Оптимизирането на онлайн магазини е едно от най-трудните и отнемащи време неща в SEO. Оптимизаторите на проекти за електронна търговия са изправени пред редица специфични проблеми, които са предимно присъщи на онлайн пазаруването. В процеса на проучване на електронната търговия, събрахме списък с 20-те най-често срещани грешки в техническата оптимизация на онлайн магазините и ви съветваме как да ги решите.
1. Потребителят вижда липсващите стоки
Ще ви представим една проста и много разпространена ситуация. Клиент посещава сайта ви в търсене на конкретен продукт. Избира категорията, от която се нуждае, поставя филтър и сортира резултатите. Сред списъка с подходящи продукти, той намира такъв, който напълно отговаря на очакванията му, съдейки по цената и миниатюрата на снимката. Отива в количката с покупки, за да завърши процеса, но получава известие, че стоката е изчерпана. Връщайки се към резултатите от търсенето, купувачът се опитва да намери алтернатива и описаният сценарий се повтаря отново.
До какво в крайна сметка ще доведе това? Един объркан и изтощен посетител ще се умори да търси сред представените стоки, които все още са на разположение и ще отиде на друг сайт.
Какво може да се направи, за да се избегне това положение? Има няколко решения на проблема:
• Не показвайте липсващи елементи в търсенето.
• Самите страници се запазват в оригиналната си форма, но самите продукти вече не се показват на страниците за филтриране и търсене.
• Визуално подчертайте липсващите елементи. Ако искате стоките да се показват (например, ако можете предварително да поръчате, дори ако продуктът не е на склад сега или ако трябва да се появи отново след известно време), направете дизайна на техните миниатюри различни от общата маса. Например, миниатюрите на всички налични продукти могат да бъдат оцветени, а тези, които липсват – монохромни.
• В списъка на главните филтри в търсенето добавете опцията “Скриване / показване на липсващите продукти”.
• Потребителят може да види стоките, които не са налични, но може да ги скриете. Понякога трябва да дадете избор.
2. Сайтът не е адаптиран за показване на мобилни устройства
Всяка година процентът на онлайн покупките, направени от мобилни устройства, непрестанно нараства. Ето защо, без оптимизация за смартфони и таблети, рискувате да загубите значителен дял от аудиторията на потенциалните купувачи.
Има три начина за оптимизиране за мобилни устройства:
• Създаване на мобилна версия на специален поддомейн (например m.example.com)
• Въвеждането на “бързия” мобилен формат AMP (поддържан от Google)
• Използване на сайт с адаптивен дизайн
3. Липса на интуитивна навигация
Падащи менюта, показатели на категории, навигационни вериги, по-често наричани “хлебни трохи“ (breadcrumbs) се използват едновременно в сайтовете на най-успешните онлайн магазини. Тяхната основна цел е при никакви обстоятелства да не се позволи на потребителят да се “изгуби” даже напротив – да го тласка към по-нататъшно навлизане в сайта. Ако потребителят има проблеми с навигацията, рискът просто да напусне вашия сайт и отиде в по-ясен и по-удобен, значително се увеличава.
4. Страницата на продукта съдържа само едно изображение
Един много чест въпрос – колко изображения са необходими?
Имате нужда от толкова изображения, че потребителят да може да си създаде цялостна картина на външния вид и качеството на предлаганите стоки. На страницата на продукта трябва да има негова снимка от различни ъгли, както и снимки на неговите отделни части.
За да намерите страници на продукти, на които има само едно или никакви изображения изобщо, можете да сканирате сайта с различни инструменти като Netpeak Spider например.
5. Копиране на описанията на артикулите от сайта на производителя
Най-лошото, което можете да направите по отношение на оптимизирането на онлайн магазина е да копирате описанията от уеб сайта на производителя и да ги използвате във вашия. Въпреки, че мисълта за писане на стотици или дори хиляди уникални описания да ви хвърля в лек ужас, такава работа върху текста в сайта ще донесе плодове. Работата е, че търсачките силно ценят сайтове с уникално съдържание (включително с уникални продуктови описания) и при равни други условия, им дават приоритет в резултатите от търсенето.
Не забравяйте също, че съдържанието не трябва да се дублира в сайта.
6. Неуникално заглавие
Мета заглавието е един ключов мета маркер на страницата, който получава лъвския дял на вниманието от страна на търсачките. Идеалното заглавие трябва да отговаря на няколко изисквания едновременно, сред които е уникалността.
Често е в онлайн магазините, където продуктите редовно се актуализират и се заменят има проблем с дублирани заглавия. Избягването на този проблем ще помогне внимателен и компетентен робот за управление на съдържанието, с който можете да намерите всички съществуващи дублиращи се заглавия, както и описания в основно текстово съдържание на страницата.
7. URL адресът на елемента се различава по категории
Какъв е проблемът, ако продуктът наистина принадлежи към различни категории едновременно? Най-големият проблем е в създаването на URL адреса на продуктовите страници, които включват името на категорията.
Най-показателният пример е един от възможните варианти за изграждане на URL адрес на сайтове на WordPress. Ако изберете формат site.com/category/product-1, URL адресът на същия продукт ще варира в зависимост от категорията, в която потребителят ще го намери. Следователно, дубликатите ще се размножават в сайта, появата на което ще има много негативно въздействие върху SEO.
Въз основа на това, трябва да изберете един от следните начини за отстраняване на проблема:
• Създайте няколко страници за един продукт. Същността на метода е да се създават страници с минимални разлики, но с присвояване на всяка една от страниците само в една категория. Методът може да е проблематичен по отношение на воденето на отчетите на стоките. Задължително тук трябва да се използва каноничен адрес и само една от страниците да е основна, а другите канонични на нея
• Изберете друг формат на URL адрес. Това може да бъде например site.com/product-1.
• Задайте в настройките на страницата само една основна категория. Избраната категория ще се покаже в URL адреса на продукта, независимо от категорията, в която е намерен от потребителят.
8. След промени в мета данните, URL адресите на продуктите се променят
За съжаление, в началния етап на работа с онлайн магазин, никой от нас не е имунизиран срещу грешките, допуснати при създаването на страници и попълването на мета данните. Ако с течение на времето сте се убедили, че е абсолютно необходимо да промените вече съществуващите страници, проверете как може да се държи CMS-а на сайта в този случай.
Например, някои CMS-и автоматично променят URL адреса на страницата, след като промените заглавието.
Такива промени на случайни URL адреси могат да доведат до:
• намаляване тежестта на препратките – от момента на промяна на адреса всички предишни препратки престават да бъдат свързани с тази страница
• появата на невалидни връзки / пренасочвания към сайта, ако преди това някъде има връзки или пренасочвания към този продукт
• промяна на адресите на стотици продукти, ако промяната на адреса е настъпила на страницата на категорията
9. Липса на рейтинг система и обратна връзка
Наличието на рейтинги и прегледи на продукти от реални купувачи е един от най-важните фактори за потребителя да вземе решение за покупка. Но това не е единствената причина, поради която препоръчваме да използвате рейтинги на сайта си. Първо, търсачките им обръщат внимание при обхождането на страници и второ, ако има правилен микромаркетинг, рейтингът може да стане част от разширените снипети и да подчертае уебсайта ви в резултатите от търсенето.
10. URL адресите не са оптимизирани
При разработването на сайта не забравяйте, че го правите за хората. Въз основа на това, всичко на сайта трябва да бъде направено с поглед към хората и удобството при използването на сайта. Един от компонентите на сайта, приятелски настроен към потребителя или т.нар. “разбираеми от човека” URL адреси. Това са “разбираеми” адреси, състоящи се от думи, разделени със средни тирета.
Те са добри поради две основни причини:
• Потребителят се нуждае само от един поглед към такъв URL адрес, за да разбере какво го очаква след като кликне на него
• Търсенето от роботите може също да определи значението на текста в адресите на страниците, но с условието за правилно транслитериране
11. Лоша структура на уебсайта
Оптимизирането на структурата на сайта се отнася към този слой на техническата работа, за който трябва да се погрижим на етапа на разработката на обекта. Значението на добре изградена и последователна структура е следното:
• Помага на ботовете в търсачките да установяват логически връзки между страниците, както и да определят какво е мястото им в общата йерархия.
• Простата и внимателно обмислена структура на сайта, улеснява навигацията за потребителите и съответно намалява степента на отпадане.
• В комбинация с микро-оформлението, основните структурни блокове на сайта помагат за формирането на разширен снипет в резултатите от търсенето.
12. Изображенията са твърде големи
Безпокойството относно възможно най-високото качество на изображението е похвално, до тогава, докато техният размер не се превърне в източник на проблеми при зареждането на страниците. Максималният допустим размер на изображението не трябва да надвишава 500kb (колкото малък е размера на изображението, толкова по-добре).
Преди да качите снимки на сървъра, трябва да се погрижите изображенията да бъдат компресирани с компресор от сорта на TinyPNG /безплатен е/ и техните размери да не надвишават препоръчваните за вашата CMS. Не се препоръчва да се използват приставки и скриптове, които компресират или правят допълнителни миниатюри от изображения при зареждане, за да се избегне допълнителното натоварване на сървъра.
За да сте сигурни, че в този момент сайтът ви няма твърде “тежки” изображения, сканирайте го с някои от инструментите, които може да намерите в Интернет. По подразбиране повечето програми се фокусират върху изображения, чиито размер надвишава 100kb, но можете да зададете максимална допустима стойност по всяко време.
13. Ненастроена сигурна връзка (https)
Независимо от това как върви спорът за необходимостта от внедряване на HTTPS в информационните сайтове, няма никакво съмнение, че сайтовете за онлайн пазаруване трябва незабавно да променят протокола, за да гарантират безопасност
След като сте направили това, уверете се, че:
• всички пренасочвания са конфигурирани правилно
• сайтът няма напълно дублирани страници с различни протоколи (http и https)
• няма страници на сайта с небезопасен протокол (http)
Всички аспекти на техническата оптимизация, свързана с преминаването към HTTPS, могат да бъдат проверени с различни инструменти.
14. Сървърът е твърде бавен
Без значение колко красив е дизайна на вашия онлайн магазин, без значение колко удобна е неговата навигация, колкото и да е невероятен асортиментът, може никой да не успее да го оцени. Защо? Тъй като скоростта на отговор на сървъра може да е толкова малка, че потребителят просто ще се умори да чака, докато сайтът бъде напълно зареден.
Може да проверите сайта си с Google page speed теста напълно безплатно.
15. Страниците с категории са затворени за индексиране
В стремежа си да фокусират целия трафик на търсене върху конкретни продуктови страници, собствениците на онлайн магазини често блокират индексирането на всички страници, с изключение на продукта. Но например, чрез затваряне на страниците с категории продукти или страници, те сами се лишават от допълнителен трафик при заявки, които не се отнасят за конкретен продукт.
За да се уверите, че важните страници, които потенциално могат да доведат до трафик, не са затворени от индексирането, препоръчваме ви да направите внимателен преглед върху директивите на файла robots.txt и дали в кода няма мета таг noindex.
16. На сайта няма блог
Възможно е наистина да не искате да споделяте информация с потребителите или да се натоварвате още, съставяйки текстове, от които те биха могли да се интересуват. Но нещо ни казва, че всеки от вас иска да привлече колкото се може повече потенциални клиенти на сайта. Блогът, от своя страна е сред инструментите за привличане на трафик, така че не препоръчваме да се пренебрегва един от най-мощните канали за информация.
17. Sitemap не се актуализира редовно
Само собствениците на малки сайтове, които не се сблъскват с редовно актуализиране на десетки или дори стотици страници, могат да си позволят такъв лукс, като пренебрегване на карта на сайта.
В случая на огромните онлайн магазини, XML sitemap служи като мощен инструмент за комуникация на сайта с търсачките. Благодарение на нея можете да посочите на търсещите роботи кои страници наскоро са се появили в сайта или кои от тях не са се променили от последното обхождане.
Всички съвременни CMS имат опция да генерират карти, като е препоръчително всяка карта да не съдържа повече от 50 000 адреса. Преди да генерирате карта, можете да посочите редица параметри, включително използването на “Last Modified” параметър, чрез която роботите разбират кога страницата е актуализирана за последно и дали си струва да отидат в нея като част от текущото им обхождане.
Важно е не само редовно да се актуализира, но и да се проверява картата на сайта за грешки. Възможно да съдържа невалидни редове. Безплатно може да проверите в google search console
18. Няма пренасочвания от страниците на изтритите продукти
По-горе сме написали за страниците на недостъпни продукти и как да ги оптимизираме по отношение на удобството на потребителите. Ако сте решили да отстраните проблема радикално и просто сте премахнали много страници с липсващи продукти, то неизбежно ще ви застигне друг проблем – огромна маса обратни връзки, даващи отговор 404 /няма такава страница/.
За да не загубите натрупаното и да не доведете потребителите от препращащи сайтове към страницата за грешки 404, препоръчваме да настроите пренасочването от изтритите страници към:
• страници с по-нови модели продукти (възможно най-близки до изтритите)
• страницата на категорията, към която принадлежат изтритите стоки
• в подобна категория (в случай, че страница с категория е била изтрита)
Ако сте изтрили страници, които преди са били индексирани, ще намерите връзките към тях в Google Search Console. Ако решите да поставите пренасочване от продуктовата страница към страницата на категорията, препоръчваме да промените съдържанието на страницата на продукта и временно да показвате малка обява от категория като нея или поне да я добавите в под продуктовата карта. Това трябва да бъде направено преди следващото обхождане от бота. Веднага щом види новото съдържание на страницата, можете безопасно да конфигурирате пренасочването към страницата с категории.
19. Атрибутите rel = “next” и rel = “prev” не са конфигурирани за активни страници
Ако асортиментът на сайта има поне няколко стотин артикула за навигацията по каталога, така или иначе ще се задейства активирането на страничен принцип (групиране по страници на стоки идентични във всичко, с изключение на серийния номер и самите стоки, които могат да бъдат определени от търсачките като многобройни дубликати). За да се избегне това и да се покаже връзката между страниците към търсачките, се използват двойките атрибути rel = “next” (за следваща страница) и rel = “prev” (за предишна страница).
20. Липса на блокове с вътрешни връзки /препоръчани товари, подобни товари/
Мислейки за функционалните елементи на продуктовата страница, не забравяйте блоковете със сродни и подобни продукти. Те не само ще принудят потребителя да извърши допълнителни действия в рамките на сайта, но също така ще допринесе за равномерно разпределение на референтната тежест в сайта.
Пълният списък на проблемите, възникнали в процеса на оптимизиране на търсачките в онлайн магазини, не се ограничава до изброените по-горе. Но ако можете да се отървете най-малко от описаните грешки на техническата оптимизация, можете значително да подобрите не само SEO, но и използваемостта на сайта, пряко свързана с нивото на реализация
Оценете ни
Your page rank: