Какво да очаква SEO индустрията през 2019-та година?

Съдържание

Общите правила на играта ще станат още по-сложни, а някои SEO-та ще отидат към по-голяма специализация. За тях лично промените ще бъдат драматични. Но SEO като цяло е малко вероятно да претърпи големи промени.

Въз основа на тенденцията от последните години, не се очакват драстични промени.

Най-радикалната промяна през 2018-2019 е внедряването на Google алгоритъма за мобилни устройства /mobile-first index/ и абсолютната необходимост от мобилна версия на сайта, която следва от него. И ако по-рано мобилната версия принадлежеше към категорията “желателно”, сега тя е категоризирана като “задължителна”.

Трябва да се обърне голямо внимание на такива подробности като времето за зареждане на скриптове, размера на изображенията и оптимизирането на кода.

SEO не е революция, а по-скоро еволюция. Всяка година се появяват промени и усложнения на методите, но общата методология и “трите опори” – оптимизиране на съдържанието, техническа оптимизация и изграждане на линк маса – остават непроменени.

Големи промени се случват в нивото на конкуренцията. Сега TOП-10 във всички силно конкурентни и в повечето средно конкурентни ниши са заети от много прилични сайтове и всеки нов играч трябва да помисли с какво ще бъде по-добър от тях. Бързо и евтино вече не може да се достигне върха. Сега общите разходи за стартиране на нов сайт и достигане на първата страница в Google може да достигнат доста високи стойности, и това е без да се взема предвид бюджета за развитието на самия сайт. Затова, за да влезете на пазара сега, трябва да изминете дълъг път и да изчислите бюджета и стратегията на проекта.

За SEO специалиста е важно непрекъснато да търси “полусвободни” ниши, нови видове заявки, където не всички все още са заети от големите играчи. Очаквам да се появи и нова професия „таргетолог“. Шаблонните действия работят все по-малко, необходимо е да се проучи пазарът и да се експериментира в търсенето на успешни решения.

През 2019г. ще продължи да се увеличава релевантността на експертните знания за съдържанието на сайта, разкривайки търсенията на посетителите, а поведенческите показатели на сайта ще станат още по-важни.

Освен това, заслужава да се отбележи нарастващото значение на персонализацията на показванията. През 2019-та, както през 2018-та, SEO специалистите трябва да обърнат специално внимание на локалните показвания.

Не е имало сериозни промени в SEO от дълго време. Завъртането на настоящите алгоритми, непрекъснато нарастващата монополизация на услугите на Гугъл и сътрудничеството с тези услуги – това е тенденцията, която се наблюдава през последните няколко години.

Ако някой може да промени нещо в работата на SEO специалистите, то това са търсачките – ще въведат ли те нов алгоритъм или не – никой не знае. Ако си представим, че няма да има нови алгоритми (или значителни корекции на текущите алгоритми), то малко неща биха да се променили. Факт е, че работата постоянно става все по-сложна.

Не съм сигурен за фундаменталните промени в работата на оптимизатора, но по някакъв начин правилата на играта постоянно ще се променят. Търсачките през 2018г. въведоха много различни промени, сред които ключов беше т.нар. Medic Update в Google и промените в отношението на репутацията на марката, а не само показването й.


Кои са трендовете на 2019-та?

Блокчейн технологията ще окаже влияние на SEO

Ако сте чували за Bitcoin, най-вероятно сте чули нещо и за блокчейна. През 2019г. и след това, търговците се очаква да се възползват от тази невероятна технология за изграждане на доверени отношения с техните стари и нови клиенти.

Технологията все още се разработва и тества за няколко вида употреба в маркетинга. Това, което се е опитваше досега по отношение на оптимизацията на търсачките беше, че качеството на SEO кампанията обикновено се основава главно на качеството на трафика, който получава, затова експертите работят, за да намерят начини, по които блокчейн технологията може да помогне на организациите да осигурят висококачествен входящ трафик към техните SEO кампании.

Тъй като блокчейна е в състояние да проследява данните на всеки потребител самостоятелно, тя ще гарантира автентичността на входящия SEO трафик за организациите, като по този начин ще намали маркетинговите и рекламни измами и отпадания.

Очаква се блокчейнът да бъде използван в SEO за валидиране не само на входящия трафик, но и на препратките.


Онлайн видео

78% от хората гледат видеоклипове онлайн всяка седмица, а 55% гледат всеки ден. Зрителската аудитория на онлайн видеото и огромният обем онлайн видео съдържание, нарастват експоненциално.

По данни на Cisco до 2020г. видеоклиповете онлайн ще съставляват повече от 80% от целия потребителски интернет трафик (85% в САЩ). Ако все още не сте заложили на видео маркетинга, то със сигурност ще загубите много трафик и ще хвърляте пари на вятъра. Нека 2019-та да е годината, в която да започнете да правите видеоклипове, ако досега не сте го направили.

За тези, които вече създават видеоклипове – трябва да направят повече по отношение на качеството и оптимизацията. Защо? – Все повече и повече хора се обръщат към онлайн видео платформи, за да търсят продукти и информация. YouTube е вторият сайт с най-голям трафик след Google (буквално втората търсачка). Но с тази тенденция идва конкуренцията. Тъй като се качват повече видеоклипове, зрителите вече имат повече опции. За да останете на повърхността, трябва не само да публикувате видеоклипове с добро качество, но и да ги оптимизирате, за да се показват в резултатите от търсенето.


GDPR

Тази година се състоя историческо събитие в света на Интернет – Европейският съюз прие регламента за GDPR. Това е регламент в законодателството на ЕС относно защитата на личните данни и неприкосновеността на личния живот на всички лица в Европейския съюз и в Европейското икономическо пространство. Но това също засяга почти всеки, който използва Интернет за продажба, закупуване или с една дума почти всичко.

Ако се чудите кой е собственик на данните, генерирани от взаимодействието на потребителите с уеб ресурсите онлайн – това са потребителите. Не фирмите, които го събират, както беше преди. GDPR започна (и ще продължи през 2019) да има огромно въздействие не само върху бизнеса, но и върху начина, по който се прави маркетинг (включително маркетинг чрез търсачките).

Трябва да сте отворени за това какви потребителски данни събирате, как ги събирате, какво правите с тях, как съхранявате безопасно данните и т.н. Потребителите вече могат да поискат да видят какви лични данни има вашата компания за тях и да поискат корекция, експорт или дори изтриване.

Ако дадено дружество не спази регламента, то може да бъде принудено да плати твърди глоби до 20 милиона евро или 4% от годишните приходи за предходната финансова година. Google вече направи промени в своя Google Analytics. Сега всички данни за лични потребители изтичат след 26 месеца от събирането.

Това включва демографски данни и предпочитания (по-рано съхранявани от Google), но не и сесии и завършвания на цели.

Във всеки случай, ако нямате европейски клиенти, можете да отидете в Google Analytics и да преминете към опцията “не изтича автоматично”. Ако обаче го направите, отговорността за потребителските данни ще бъде върху вас, а не в Google.


Навлизането все повече на изкуствения интелект

2018-та беше страхотна година за технологията Artificial Intelligence, тъй като постигна неопровержим напредък в няколко сектора на цифровата икономика, включително и маркетинга. През следващата година ще видим още повече напредък в тази технология.

Google вече започна на AI фронт-а със своя RankBrain – алгоритъм за машинно обучение, базиран на изкуствен интелект, който значително поразмести резултатите в търсенето. В съответствие с това компанията заяви, че заедно със съдържанието и препратките, RankBrain е сред трите най-влиятелни сигнали за класиране (от стотици). Очаква се в бъдеще Google да го доразвие и да стане още по-интелигентен и разбиращ желанията на търсещите информация.

Но RankBrain не е единственият фактор за изкуствен интелект, който се очаква да доведе до удари в SEO през 2019г. Google и останалите заинтересовани страни ще продължат да търсят начини, по които AI може да помогне за подобряване на търсенето.


Гласово търсене – повече говорене, отколкото писане

Пазарът в мрежата за търсене се оказа доста бърз, тъй като гласовото търсене премина през индустрията без отлагане през 2018-та. Някои големи корпорации на запад обявиха, че имат около един милиард гласови търсения на месец. До 2020г. гласовите търсения ще представляват около 50% от всички търсения.


Тези статистически данни означават само едно – гласовото търсене става всеобхватно.

Потребителите ще продължат да придобиват и използват повече гласово контролирани технологии, докато продукти като Google Home, Amazon Echo, Siri и Cortana ще продължат да набират инерция в мрежата. От SEO гледна точка, трябва да подготвите вашите сайтове за тази тенденция, като оптимизирате за гласовото търсене. Google съобщава, че до 20% от всички търсения на Android идват от глас.


Съдържанието

Съдържанието трябва да е с високо качество – това е една неотменима истина. Забелязвам появата на нови, нестандартни формати на съдържание, все по-индивидуален подход към различни целеви аудитории. Това е тенденцията.

Тази тенденция започна преди 2018г., ще бъде релевантна през 2019г. и най-вероятно ще запази своята значимост и в бъдеще. Висококачественото съдържание е тенденция за дълго време. Това е като условие, което винаги трябва да се спазва. Качественото съдържание е ключът към успеха.


Сега много сайтове имат базова оптимизация. Това дали ще увеличи цената на SEO?

Няма директна връзка. Не мисля, че веднъж да направите основна оптимизация е достатъчно, защото може да “отлети” поради технически проблеми. Хубаво е, ако пазарът на CMS системите започне да отчита определени стандарти при разработването на уеб сайтове.


SEO е нюанс. Основната оптимизация е задължителна, но други действия водят до върха.

Идеалната техническа оптимизация вече не е предимство, а програма „минимум“. Следователно, вече е невъзможно да се достигне върха само от SEO специалиста. Трябва да се работи по асортимента, създавайки допълнителна стойност за потребителя, повишавайки интереса и доверието към марката. Или да се повиши качеството (и съответно, цената).

Интегрираният подход работи най-добре. Бизнесът работи върху атрактивна маркетингова оферта, увеличавайки интереса към марката /бранда/ и други канали за привличане на трафик. Разработчиците правят сайтовете изключително удобни за потребителите. Специалистът по SEO придружава тази работа и отговаря за оптимизирането на търсещите машини.


Само един SEO специалист, без усилията на другите участници в процеса, вече не е достатъчен.

Анализирайки проектите, по които SEO Консулт работи, безспорно може да се каже, че повече фирми започнаха да мислят за оптимизация, но значителен брой от тях го правят “на крак” или чрез методи от преди пет години, което не решава проблема. Към покачване цената на SEO води нещо съвсем различно – значително увеличение на количеството работа, което трябва да се направи сега. Съдейки по действията на търсачките, тази тенденция ще продължи.

Все още има цял куп сайтове без оптимизация. И без значение колко добра е CMS, разработчиците успяват да продадат сайтове на клиентите си без никаква оптимизация. Така че всеки новосъздаден сайт е клиент. Разбира се, в основата си ТОП-ът е зает с оптимизирани сайтове, с добри търговски практики. Тогава се налага да помислите за друг вид работа – трябва да търсите алтернативни източници на трафик. Тук анализаторът заема първо място и отнема по-голямата част от времето за оптимизация.

По мое наблюдение 1-2 сайта от топ-30 са добре оптимизирани като база, а останалите имат много недостатъци. В същото време някой не забелязват, че по някакъв начин зависят от района, в който компанията работи. Това е сериозна предпоставка за добро представяне и си струва да и отделите внимание за оптимизиране на локалното търсене, особено при мобилните устройства.

По принцип това не се отразява на разходите, тъй като цената сама по себе си и така постоянно се увеличава, независимо от основната оптимизация. Всяка година SEO става все по-трудно и по-трудно. Трябва да инвестираме в бюджета повече часове работа на специалист в областта.


Какво ще се промени в стандартния набор от работа по сайта?

Ако мобилна версия и https (ssl сертификат) вече са добавени, то нищо ново не се е случило тази година. Бих препоръчал да погледнете отново към скоростта на сайта. По-специално върху технологията на AMP. Скоростта е един от решаващите фактори, най-вече от потребителска гледна точка.

Имаме нужда от интегриране на SEO в глобалната маркетингова стратегия заедно с другите канали. Не можете да го направите като преди: “Ето ви 500 лв., искам да докарате моя сайт на върха.” Ако той не е издържан според основните изисквания и армия специалисти да докарате, то полза няма да има.


Ролята на линкбилдинга през 2019 – основно лице в SEO сериала или незначителен персонаж?

Ако говорим за глобалния пазар и Google, то определено не е вторичен персонаж. Външните фактори са важни, без тях няма да стигнете далеч.

Изграждането на връзки е в ТОП-3 инструментите.

Има ниши и ситуации, при които изграждането на връзки не е важно. Обикновено, ако генерирате информационни потоци, които водят до публикации в най-големите медии в страната, тогава нямате нужда от изграждане на връзки. Ако купувате реклама по радиото, в метрото или билбордове, тогава линкбилдинга за вас няма да бъде включен в TOП-3 инструментите. Но ако сте класически SEO специалист и искате по-бързи резултати, то трудно ще стане без изграждане на връзки.

Linkbuilding вече се развива като отделна област на работа, има цели отдели и дори фирми, които се занимават само в тази посока – изграждане на връзки.

Освен това изграждането на връзки изисква разработването на база данни. И за една малка агенция, която работи с различни теми, просто не е икономически осъществимо да се работи чрез базите на сайтовете “в целия Интернет”. Това е подходящо за голяма компания със стотици клиенти, или за тясно специализирана такава.

Същевременно, ролята на изграждането на връзки остава същата като преди – необходима, важна, но не и основна. Ако имате остарял, неинформиращ сайт, всички усилия за изграждане на връзки няма да дадат желания резултат.

Накратко, формулата за успех изглежда така: отличен сайт за потребителите с оптимизация, без технически грешки + връзки = резултат.


Заключение

Основният човек в SEO е специалистът, който ръководи проекта. Той е изцяло отговорен за управлението на целия проект, растежа, KPI, трафика, броя на реализациите.

Ако искате да вдигнете вашата SEO стратегия на друго ниво през 2019, то не е нужно да чакате до следващата година. Трябва да започнете сега! Работата с оптимизирането за търсачките е, че за да спечелите, трябва да следвате тенденциите; да работите интелигентно и да преориентирате стратегията си по подходящ начин.

Внимателно съм проучил тези SEO тенденции, за да споделя насоката, която трябва да следвате, за да се подготвите уверено за следващата 2019-та година и да направите вашите SEO усилия успешни. Започнете да създавате и прилагате стратегиите, които вървят с тенденциите!

Оценете ни

0 / 5

Your page rank:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Подобни публикации

Станислав Пеев

Станислав Пеев

Над 10 години опит в SEO оптимизацията и много сертификати /Yoast, Google, Semrush, Netpeak, Serpstat, Woorank и т.н./.
Работя с най-популярните SEO софтуери.
Имам участия в конференции и собствени статии публикувани в престижни SEO издания.

Портфолио
Creative
Нани Хоум
Nani Home
Станимир Михов фитнес инструктор
Stanimir Mihov
СЕО Услуги
Други услуги