Когато създавате съдържание е много лесно да се изгубите в „морето от информация“ и да останете незабелязани. Как можете да избегнете това?
Лесно, като използвате т.нар кликбeйт (clickbait) – силни и ангажиращи заглавия – това е първата стъпка към забелязване. Кликването върху заглавието гарантира запознаване със съдържанието – целта е постигната.

Какво представлява clickbait?
Да поговорим за произхода на концепцията и ролята на кликбейта днес. Как и защо да използваме “крещящи” заглавия? И защо продължават да кликват върху тях.
Английската дума „clickbait“ се състои от две други думи: „click“ – „щракване“ и „bait“ – „стръв“. Те описват същността на концепцията възможно най-добре, а clickbait буквално означава вирусно съдържание, върху което просто искате да кликнете.
Като се има предвид това, привличащото вниманието заглавие и съдържание не са едно и също нещо. В крайна сметка кликбейтът е преди всичко инструмент за привличане на внимание. Той не е длъжен да предаде същността, но е създаден да привлича погледа и да мотивира посетителят да кликва. Ако това се случи, мисията е постигната!

Със сигурност сте виждали примери за такива заглавия в мрежата. И сте кликали върху тях – все пак наистина искате да разберете какво се крие зад тях. Именно върху този ефект на очакване се изгражда механиката на работа на кликбейта. Да привлечете от пръв поглед – да предизвикате интерес – да накарате да се прочете по нататък.
Защо толкова прост механизъм все още работи?
Всичко е свързано с човешкия интерес и желанието да научим всичко наведнъж. За създателите на съдържание, clickbait е един от основните начини за привличане на читатели и зрители. Ръстът на CTR (честота на кликване), може да бъде постигнат по много манипулативни начини: чрез игра на думи, влияние върху дълбоките емоции и надценяване на очакванията от самото кликбейт заглавие. Рекламата е най-популярното място за използване на clickbait!
Функции на clickbait
Винаги ли работи кликбейтът? Има ли недостатъци и проблеми при използването? Защо и на кого е нужден – на авторите или читателите?
Да започнем с авторите. Разбира се, за тях clickbait е инструментът, който помага да им четат текстовете. Кликване върху заглавие, връзка или рекламен банер – и статистическите данни за посещенията вече растат. Задачата на clickbait за автори е ясна и разбираема. Но може ли този инструмент да бъде полезен за читателя? По-скоро да. Защото доброто „кликащо“ заглавие е не само интригуващо и привличащо вниманието, но и информативно. Ключовите думи, които се съдържат в него, ви помагат да разберете за секунди какво може да бъде обсъдено по-нататък. И това перфектно помага да се ориентираме в морето от информация, в което буквално се „давим“ всеки ден.

Друг е въпросът, че кликбейтът все повече приема фалшиви форми. Примамливият тийзър не оправдава очакванията от по-нататъшно запознаване със съдържанието му. И вместо интересно, целенасочено съдържание, читателят трябва да консумира информация, която изобщо не е търсил. Както всеки друг феномен, clickbait също има свои собствени проблеми.
Основните сред тях са:
- Ефектът от неоправдани очаквания
- Непълна информация
- Нискокачествено съдържание
- Съдържание като спам
Именно заради тях, кликбейт не се харесва. Отдавна обаче, това е очевидна реалност на днешното информационно пространство. Невъзможно е да си представим медия без заглавия и изображения в стил clickbait. Но има изход: научете се да ги виждате и дори да ги използвате – но само разумно. Тогава можете да хванете два заека с един изстрел: да привлечете вниманието на посетителите и да не страдате от неоправдани очаквания.
Къде най-често се използва кликбейт?
Къде може да срещнете clickbait заглавия? Какви теми най-често „паразитират“ от тях? Отговорът на първия въпрос може да бъде много кратък – НАВСЯКЪДЕ.
За да бъдем по-точни – определено там, където темите и форматите на материалите са особено интригуващи. Най-простото и често използвано заглавие на clickbait е в публикации за политика, коронавирус, медийни личности, високопоставени събития… Списъкът може да бъде много дълъг.
И това не е изненадващо, защото създаването на интерес към тези въпроси е може би най-лесният начин. Clickbait обаче може да се намери не само там. Понякога дори авторите на любимите ви медии използват уау ефекта.
И ако жълтата преса и рекламните тийзъри често са измамни, то така наречените „качествени медии“ все пак се опитват не само да привлекат вниманието, но и да отговорят на въпросите, посочени в заглавието.

Как да разпознаем clickbait?
Какви заглавия и изображения са кликбейт? И какви техники се използват за създаването им?
Ще ви разкрием ТОП 5 трика за създаване на clickbait заглавия:
- Умишлено преувеличаване на фактите
Виждали ли сте в заглавието факти или цифри, в които е трудно да се повярва? Точно такива заглавия ако имате пред себе си, то с висока степен на вероятност те са чист кликбейт. В крайна сметка основната му техника е да привлече вниманието на читателя и зрителя. Да накарате числата да „крещят“ – това е най-лесният начин.
- Ефектът от интригите и мистерията
Нееднозначното многоточие в края или липсата на ключова информация в заглавието също го прави кликбейт. В същото време съдържанието не е формулирано директно, абсолютно умишлено – в крайна сметка тогава ефектът от желанието да кликнете ще бъде загубен, желанието да прочетете до края и да разберете всички подробности ще изчезне.
- Противоречиви съждения
Всичко, което е противоречиво, привлича. И това е факт. Има много начини да заинтригувате, но добавянето на умишлено противоречива мисъл към заглавието ви е като добавяне на малко подправки към готово ястие. Със сигурност ще искате да опитате.
- Използване на конструкции за приканване
„Няма да повярвате …“ – така може да започва класическо кликбейт заглавие. Привличането към вас и привличането към потребителския опит работи почти безупречно.
- Инструкции и списъци
Изглежда, че това е един от най-фините трикове за кликбейт. И може би все още е един от най-работещите. Кой не иска да кликне върху публикация, която съдържа поетапно решение на проблема му? Въпросът е риторичен.

Отделен ефект са изображенията на кликбайт.Като правило те се представят в дует със същото заглавие, засилвайки ефекта на изненадата.
Можете да ги познаете по следните характерни черти:
- Абсолютно несъответствие между съдържанието на текстa и изображението
- Замъглена картина с ефект „мистерия“
- Прекалена емоционалност на картината, шокиращи снимки
Заслужава ли си да се използва кликбейт?
Защо е необходим кликбейт, имайки предвид неяснотата? Как се създава „правилна“ примамка?
Привличането на вниманието на потребителите към съдържанието е предизвикателство номер едно днес. И тук идва кликбейтът, който ще ви помогне. Особено ако го използвате умерено. Но ако сгрешите, вместо много нови читатели и зрители, можете да получите вълна от негативизъм под формата на неприятни коментари под публикацията или видеоклипа, дори антипатии. Следователно основният закон за използването на кликбайт е да не се прекалява.
Идеалната формула за успех е правилният баланс между примамливо заглавие и съдържание, което оправдава очакванията в публикацията. Играта на думи и емоции не е забранена формула, но трябва да го правите разумно.
Как да създадете заглавия, върху които хората да кликат?
Какво заглавие ще предизвика кликането? Какви са съставните части на доброто заглавие?
Ангажираността и смисълът е може би най-добрата стратегия за писане на перфектното заглавие. Много по-лесно е да направите тийзър, върху който искате да се клика, отколкото да мотивирате прочитането на материала до края – и в двата случай не трябва да разочаровате аудиторията си. Следователно, когато създавате заглавие, си струва да запомните двете му семантични части: примамливост и информативност.
Първата служи за задържане на вниманието на читателя, а втората информира за по-нататъшното съдържание. Тук на помощ идват ключовите думи. Те ще ви помогнат незабавно да разберете как предлаганата информация може да бъде не само интересна, но и полезна.
Заключение
Привличайте вниманието, но не прекалявайте – това призоваваме всички, които използват кликбейт. Това, което е полезно, важно и ценно, винаги ще бъде прочетено или изгледано до края. И запомнете – само кликванията вече не са единственият показател за измерване на качеството на вашето съдържание.
Оценете ни
Your page rank: