Какви бизнес цели се постигат чрез SEO и как се отразява на печалбите

Какви бизнес цели се постигат чрез SEO и как се отразява на печалбите

Съдържание

Какви бизнес целите помага да постигнете SEO оптимизацията и как да ги определите правилно?
Най-общо казано бизнес целите, които могат да бъдат постигнати чрез оптимизация са търсачките, могат да се обобщят така:

    • Привличане на възможно най-много уникални посетители на сайта
    • Получаване на най-целевия органичен трафик
    • Увеличаване на конверсията
    • Превръщане на сайта в постоянен източник на клиенти
    • Инвестирайте парите разумно и получете по-висока възвръщаемост на инвестицията
    • Повишаване на познаваемостта на марката и подобряване  имиджа на компанията
    • Увеличаване на продажбите в офлайн магазини

 

Изграждането на такава система започва с една цел – как резултатите от оптимизацията за търсачки ще послужат на глобалната бизнес цел. Подходящите цели са тези, които могат да бъдат измерени: т.е. фразата “да привлечем повече трафик” не е достатъчна. Отговорът може да звучи например така:

    • за 6-8 месеца да достигнете топ 10
    • увеличаване на органичния трафик с 50% за 5 месеца

Всяка от тези цели може да бъде измерима (има услуги за оценка на позициите и трафика) и конкретна (идентифицирани са заявките и видът трафик, които са от значение за инструмента). Това е важна стъпка към постигане на яснота за правилното изпълнение на поставената задча.

След това, въз основа на глобалната цел, формулираме междинни цели: какви задачи трябва да се решат, за да се постигне крайната цел? Те могат да бъдат:

    • през първия месец да се отстранят критични технически грешки: да се отвори сайтът за индексиране, да се коригират служебните файлове и “основното огледало”, да се попълнят мета таговете, да се поправят грешки в кода;
    • до края на втория месец да се състави семантично ядро, да се пренапишат в съответствие с него текстовете за приоритетните продукти и да се напишат 5-10 нови текста за блога;
    • в началото на третия месец поработете върху търговските фактори и създайте нови целеви страници;

Тези задачи са конкретни, измерими и с определени срокове. След това идват оперативните неща: действителните работи по плана – работа с кода, генериране на семантика, писане на текстове и т.н.

SEO

Изпълнявайки количествено измерими стъпки, ние постигаме прехода към качествено забележими резултати: изпреварваме конкурентите си, увеличаваме трафика и аудиторията, повишаваме процента на конверсиите.

Как резултатите от SEO оптимизацията се превръщат в печалби?

В стандартния си вид фунията се оформя по следния начин:

    1. Цялостното подобряване на уебсайта ви позволява да привлечете вниманието на търсачките и да привлечете повече аудитория от търсенето, като увеличите CTR.
    2. С разширяването на аудиторията се увеличава и обемът на потенциалните клиенти – потребители, които предприемат желаното целево действие: обаждат се, добавят в количка за пазаруване, изпращат имейли.
    3. Лийдовете се превръщат в поръчки, а поръчките генерират приходи.

Оценка на пазарния капацитет

Преди да сключите договор за SEO оптимизация, трябва да анализирате капацитета на пазара. Този параметър описва колко продукта или услуги могат да бъдат закупени от купувачите на вашия пазар. В този случай пазарът е географски определен район: например пазарът на производителите на автомобилни части в страната или пазарът на салони за красота в един регион.

Как можете да измерите капацитета на даден пазар?

    • обемът на продуктите или услугите, които могат да бъдат продадени;
    • сумата, която можете да спечелите;

Изчисляването на пазарния капацитет помага да се разбере дали SEO като маркетингов инструмент е икономически ефективен за даден бизнес: дали си струва да се използва, за да се увеличат печалбите.

За да изчислите размера на пазара, е необходимо да:

    • съберете най-подходящото семантично ядро;
    • анализирайте позицията на страниците на сайта за заявки от семантиката;
    • проучете търсенията, за които сайтът не е на първо място, за да изчислите колко може да нарасне посещаемостта, ако ги използвате за популяризиране;

Изчисляване на рентабилността на SEO

За да извлечете максимална полза от SEO оптимизацията, трябва да приемете, че тя е дългосрочна маркетингова инвестиция. Следователно трябва да изчислите три основни показателя – разходи, рентабилност и приходи.

Как изчислявате разходите за SEO?

SEO оптимизацията винаги е платен канал. Да, на теория трафикът, потенциалните клиенти и конверсиите могат да бъдат получени безплатно, ако сайтът е регистриран в търсачките и страниците му са индексирани. Въпреки това оптимизацията за търсачки като съвкупност от дейности винаги отнема много време. А времето, отделено от собственика на бизнеса и уебсайта за самостоятелно популяризиране на SEO, може да бъде многократно по-скъпо от разходите за агенция или специалисти на щат.

Други опции:

    • наемане на агенция;
    • създаване свой собствен отдел от SEO специалисти;

В първия случай цената на SEO оптимизацията е лесна за измерване: това е сумата, която ще платите по договора за услуги.

Във втория случай е необходимо да направите повече сметки – в разходите за SEO ще бъдат включени:

    • заплати, данъци и пенсионни вноски на служителите –  на програмиста, оптимизатора и копирайтъра;
    • закупуване на специални софтуери;
    • свързаните с това разходи за създаване и популяризиране на съдържание, изграждане на линкове, преместване на сайта на стабилен хостинг и т.н., в зависимост от състоянието на сайта и целите на оптимизацията;

SEO

Това е основният минимум, но той вече е приблизителен ориентир за това колко ще струва SEO оптимизацията.

Изчисляване на приходите от SEO

Различните фирми използват сайта си по различни начини:

    • не продават директно от него: има информация, асортимент, контакти, но няма количка за пазаруване и опции за поръчка;
    •  продават директно (електронна търговия): стоките или услугите могат да бъдат поръчани и платени от сайта;
    • предоставяне на съдържание чрез абонамент;

В първия случай въздействието на SEO върху продажбите в някои ниши може да бъде много силно. Но тук трябва да проследявате източниците на трафик, офертите и сделките с помощта на услуги за цялостен анализ.

При втория вариант увеличаването на трафика от органично търсене ще има пряко въздействие върху реализациите. Това може да се проследи с помощта на различни услуги, като например Google Analytics.

А в третия бизнес формат трябва да анализирате средните възможности на купувача, като вземете предвид месечните и годишните повтарящи се приходи. Знаейки тези параметри, коефициентът на преобразуване и прогнозирания ръст на SEO потенциалните клиенти, можете да изчислите колко нови абонати ще има.

Всеки тип уебсайт трябва да отчита средната покупателна възможност на клиента, разходите и честотата на покупките. За да оцените ефективността на всеки рекламен канал, особено на SEO, е логично да вземете предвид и LTV (lifetime value). Общата сума на покупките може да бъде в пъти или десетки пъти по-висока от основните разходи за привличане на клиент. Това може да се види при услугите, продаващи абонаменти: първите няколко месеца са нерентабилни, но след това клиентът започва да печели.

Изчисляване на възвръщаемостта на инвестициите в SEO

Възвръщаемостта на инвестицията (ROI) се изчислява по универсална формула:

Възвръщаемост на инвестициите = (приходи от SEO – разходи за SEO)/разходи за SEO * 100%

SEO оптимизацията обаче се отнася до дългосрочни маркетингови инвестиции, така че за да изчислите правилно възвръщаемостта на инвестициите, трябва да вземете по-дълъг интервал: не 1 месец, а 12 месеца или повече. Ако използвате по-кратък срок, възвръщаемостта на инвестициите вероятно ще бъде отрицателна. Това няма да характеризира адекватно рентабилността на инструмент, чийто ефект е забавен във времето.

SEO може да бъде потенциално ефективен маркетингов инструмент с възвръщаемост на инвестицията и си заслужава да го използвате за сайта си. Той има една особеност, че дори да спрете да плащате, продължава да работи за вас поне няколко месеца след това, за разлика от платената реклама, която веднага спира да работи за вас.

Заключение

Правилното оценяване на потенциалната възвръщаемост на инвестициите в SEO ще ви помогне да решите дали да инвестирате повече в SEO или да промените стратегията си в полза на друг източник на трафик. А опитни специалисти като нас, ще ви дадат най-правилен отговор, защото от натрупания опит, ние вече знаем в кои ниши SEO не работи или не е рентабилен трафик канал и в кои си заслужава.

Оценете ни

0 / 5

Your page rank:

Подобни публикации

Станислав Пеев

Станислав Пеев

12 години опит в SEO и много сертификати /Yoast, Google, Semrush, Netpeak, Serpstat, Woorank и др./.
Работи с най-популярните SEO софтуери.
Участия в конференции и собствени статии, публикувани в престижни SEO издания.

Портфолио
Метро България - автобусни билети от и до Истанбул
Метро България
Creative
Нани Хоум
Нани Хоум
SEO услуги
Други услуги