Как да промотирате в TikTok и да печелите

Съдържание

TikTok е малко известен “звяр” в света на партньорския маркетинг, но вече има и първите успешни примери за работа с него. Ще разгледаме каква социална мрежа е, защо потребителите я харесват, каква е аудиторията, как се взаимодейства с нея… и разбира се за печеленето на пари в TikTok – какви инструменти можете да използвате и как работят те.

Какво е TikTok?

TikTok е платформа, изградена изключително на бързата консумация на видео съдържание. Продължителността на видеото е 15 или 60 секунди, видеоклиповете лесно се превъртат. Основното съдържание е с така наречените “lip sync” – потребителите избират песен или звуци и отварят устата си под нея, сякаш пеят / говорят. Можете да добавяте и обикновени видеоклипове с оригинален звук без музика. Съдържателните тенденции също се развиват доста спонтанно и хаотично. Авторите задават теми, организират предизвикателства, предизвикват други потребители и снимат свои собствени кратки клипове с популярни песни.

Не е трудно да се обясни феноменът на популярност на TikTok – това е продукт, който е лесен за употреба и не претендира да генерира внимателно и задълбочено съдържание. Основната задача е да забавлява публиката, да й даде възможност да „убие времето“ без много полза, но с удоволствие за себе си. Друга отличителна черта е младата аудитория (почти половината потребители са под 18 години), като визуалисти те се превърнаха в първите и най-отдадени фенове на платформата.

Основният плюс  за авторите в тази платформа е възможността за бързо събиране на мнения и обратна връзка чрез система от препоръки. След като сме посетили страницата на любимия си тиктокър, ще видим, че някои публикации получават стотици гледания, а други десетки хиляди (и това е в същия акаунт). В същото време дори тези, които са качили първото видео и нямат друго съдържание, както и абонатите имат шанс да получат хиляди гледания (засега). 

Преглед на TikTok – препоръки, абонаменти, тенденции

tik-tok-преглед

 Услугата е възможно най-улеснена и за да се запознаете със съдържанието, дори не е необходимо да се регистрирате. Достатъчно е да намерите TikTok в магазина за приложения, да го инсталирате на смартфон и да изберете няколко интереса, така че основните препоръки да съответстват на тях. 

В TikTok има две емисии: Абонаменти (тези, които следвате) и Препоръчани. Абонаментната емисия работи на принципа на хронологията, тоест показва видеоклипове, когато излизат (от ново към старо). Емисията с препоръки се основава на поведението и предпочитанията на потребителя: алгоритмите събират информация за зрителя, неговия език, интереси, местоположение и започват да препоръчват видеоклипове, които може да са най-интересни за него.

тик ток 3

Има и раздел „Интересно“, в който можете да видите всички тенденции на хаштага, както и да намерите желаната тенденция или да търсите потребител. Тук можете да проследите кое съдържание в момента е най-популярно.

Маркерите са обвързани с местоположението на потребителя, така че потребителите от която и да е точка на света ще виждат най-вече маркери и съдържание на съответния език и район, в който се намират.

Създайте видео в TikTok

Услугата разполага с много готови шаблони, филтри и песни, които като цяло са достатъчни за повечето потребители. Основният акцент, разбира се е върху аудиото. Тук можете да изберете музика и звуци от съществуващата библиотека или да изтеглите своя собствена на устройството. Използват се песни, откъси от популярни предавания, шоу програми, филми и дори гласови действия – като цяло, всякакъв фон за създаване на креативно видео.

derma-expert

Всички аудио записи са с продължителност 60 или 15 секунди. Има готови плейлисти и това, което е популярно, попада в TikTok Top и #challenge, така че когато създавате съдържание, можете да надграждате тенденциите. Ако желаете, можете да качите аудио записа в секцията „Моята музика“, след което той ще бъде пуснат под видео с вашето име.

Музиката се възпроизвежда в процеса на запис на видеоклипа, ако използвате камерата на приложението или се наслагва отгоре, ако качите готово монтирано видео. Възможностите за запис и обработка на видеоклипове също са доста богати – промяна на скоростта, филтри, маски, разширена реалност, наслагване на текст и стикери с възможност за прикачването им към определени моменти от видеото, така че текстът или стикерът да се появят и да изчезват в точното време на правилното място на кадъра.

За да създадете видеоклип, трябва да кликнете върху знака плюс в долната част на екрана и да отидете в секцията с добавяне на публикация. Тук трябва да изберете аудиозаписа (бутон „Музика“ в горната част на екрана, дължината на клипа и скоростта на запис (в долната част), ефекти и филтри. Можете също да добавите готов видеоклип от паметта на телефона, да го изрежете, да промените гласа, да добавите музика, текст, стикери. Когато видеоклипът е готов, можете да добавите описание, обложка (например неподвижно изображение от видеото), хаштагове и да маркирате приятели към него.

Какви видеоклипове има в TikTok

Да се направи някаква класификация на всички видеоклипове в TikTok е доста трудно. Първо е важно да разбием цялото съдържание на „вирусно“ (тоест такова, което се повтаря от потребителите в различни интерпретации) и “оригинално”.

„Вирусно“ съдържание

  • Challenge – повечето видеоклипове комбинират т. нар. предизвикателства – задачи за правене на видео по дадена тема или повторение на нещо. Щом един популярен „токер“ стартира предизвикателство, на следващия ден ще видите, че цялата лента го следва. Често катализаторите са певци и групи, които осигуряват вирусно покритие на новите песни (например популярна певица играе ситуация с думите на нейната песен, а феновете започват да повтарят след нея). Започват както общи, така и тематични тенденции. Смята се, че влизането в секцията „Препоръчани“ е по-лесно, ако следвате тези вирусни теми.
  • Лудории – символичното име на същия lip sync – към музиката или саундтрака от популярен клип / програма, потребителите изграждат лица, позират, играят диалог по роля и по този начин озвучават своите действия. Въпреки привидното частично или пълно отсъствие на смисъл, подобни видеоклипове получават голям обвхат, много харесвания и абонаменти. Смята се също, че всеки потребител с атрактивен външен вид и минимални актьорски умения може да се изкачи на върха с такива видеоклипове.
  • Танци – тук всичко е просто: потребителите показват танцови стъпки и предлагат на абонатите да ги повторят във видеоклиповете си (или да следват по-популярни блогъри и да повтарят самите движения). В допълнение към танците, всякакви други движения, които могат да зарадват публиката, отиват на „върха“ (например, в периода на самоизолация, потребителите започнаха да фантазират как първоначално да поздравят, без да се ръкуват с ръце).

Оригинално съдържание

  • Хумор – форматът на т. нар. „вайни” се влива в TikTok – кратки видеоклипове със скици от живота са популярни сред потребителите. Малко историческо отклонение: самият формат възниква в едноименното приложение Vine под формата на шест секундни видеоклипове, след това се премести в Instagram (заедно с това дължината на видеото се увеличи до минута), а сега се премести в TikTok и отново се намали (от 15 секунди на минута). По принцип в сюжетите се разиграват ситуации от живота и типовете хора. Той е по-малко вирусен от лип синк, тъй като шегите на десетото повторение вече не са толкова смешни и няма смисъл да ги повтаряте. Основният плюс е, че потребителите ще са по-склонни да се абонират за оригиналния автор, отколкото за този, който повтаря след другите.
  • Направи си сам – тук потребителите споделят рецепти за ястия, рисуват, правят ръкоделие и споделят всички видове хобита. Тук могат да бъдат включени всички видове лайфстайли, където отметките показват как можете да улесните живота, използвайки собствените си изобретения в стил „луди ръце“.
  • Грим, прически, спорт – всичко, което е популярно в Instagram и в YouTube, също „излита“ в Tik Tok, но тук по-скоро не са подробни уроци „как да го направите у дома“, а кратки представения „ето как можете по друг начин“.

Как да станете популярни в TikTok

Популярността в TikTok се измерва чрез обхвата на видеото, броят на харесванята и последователите. Съответно нашата задача е да ги увеличим, тоест трафикът, който ще преминава през нашето съдържание и (ако всичко върви по план) се задържа на него. Основният съвет е да работите върху качеството на видеоклиповете, тяхната форма и съдържание (премахнете излишните моменти, оставете само най-интересното, попадайте в тенденции и е най-добре е ако може да ги създадавате вие). Ако говорим за инструменти и възможности за събиране на гледания, харесвания и абонаменти, списъкът е приблизително следният:

  1. Привличане на първите абонати от други социални мрежи – Instagram е най-подходящ за тази цел, тъй като по формат е най-близък до TikTok. Много блогъри поставят линк към TikTok в описанието на акаунта си в Instagram, за да привлекат аудиторията и да привлекат вниманието на абонатите. Поради активността на съществуващата аудитория, има шанс да привлечете вниманието на алгоритмите на TikTok и да влезете в препоръки – основният източник на гледане на клиповете ви.
  2. “Препоръчани” в TikTok – видео емисия, която позволява на потребителите да намерят интересни нови герои, а блогърите получават добро достигане буквално от нулата. Всеки може да попадне в препоръчаните, но трябва да се има предвид голямата конкуренция, която все повече и повече нараства с всеки изминал ден. Ключът към влизането в препоръчаните клипове е качественото съдържание. Невъзможно е да заблудите системата, а и няма смисъл – ако имате малко прегледи, тогава вашето съдържание просто не е интересно за никого. Принципът на работа на алгоритмите е приблизително следният: публикувате видеоклип, TikTok започва да го препоръчва на тясна група от “тестващи” потребители и гледа реакцията им. Ако потребителите бързо преминават през него, не го гледат до края, не влизат в акаунта ви, не харесват и  не коментират, TikTok разбира, че е малко вероятно той да заинтересува по-широката аудитория.
  3. Използвайте hashtags – можете да разберете какви са тенденциите в уебсайта на Tik Tok или в приложението в секцията „Интересно“. Тенденциите се променят бързо, така че следете ги. Хaштaговете са необходими, за да могат алгоритмите да разберат моментално за какво е вашият видеоклип и да го препоръчат на тези, които наистина могат да се интересуват от това. Така че можете да влезете в секцията “Интересно”, както и в “Препоръчано”.
  4. Услуги за изкуствено симулиране на дейности – те съществуват и предлагат “жив трафик” под формата на абонати, гледания, харесвания и коментари. По принцип това е начин за получаване на трафик, но не препоръчваме да го използвате, защото – първо, измамните гледания и абонатите ще бъдат видими с просто око. Второ самият TikTok може да отпише харесванията поради това и трето… имате ли нужда от „мъртви души“, ако те не са реално ангажирани с бизнеса ви и не са превърнати в продажби или лоялна публика?


Ето няколко фактора, които теоретично могат да промотират вашето видео до топ-а и да ви позволят да влезете в секцията с препоръки. Разбира се те са по-скоро теоретични, защото всяка услуга, работеща с органични резултати не говори за своите алгоритми, за да се избегне измама от страна на потребителите.

  • Видео с висока разделителна способност – колкото по-добра е камерата на устройството, толкова по-голяма е вероятността да го гледат. Естествено, видеоклипове, заснети на смартфони от най-висок клас (например най-новите модели iPhone), по-често ще се появяват в препоръките. Следователно подобряваме качеството, както можем – организирайте ярка дневна светлина, изберете обикновен фон, така че да изглеждате по видим на фона му, а можете и да посетите онлайн курсове за снимане. Същото се отнася и за звука – ако използвате звука от камера, уверете се, че сте в стая или място без ехо и се отървете от фоновия шум, доколкото е възможно. 
  • Избираме оригинални аудио записи – участие в предизвикателство е добре, но алгоритмите могат да ви дадат няколко точки поради музиката и звуците, изтеглени от вашето устройство, а не от библиотеката на TikTok . Използвайте оригиналния звук от вашето видео или вземете откъс от програмата, извадете звука оттам и го поставете върху видеоклипа си – това ще увеличи шансовете ви да влезете в препоръките. Съществуват обаче и недостатъци – когато използвате оригинална музика, потребителите няма да могат да ви намерят по саундтрака, а това е и трафик от търсене. 
  • Взаимодействие с видеото – първо, това е гледането на видеото докрай или дори няколко пъти. Някои тиктокери ползват реклама, примамвайки потребителите с фрази като „виж какво ще стане…“ и ескалиращи истории, но често като цяло не показват нищо интересно. Това предизвиква дискусия („защо го гледах, няма нищо там“), което също е фактор за класиране. В крайна сметка обаче това не носи абонаменти и лоялна аудитория, а само отрицанието на потребителите. Препоръчваме да добавите сюжетна линия (макар и кратка) към видеото, както и да взаимодействате с публиката (например да задавате въпроси). По този начин ще постигнете не само търсения и коментари, но и абонати.
  • Харесвания – може би най-очевидният параметър. Малко вероятно е те да имат най-голяма тежест, тъй като най-лесно се придобиват, но вероятно се отразяват и на попаданията в „Препоръките“.

След привличане на вниманието, задачата на тиктокъра е да запази публиката. Ето само няколко съвета – поставете върху снимката на акаунта лесно различимо изображение (например снимка отблизо на вашето лице), направете кратко описание на профила (кой сте, какво правите и какво потребителите могат да намерят във вашия акаунт) и се придържайте към един стил. Ако днес пеете караоке, утре имате рецепта за ястия от елда, а в други ден предизвикателство с преобличане, хората ще се абонират за вас само ако имате ненадмината харизма.

Как да си осигурите приходи от акаунт в TikTok

Принципите за осигуряване на приходи от TikTok акаунт са най-сходни с начините за печелене на пари в Instagram – има малко възможности за поставяне на партньорски връзки, има (в момента почти недостъпна) опция за арбитраж и голямо поле за експериментиране с реклама на определена марка.

Арбитраж

tiktok-ads

Що се отнася до арбитража е важно да се отбележи, че не е толкова просто. Можете да кандидатствате за достъп до акаунта в TikTok Ads, но вероятността да бъдете одобрени е много малка. Можете да разберете повече за това как работи адс мениджър в самия Помощен център за реклами на Tik Tok. Към момента адс работи само в тези държави – Japan, Indonesia, Thailand, Taiwan, Malaysia, Vietnam, South Korea, India, Turkey, Russia, Poland, South Africa, Australia, Canada, UAE, Egypt, UK, USA, Spain, and Italy.

Има вариант да стартирате реклама с помощта на Yandex.Direct, но тук има някои нюанси: не можете да изберете TikTok като отделен рекламен формат и да качите видеоклипа си там: качвате снимки и текст в рекламния кабинет, конфигурирате насочване, системата преобразува получената информация в слайдшоу, наслагвате музика, адаптирате рекламното послание към екрана на потребителя и го пускате. 

В момента е практически невъзможно да се работи от България с българска аудитория за реклама в TikTok, ако не говорим за големи марки с подходящи бюджети. За големите рекламодатели са достъпни такива опции като популяризиране на хаштаг на марка и рекламни банери в раздела „Интересно“, но ако говорим за рекламни възможности за малко популярни марки в световен мащаб, то опциите не са големи.

Промо кодове

Тък като арбитражът все още не е наличен за нас, ще следваме кънтент модела, тъй като тиктокърите постепенно вече влизат в ранга на блогъри, което означава, че принципите на взаимодействие с тях ще бъдат подобни на механизмите за сътрудничество с блогърите от Инстаграм и YouTube.

Как можете да печелите пари, като използвате видеоклипове в TikTok? Ограниченията за работа със CPA маркетинга тук са същите като в Instagram – в TikTok просто няма място за партньорски връзки (максимум можете да поставите една активна връзка в описанието на профила). Има обаче механизъм, който ви позволява да промоцирате бранд – уникални промо кодове. Същността е следната: тиктокъра споменава името на магазина и промоционалния код във видеото, потребителят намира магазина, прави покупка с помощта на промоционалния код, а тиктокърът получава процент за това. Атрибуцията в този случай идва само от промо кода (затова е и уникален). 

Задачата на туктокера – за 15 секунд да предаде информация за това, което можете да купите, къде можете да го закупите и кой промоционален код ще ви даде добра отстъпка. Ето няколко съвета как да го направите:

  • Разопаковането, тестовете и прегледите също работят тук – ако имате възможност покажете продукта на живо, ако не – използвайте изображения, предоставени от магазина (тоест от рекламодателя).
  • За работа е по-добре да вземете известна марка на популярен магазин, така че потребителите лесно да я намерят в търсенето (защото не можете да й дадете активна връзка).
  • В идеалния случай попитайте различни магазини за един и същ промоционален код (за предпочитане персонализиран) – по този начин можете да популяризирате няколко марки във видеото едновременно. Разбира се, те не трябва да се конкурират пряко помежду си. 
  • Златното правило на рекламата е 70/30, тоест 70% висококачествено интересно съдържание и 30% да е рекламата (не по-малко качествена и интересна). В противен случай ще получавате само отрицание.
  • Изберете продукти и магазини според вашата тема: говорете за спестяване, давайте връзки към евтини стоки, популяризирайте здравословния начин на живот, изберете маратонки и спортни стоки, покажете грим и покажете къде всичко това можете да се купи.
  • Помислете за необичайно поставяне на промоционални кодове: плакати, псевдо татуировки и други, но го напишете на челно място – във ваш интерес е да сте сигурни, че няма да остане незабелязано. Можете също да го добавите и към хаштаговете.

Давам за пример арабският тиктокър @su3ad, който успя да започне да печели приходи от публикуване на промоционали кодове в реклами. Не е необходимо да се знае езикът, за да се разбере че: 1) Блогърът показва продукта (според сюжета той разопакова покупката), 2) името на магазина и промоционалния код са посочени в описанието; 3) нестандартното поставяне на промоционалния код се използва за привличане на вниманието (написано с червило на огледалото ), 4) промоционалният код е активен за много марки.

тиктокър



Ще следим развитието на TikTok в България и актуализирането на инструментите, които биха помогнали в работата с трафика от TikTok. Следете ни и бъдете първите, които знаят за възможностите на платформата. Оставете въпросите си в коментарите към статията – ще се опитаме да намерим отговора на тях и да поговорим за това в следващите ни статии.

Оценете ни

0 / 5

Your page rank:

Подобни публикации

Станислав Пеев

Станислав Пеев

12 години опит в SEO и много сертификати /Yoast, Google, Semrush, Netpeak, Serpstat, Woorank и др./.
Работи с най-популярните SEO софтуери.
Участия в конференции и собствени статии, публикувани в престижни SEO издания.

Портфолио
Метро България - автобусни билети от и до Истанбул
Метро България
Creative
Нани Хоум
Нани Хоум
SEO услуги
Други услуги