Изкуственият интелект в интернет не е ново явление. Google използва изкуствен интелект от 2015 г., когато се появи алгоритъмът RankBrain – самообучаващ се модел, способен да разпознава намеренията на потребителите и да предлага резултати, които са най-подходящи по смисъл, а не само по ключови думи.
Но този и други алгоритми остават “под капака”, т.е. потребителят вижда полето за търсене и, както обикновено, получава списък с линкове на страницата с резултатите. Цялата интерактивност е представена с изключение на подсказките за търсене и блока “подобни заявки”.
Тази година търсачките започнаха да говорят за взаимодействие на потребителя с изкуствения интелект директно.
Генериращият изкуствен интелект (AI) е способен да създава ново и уникално съдържание въз основа на алгоритми за машинно обучение. Грубо казано, на невронната мрежа се подават много единици съдържание от някакъв тип, така че тя се научава да създава свое собствено подобно съдържание. Това може да бъде текст, изображения, музика или дори видео.
Дълго време изкуственият интелект беше обект на интерес от страна на разработчиците, академичните среди и големия бизнес, докато не се появи ChatGPT – чатбот, с който всеки може просто да разговаря, да поиска да напише текст или да преведе, да създаде план за съдържание или да измисли сценарий.
Сео специалистите видяха възможност за бързо създаване на огромно количество съдържание, но изкуственият интелект не само помага за запълването на уебсайтовете с безплатни статии, но изглежда съвсем скоро ще промени начина, по който работи целият интернет.
Генеративно търсене в Google
През май 2023 г. Google демонстрира експериментално търсене с генеративен изкуствен интелект, което по същество превръща познатото търсене в диалог с невронната мрежа.
Вместо панела със знания или бързите отговори, с които потребителите са свикнали, търсенето дава блок от текст, генериран от изкуствения интелект за конкретна заявка и връзки към съответното съдържание. Ако искате да изясните нещо, не е необходимо да търсите отново, а просто да зададете допълнителен въпрос в същия блок.
Проста заявка “bluetooth колонка за парти край басейна” показва кратка инструкция за това как да ги изберете, връзки към три ръководства за избор и няколко варианта на самите колонки.
Това е сравнително проста заявка. В демонстрацията има и по-сложно – “кое е по-добро за семейство с деца под три години и куче – Брайс Каньон или парка Арчъс”. За тази заявка търсенето показва малко описание на двете места, а също и свързани връзки. По-долу има списък с възможни допълнителни въпроси: “Колко дни да прекарам в Брайс Каньон с деца?” и “Колко дни трябва да прекарам в Арчъс за деца?”
Прабхакар Рагаван, старши вицепрезидент на Google, който отговаря за търсенето, казва, че в интернет има много полезна информация, но е трудно тя да се събере на едно място, като се налага да се правят много заявки и резултатите да се запазват някъде. Новото търсене трябва да помогне на потребителите при заявки като “Планирай ми седемдневна почивка”, когато има твърде много входни данни и в целия резултат няма един универсален отговор.
Гледайте промоционалния видеоклип, за да видите какво предлага търсенето:
Засега този експеримент работи само в САЩ , но потребителите, които участват в тестовете, вече имат първите оплаквания. Например, Google показва връзки към нерелевантно съдържание, а за някои заявки показва не уникален текст, който току-що е генериран, а фрагмент от статия от някакъв сайт.
Във всеки случай подобни актуализации са много показателни- търсенето върви към персонализиране и привличане на вниманието на потребителя на изходните страници.
Освен това Google обяви чатбот Bard. Засега той също работи в експериментален режим и само на английски език, но скоро, очевидно, ще започне да се конкурира с ChatGPT.
Търсене с изкуствен интелект в Bing
Bing на Microsoft може да направи нещо подобно. През февруари 2023 г. той изведнъж престана да бъде аутсайдер и изпревари Google, като показа интегриран ИИ, базиран на разработката OpenAI на компанията. Търсенето извежда не просто списък с връзки, а блок с чатбот с отговор на запитването с връзки към съответните статии и въпроси, които потребителят може да зададе допълнително.
Можете да отидете в чатбота и да попитате там. Той ще напише отговор и ще даде списък с връзки към източници.
Оказва се, че поне при прости запитвания не е необходимо да отваряте куп връзки и да търсите информация – търсачката ще намери отговор на индивидуалното запитване, а ако нещо трябва да се изясни, можете да отворите източниците.
ChatGPT за създаване на съдържание
Търсенето става все по-умно, но има все повече съдържание, което трябва да обработва. Orbit Media провежда ежегодно проучване сред блогъри и ги пита как създават и популяризират съдържание. През 2023 г. анкетираните публикуват седмично или няколко пъти месечно – по 24% за всеки вариант на отговор. Това са предимно статии от типа “как да”, списъци и големи ръководства. 80% съобщават, че блогът им носи продажби.
А 71% казват, че наред с другите източници трафикът от търсенето е особено важен за тях:
Статиите с дължина 500-5000 думи могат да се генерират с безплатния ChatGPT 3.5 без проблем. Към април 2023 г. сайтът има 173 милиона потребители. За заявката “как да напиша статия в Chatgpt” Google извежда огромно количество съдържание на английски език:
А има и много услуги, които с различен успех определят кой е създал текста – изкуствен интелект или човек. Няма да даваме примери, просто погледнете броя на резултатите по тази тема в изданието:
Не можем да кажем точно колко хора използват чатботове и други инструменти, за да създават статии или публикации в социалните мрежи, но можем да предположим, че са много.
Ако имате ясна представа за това какъв трябва да бъде резултатът,с обмислени подкани и генериране на текст парче по парче, писането на статия с ChatGPT е доста лесно. Версия 4 с достъп до интернет пише текстове до 25 000 думи, които са лесни и приятни за четене и изглеждат убедително. Означава ли това, че скоро търсачката ще бъде залята от статии, които невронната мрежа е генерирала?
Невронните мрежи имат предимства, когато става въпрос за създаване на съдържание:
- Икономичност – вместо няколко автори, можете да наемете условно един, който ще генерира текстове и ще ги коригира, ако е необходимо;
- Широк обхват на семантиката – можете да създавате статии за произволен брой ключови думи. За малки и млади сайтове това е потенциална възможност да се появят на първа страница на показване поне за някои неща;
- Възможности за тестване – за кратко време можете да нагенерирате много подобно съдържание за поставяне в различни сайтове и социални мрежи и да видите от къде има повече влизания . По същия начин можете да тествате и лендингите;
- Делегиране на рутинни задачи – невронната мрежа може да създаде хиляди шаблонни текстове, например описания на продукти в онлайн магазин, мета тагове или коментари;
В края на краищата, не е необходимо да възлагате изцяло създаването на съдържание на изкуствен интелект. Можете да го използвате, за да генерирате идеи или да пишете чернови с последващи редакции от редактор.
Съществуват и значителни недостатъци:
- Все още се нуждаете от квалифициран специалист, който да тълкува метаописанията, броя на ключовите думи и други технически аспекти, точно както се нуждаете от квалифициран специалист, който да проверява информацията;
- ИИ може да създаде уникално оптимизирано съдържание, но при всички случаи то ще бъде преработка на съществуващо съдържание и от него не могат да се получат нови знания. За разлика от хората, ИИ не може да споделя личен опит, да провежда изследвания или да анализира дадено явление. Това означава, че ползата за читателя ще бъде ниска, освен отговори на прости въпроси;
- ИИ не е способен на уникално творчество. Генеративните модели се движат в тази посока, но творчеството изисква житейски опит и способност за изпитване на емоции, които са достъпни само за хората. Независимо дали става въпрос за създаване на илюстрация, обработка на съществуващо изображение или създаване на музикален фон за видеоклип, ИИ може да се справи с това доста успешно;
- По-голямата част от съдържанието, генерирано от невронната мрежа, ще остане незабелязано, защото не е интересно да се четат едни и същи статии на едни и същи теми. Това вече се случва със статиите, които се поръчват от копирайтъри на борси със заплащане на хиляда знака, просто ще има повече статии, които никой няма да чете.
Промени в работата на търсачките
Не знаем със сигурност как ще се промени търсенето след година или две, но можем да направим няколко предположения въз основа на това как изкуственият интелект набира популярност и как се развиват търсачките.
Като цяло Google няма нищо против генерирането на съдържание с помощта на ИИ, но стига то да отговаря на изискванията на E-E-A-T. Това означава, че статиите, създадени единствено с цел привличане на трафик, може да работят известно време, но в крайна сметка пак ще бъдат отхвърлени и понижени или дори ще доведат до санкции. Засега изглежда, че без човешко участие достигане на върха няма да се получи, независимо колко статии се създават.
Google и Bing интегрират изкуствен интелект в търсенето, за да спестят на потребителите необходимостта да се ровят в резултатите, и това вече променя потребителското изживяване. Какво друго вероятно ще се промени?
Вътрешна и външна оптимизация
Може би вътрешната оптимизация вече няма да играе толкова важна роля. Ако в изображението има много сходно съдържание с еднакво качество, търсачките може да започнат да се фокусират върху реакциите на потребителите – цитати и фактори, свързани с поведението на страницата. По този начин ще бъде още по-трудно да се конкурирате с големите сайтове с високо класиране.
Дайте приоритет на новата информация
Първата страница на показване обикновено е заета от общо взето добро, но еднакво съдържание от най-големите и най-авторитетни представители в своята област. Някой е събрал максималната информация по някаква тема в longread, а другите копират, за да не изостанат и също да стигнат до върха. Ако даден потребител е прочел няколко такива статии, можем да кажем, че е прочел всичко и няма нужда да продължава да търси. За да намерите нещо конкретно, трябва да прегледате отново няколко страници и да събирате информация малко по малко. Проблемът със сходното съдържание съществува не само за потребителите, но и за Google.
Още през 2020 г. компанията подаде заявка за патент за алгоритъм, който оценява колко уникална информация се съдържа в дадена статия. По този начин се предполага, че тя ще класира статиите не само по качество и достоверност, но и по новост, а следователно и по стойността, която материалът носи на читателя.
Резултатите ще бъдат персонализирани – те ще се основават на предишни търсения на потребителя. Ако той не е намерил отговор и е прецизирал запитването, няма да му бъдат показани още десетина подобни статии, а ще му бъде предложено нещо ново.
На илюстрацията числата 401, 402 и 403 представляват поредица от търсения. В колона “а” са показани документи, които потребителят не е разглеждал, а в колона “б” – ресурси, които потребителят е разглеждал при предишно търсене.
Тъй като потребителят прецизира заявката за търсене, всеки от тези документи получава оценка за придобиване на информация. Документите, които не са разглеждани, но съдържат допълнителна информация, остават в резултатите от търсенето.
Тази концепция може вече да се използва в експерименталното търсене.
Авторите са по-важни от ресурсите
В концепцията Е-А-Т наскоро се появи още една буква Е – опит. За Google е важна не само експертизата на автора, но и неговият опит. В ръководството на Google има отделен раздел с инструкции как да се прецени дали авторът има достатъчно опит, за да напише статия.
Може би резултатите от класирането ще бъдат повлияни в още по-голяма степен не само от надеждността на съдържанието и рейтинга на сайта, но и от личните качества на неговия автор. Засега става дума предимно за сайтове от категорията YMYL, но е възможно опитът и компетенциите на автора да се превърнат във фактор за класиране и на други видове статии. Публикациите от социалните мрежи вече се класират наравно със статиите в уебсайтове.
Привличане на трафик към търсачките
Експериментите и актуализациите на търсачките имат за цел да дадат отговори направо при визуализацията. Когато бяха въведени бързите отговори, seo специалистите недоволстваха, че сега потребителите няма да имат причина да кликват върху уебсайтове.
Изглежда, че търсачките продължават да работят в тази посока. Ще има още повече “нулеви кликове”, т.е. кликове към сайтове, които принадлежат на самите тях – YouTube, карти, таб с изображения. Оказва се, че трудът на създателите на съдържание се използва от търсачката, за да покажат няколко изречения направо при търсенето.
В отговорите на Bing има препратки към източници, така че дали потребителите ще кликнат върху тях, когато вече са научили всичко, което искат, от чатбота? При прости запитвания като “как да сготвя макарони” вероятно ще го направят. При сложни теми, където е невъзможно отговорът да се разбере за няколко минути, потребителите все пак ще отидат в сайтовете, но конкуренцията ще е по-голяма.
Какво съдържание да създадете сега
Засега търсенето изглежда приблизително по начина, по който сме свикнали, невронните мрежи от време на време дават грешни и нерелевантни отговори, а научените фактори за класиране работят по очаквания начин. Няма да има еднократни промени, но е малко вероятно да се получи планина от трафик само благодарение на голям брой статии с правилните ключове, както се правеше преди.
1. Създаване на експертно съдържание
Направете собствено проучване или разкажете за своя опит и казуси, които могат да заинтересуват потребителите. Можете да опровергаете популярно мнение, да опишете нетипичен начин на използване на даден продукт или просто да откриете нещо, което липсва в статиите от топ 10, и сами да разкажете за него.
2. Задълбочете се
Ако не разполагате със собствен експертен опит, можете да редуцирате съществуваща информация, но да я представите по нов начин. Вместо да сглобявате три “пълни ръководства” в едно “най-пълно ръководство”, напишете нещо ново. Вземете тезите от горната част на изданието (така или иначе няма да се откъснете от тях) и ги опишете по-подробно, в повече детайли, с примери и резултати от собствената ви работа.
3. Разработвайте други източници на трафик
Не знаем как ще се промени търсенето, но не бива да разчитате само на органичните конверсии, дори и сега те да са мнозинство. Разработвайте социални мрежи, акаунти в платформи за блогове и различни общности, където потребителите могат да ви намерят, ако SEO спре да дава резултати.
4. Не се замисляйте за оптимизацията
Когато анализирате извеждането на ключови думи и потърсите съответните страници на конкурентите, ще откриете подобно съдържание. Не е изненадващо, защото конкурентите вече са направили същото преди вас. В резултат на това всеки от тях има списък с ключови думи, брой символи и изображения, както и други параметри на текста, базирани на статиите на другите. Напишете всичко, което мислите и знаете по темата, без да се съсредоточавате върху броя на заглавията и появите. Ако имате какво да кажете, статията ще се получи добре.
Заключение
Изкуственият интелект в търсенето е бъдеще, което вече е настъпило. Докато търсачките тестват и отстраняват грешки в инструментите, SEO оптимизаторите имат време за собствени експерименти. Някои от тях ще преработят стратегията си за съдържание, а други ще имат време да се възползват от евтиния трафик или да измислят нови сценарии за използване на познатите инструменти.
Оценете ни
Your page rank: