потребителите – появяват се роботи прахосмукачки, телефони, които могат да работят дълго време без презареждане, стартират се услуги за доставка на продукти от супермаркети и отдаване под наем на всичко, което можете да си помислите. Търговците на дребно не изостават, те предлагат не само голям асортимент, удобно местоположение, но и търсят начини да предусетят желанията на клиентите.

Видеоанализ

Видеозаписите от търговските зони позволяват на маркетолозите да анализират поведението на потребителите – техните желания, намерения и много други фактори. Тази информация дава възможност да се определи къде е по-добре да се постави продукт или да се окачи дреха – т.е. да се възложи работата на търговеца на изкуствения интелект. Освен това разпознаването на лицето ви позволява да запомните клиента, автоматично да активирате отстъпката или да му кажете къде лежат любимите му продукти и в коя част има неща с подходящ размер. Тази технология дори дава възможност да се вземат предвид хранителните алергии на конкретен купувач, за да му се каже, кои продукти в кошницата трябва да се премахнат.

Първият магазин за видео услуги бе открит от Amazon Go в Сиатъл през януари 2018 година. Купувачите могат просто да вземат стоките, от които се нуждаят от рафтовете и спокойно да продължат с тях до изхода, без да ги оставят на касата. За да направите това, трябва да създадете акаунт в Amazon и да сканирате кода от приложението, преди да влезете в магазина. Системата за идентификация автоматично ще идентифицира избраните елементи и ще издаде фактура.

През ноември 2018г. Шуферсал /голяма верига от супермаркети в Израел/ обяви партньорство с Trigo Vision – стартъп компания, която предлага видеоанализи, компютърно виждане и решения за машинно обучение. Съвместният проект доведе до автоматизиране на процеса на закупуване, премахване на касовите апарати и предотвратяване на кражби в магазините.

Wi-Fi скенери

wi-fi скенери в магазините

“Събирачите на информация” за потребителите на обществени места работят по следния начин: веднага щом посетителят е в обхвата на сигнала, неговият смартфон комуникира с Wi-Fi сензор. След това данните се прехвърлят на операторите. Според Gett WiFi, анализирайки цифровите отпечатъци на потребителите, можете по-късно да показвате реклама чрез платформите myTarget или Yandex.Direct, както и да прецените какъв процент от клиентите, които са видели онлайн рекламата, достигат финалната точка на продажба. Този инструмент е подходящ както за вериги магазини, така и за малки шоуруми. Затова скоро ще започнем да забелязваме в нашите смартфони реклами на магазини, в които сме били преди дни.

В чужбина много хора използват тази технология, но не всички го признават, защото посетителите не харесват марките и търговците на дребно да ги наблюдават. Когато през 2013г. мрежата на универсалните магазини Nordstrom каза, че събира информация за своите посетители с помощта на Wi-Fi скенери, тя получи отрицателен отговор от клиентите и преустанови експеримента.

Бийкъните

бийкъни в пазаруването

Тази технология е близо до Wi-Fi-скенерите, но не работи на принципа на отложено действие, а в момента. Маяците са малки устройства, които комуникират със смартфона и предават информация към него чрез Bluetooth. Те работят в радиус от 50 метра, т.е. съобщението достига до получателя незабавно, а не когато вече е на път за вкъщи. Търговците на дребно не могат да пренебрегнат възможностите на бийкъните, като се има предвид бумът в различните тракери и безжични слушалки, особено след като потребителите не изключват Bluetooth-а. Технологията е полезна, например, когато се изисква вътрешна навигация, тя може също да обяви началото на продажбите с помощта на push известия (без флаери и разходи за промоутъри).

Ако човек е в магазина за дълго време и не може да реши за покупка, можете да му предложите отстъпка. Така например прави универсалния магазин на Macy’s, който използва маяци от 2014г. насам – когато клиентът отваря приложение, системата автоматично определя в кой отдел е и с помощта на известия му напомня за любимите продукти. Този подход увеличава размера на средния чек.

Анализ на данните

магазин от веригата farfetch

Проучването на предпочитанията на клиентите чрез CRM система е необходимо за разработване на програма за лоялност и създаване на наистина персонализирани оферти чрез изпращане на SMS и е-мейл бюлетини. Евтините платформи и SaaS-решенията помагат в това, да се съберат всички данни на едно място и да се качват пълни анализи на използваните инструменти.

През 2017г. онлайн търговецът Farfetch, специализиран в луксозните марки, представи своя собствена платформа Store of the Future. Проектът позволява да се комбинират онлайн и офлайн пазаруване въз основа на сметката на купувача, включително и подбора на дрехи в бутика. Системата е тествана в нюйоркския водещ магазин Thom Browne, а през март 2018г. Farfetch влезе в партньорство за въвеждане на нови технологични решения с Chanel.

VR и AR

Технологиите на добавенета и виртуална реалност могат да помогнат за оценката на поведението на потребителите и да обучат служителите за реални ситуации, възникващи в работата. Цифровото огледало, базирано на AR, ще опрости избора на дрехи, ще “вземе” аксесоарите или ще ви позволи да тествате козметични продукти, без да се налага да ги нанасяте на лицето си. Търговците на дребно ще могат да намалят натовареността на продавачите и да ограничат изнасянето на стоки по време на изпробването им. В допълнение, с помощта на VR-очила можете да създадете “топла карта” на магазина, разбирайки какви продукти са най-търсени и кои стелажи най-много привличат вниманието на купувачите. Тези карти помагат да се разберат по-добре изискванията на аудиторията и следователно да се оптимизират разходите за мърчандайзинг.

Американската мрежа от универсални магазини Saks Fifth Avenue през 2017г. представи концепция за салон, една от чертите на който е възможността за тестване на козметиката с помощта на технологията на разширената реалност. Проектът Salon е създаден в сътрудничество със звездния стилист Джоел Уорън. Първият салон на мрежата вече е започнал да работи в универсален магазин в Хънтингтън. Преди да изберат нещо, клиентите на салона могат да опитат продуктите със свое изображение, използвайки огледало, подобно на iPad, и да изпратят получените снимки на имейла си. Планирано е до есента да се открият около 12 такива салона в САЩ. Според президента на компанията, Mark Metric, технологиите с добавена реалност ще представят на потребителя нов опит, а магазините ще се превърнат в място за привличане на клиенти. Този проект ще позволи на Saks Fifth Avenue да се конкурира с онлайн търговците и мрежите като Sephora.

Оценете ни

0 / 5

Your page rank:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Подобни публикации

тенденции

Тенденции в кънтент маркетинга за 2023

През 2023г. контент маркетинга ще продължи да се разширява и променя заедно с маркетинговите техники на компаниите. Някои тенденции ще се подобрят, а други ще

Станислав Пеев

Станислав Пеев

12 години опит в SEO и много сертификати /Yoast, Google, Semrush, Netpeak, Serpstat, Woorank и др./.
Работи с най-популярните SEO софтуери.
Участия в конференции и собствени статии, публикувани в престижни SEO издания.

Портфолио
Метро България - автобусни билети от и до Истанбул
Метро България
Creative
Нани Хоум
Нани Хоум
SEO услуги
Други услуги