Какви са поведенческите фактори за класиране и как да им влияем?

Поведенчески фактори (съкр. ПФ) са действията на посетителя, които се анализират от търсачките  и така определят качеството на сайта. Хората се държат по различен начин на висококачествени и нискокачествени сайтове. На качествените те прекарват повече време, по-често следват връзки и показват повече активност. Ако сайтът се  зарежда дълго време, той е неудобен или по-лошо – не отговаря на нуждите на потребителя, тогава човек не се задържа на него.

Добрите поведенчески фактори имат положителен ефект върху популяризирането на уебсайта. Като се има предвид това, много уебмастъри и оптимизатори се опитват да подобрят поведенческите фактори, но често вместо да заемат по-високи позиции, получават санкции за черни SEO методи.

В тази статия ще научите как действително да повлияете на поведенческите фактори, за да се насладите не само на ръст на трафика, но и на нарастването на броя на доволните потребители.

Видове поведенчески фактори

Поведенчески фактори са два вида: външни и вътрешни. Както можете да се досетите от името, външни – това са действията, които потребителите изпълняват извън сайта, и вътрешни – които се случват на самия сайт.

Външни поведенчески фактори

1. CTR на снипета

Този индикатор за по-просто се нарича кликаемост. Изчислява се много лесно: разделяме броя на хората, които са въвели заявка за търсене, по броя на хората, които са кликнали на сайта в резултатите от търсенето. Например 100 души са търсели “видове слънцезащитни кремове” и 15 от тях са отишли на вашия сайт. CTR ще бъде равен на 15%. Колкото по-голям е броят, толкова по-добре.

Ако вашият сайт е на пета позиция и неговият CTR е 15%, а конкурент, който е на 2-ра позиция има само 5% кликвания, търсачката ще види това, ще повиши вашия сайт и ще намали този на конкурента. Въз основа на CTR, търсачката оценява интереса на потребителя към даден сайт. Ако един от тях има особено висок CTR (интерес от потребители), тогава той ще получи по-високи позиции.

2. Последен клик

Използвайки този индикатор, Google се опитва да разбере дали вашият ресурс наистина решава проблема на потребителя. Ако човек намери решение на проблема си, той се успокоява и не продължава да търси. Ако потребителят не е намерил решение на вашия сайт, той ще се върне към търсенето и ще започне да търси на други сайтове.

Връщайки се към предишния пример: много хора кликват върху вашата статия за избора на слънцезащитни кремове, като в заглавието вие обещавате да дадете изчерпателен списък на 10-те най-добри продукта, предпазващи кожата от ултравиолетовите лъчи. Но започвайки да четат, потребителите се разочароват – вместо 10 обещани крема, списъкът е само с 5 или не сте посочили цени, име на производителя, плюсове и минуси, и друга важна информация в описанието. В този случай хората ще се върнат към търсенето и ще започнат да проучват други сайтове. Това е сигнал към Google, че съдържанието ви не е достатъчно добро (не сте получили последния клик).

Вътрешни поведенчески фактори


1. Степен на отпадане (bounce rate)

Това е процентът на хората, които са дошли на сайта и са го напуснали, без да са кликнали на вътрешна връзка или са стояли по-малко от 15 секунди. Например имате онлайн магазин за продажба на играчки Lego. Човек, който иска да купи подарък за детето си го посещава, скролва 1-2 пъти и го напуска. Търсачките смятат това за неуспех, тъй като ако човек реши да направи покупка, той ще направи поръчка, ще отиде в кошницата, ще въведе данните на страницата за плащане и т.н. Тоест той нямаше да си тръгне от първата посетена страница.

Това не важи обаче за някои типове сайтове. Например за информационните портали, тъй като човек може да чете статия, може да му хареса и може дори да остави коментар и да затвори сайта, но все пак ще се счита за провал. Високият баунс рейт, например, 90% се счита за нормален, което обаче не се отнася за онлайн магазините.

2. Репост и споделяния

Тъй като търсачките не могат да разчитат само на процента откази за оценка на качеството на информационните страници, те разглеждат още един показател: колко често хората споделят връзка към това съдържание в социалните мрежи. Това е логично, защото ако хората препоръчват някакво съдържание на своите приятели и абонати, то тогава най-вероятно е интересно и уместно. Затова колкото повече хора споделят съдържанието ви в социалните мрежи, толкова по-добри са вашите поведенчески фактори.

За да подобрите поведенческите фактори, не е достатъчно просто да поставите бутони на социалните мрежи на сайта си. Трябва да мотивирате хората да кликват върху тях. На информационни сайтове можете да давате бонуси за репост, а на търговски сайтове – отстъпки.


3. Директни посещения на сайта

Google отдава предпочитание на тези ресурси, които имат посетители не само от търсенето, но и от други източници. Контекстна реклама, социални мрежи, банери – всички тези източници на трафик се приветстват от търсачките. Но те са особено добри в тези уеб ресурси, към които хората отиват директно, като въвеждат адреса на уебсайта в браузъра. Това е сигнал, че сайтът има своя интересна и мотивирана публика. Това е важен поведенчески фактор.


4. Дълбочина на прегледа

С този индикатор търсачките измерват ангажираността на потребителите. Колкото повече ангажирате публиката, толкова по-добре. Ако читателят напусне, като се запознае само с началото на статията, тогава дълбочината на гледане ще бъде ниска (лош сигнал). Ако успеете да задържите читателя до половината от статията – това ще бъде средно. Ако привлечете вниманието му до самия край – дълбочината ще бъде висока (добър сигнал). Ако статията има голяма дълбочина на гледане, тогава тя е интересна за читателя.


5. Средно време на сайта
Анализирайки средното време, което хората прекарват в сайта, търсачките се опитват да определят неговото качество. Представете си, че хората, които са прочели селекция от най-добрите продукти срещу слънчево изгаряне са започнали да четат друга ваша статия – „Колко време е добре да прекарвате на слънце“. Освен това следвайки връзка в тази статия, те преминават към друг материал – “5 неща, които определено трябва да вземете със себе си на плажа”.

Така, намирайки много интересни материали за себе си на сайта ви, хората прекарват средно по 5-10 минути. Ако конкурентите нямат много интересно съдържание и хората прекарват средно по 3 минути в него, тогава имате огромно предимство пред тях.


Но не всичко е толкова просто…

поведенчески фактори за сйат

Например човек, който реши да купи нова играчка Лего във вашия онлайн магазин, изпраща поръчка, въвежда най-необходимите данни, плаща за поръчката и напуска сайта. Всичко това става само за 2 минути. Взимаме друг онлайн магазин, в който трябва да попълни повече данни, да предприеме повече стъпки и заради всичко това потребителят прекарва до 10 минути, за да направи поръчка.
Означава ли това, че вторият магазин има повече средно време, което да води по-добри поведенчески фактори и ще има предимство в класирането? Разбира се, че не, защото посетител на е-магазин има други нужди и те не са същите като на човек, който търси определена информация.

Затова тук стигаме до важен въпрос – как търсачките анализират поведението на потребителите?
Тези показатели, които разгледахме по-горе, са само характеристики, на които трябва да се обърне внимание. Те са условни. Всичко много зависи от следните нюанси:
* тип на сайта
* пазар
* ниша
* характеристики на поведението на целевата аудитория

Например, веднъж отишли на сайт за доставка на цветя или на сайт за поръчка на такси, хората записват телефонния номер и веднага си тръгват.
Удовлетворени ли са техните потребности? Разбира се, че да.
Дали търсачките ще намалят позициите на тези ресурси заради краткото време в сайта, малката дълбочина на гледане и високия процент на отпадане? Разбира се, че не, защото търсачките са се научили да разпознават почти всичко.

Но кои характеристики на поведенческите фактори трябва да се подобрят, за да се повишат позициите в търсенето?
Ще говоря за това малко по-късно, а сега ще разберете от къде търсачките получават информация за поведението на потребителите на вашия сайт.

Откъде Google получава информация?

Търсачките са свършили отлична работа по създаването на така наречените “информатори” – услуги, програми и приложения, които им дават информация за поведението на потребителите на вашия сайт. Има много такива информатори, а ето и списък на основните:

  • Системи за уеб анализ. Примерно чрез Google Analytics инсталиран на сайта ви
  • Браузъри. Поведението на посетителите, които влизат в сайта ви чрез Google Chrome
  • Разширения и приставки. Потребителите на сайта могат да използват инсталираните от браузъра приставки и разширения, които също предават информация към търсачките
  • Резултати от търсенето. Поведението на хората в резултатите от търсенето също се записва.


Как и над какво точно да работим?

И сега е време да разберете как точно да подобрите поведенческите фактори на сайта. Ще научите как да подобрите външните и вътрешните поведенчески фактори.

Как да подобрим външните поведенчески фактори?

  1. Оптимизация на снипетите. За да подобрите CTR, подобрете заглавията и метаописанията (заглавие и описание). Има различни начини за увеличаване на кликванията, но ще подчертая добавянето на текущата година към заглавието (2020), цифри в заглавието (7, 10), интригуващи прилагателни (най-добри, невероятни) и така нататък.
  2. Подобрена осведоменост за марката. Друг начин за увеличаване на CTR е да се работи върху осведомеността за марката. Ако вашият уебсайт или фирма вече са станали популярни, след което ви виждат и в резултатите от търсенето, хората могат да отдават предпочитания без колебание.
  3. Острови на съдържание. Това са допълнителни блокове в търсачките, включително Google My Business, агрегатори, видеоклипове, изображения и др.

Как да подобрим вътрешните поведенчески фактори?

  1. Работа по юзабилити. Понякога неудобството на сайта става основна причина за “изтичането” на посетители. Работата по дизайна и интерфейса на сайта е чудесен начин за подобряване на поведенческите фактори.
  2. Ясна структура. Лесната навигация на сайта е много важна, особено ако посетителите активно се движат по нея. Това е особено валидно за онлайн магазините. Категории, продукти, филтри – всичко трябва да е ясно и точно показано.
  3. Прелинкване. Компетентното препращане е необходимо както за търговски, така и за информационни сайтове. Всяка статия трябва да има подходящи връзки с останалите, а блокът „с този продукт купуват още:“ обикновено е класически за онлайн магазините.
  4. Приятно съдържание. За сайтове за услуги и информационните портали съдържанието играе голяма роля. То трябва да бъде полезно, да отговори на въпросите на читателя и да го доведе до целево действие.
  5. Полезни услуги и инструменти. Малко хора успяват да създадат полезни инструменти на сайта си, но ако това се случи, поведенческите фактори се издигат до небето. Помислете можете ли да създадете нещо полезно за вашата аудитория? Това може да са всякакви калкулатори, анкети, тестове, генератори и др.
  6. Лоялна аудитория. Не забравяйте, че търсачките обичат, когато хората отиват директно в сайта. Ако можете да го осигурите, ще бъде добре. Един от начините да направите това е да събирате имейли и да провеждате редовни полезни бюлетини.
  7. Промоции и бонуси. Чудесен начин да увеличите реализациите в онлайн магазина е да стартирате промоция или да давате бонуси за всяка покупка.


Какво влошава поведенческите фактори?

Има неща, които почти винаги влошават ПФ, независимо от ниша, типа на сайта и тематиката. Ще посоча два от тях:

  1. Натрапчива реклама, която притеснява потребителя.
  2. Принудителни действия, които възникват без потребителска инициатива.

Можете сами да контролирате първия и да се предпазите от втория, като се погрижите за сигурността на сайта.


Как да започнем да подобряваме?

Почти всеки уебмастър има огромно поле на дейност. Но откъде да започнем, за да променим поведенческите фактори на сайта към по-добро? Бих предложил 4 инструмента, които ще помогнат да се намерят “препятствията” на сайта, подобряването на които ще даде най-голям ефект.

1. Уеб анализ. След като анализирате показателите на вашия ресурс, можете бързо да намерите проблемни области, защото имате много данни: време на сайта, дълбочина на гледане, процент отказ, скорост на зареждане и т.н.

2. Одит на ползваемостта. Тази опция не е достъпна за всички, тъй като UX експертите са скъпи. Но ако сте готови да инвестирате, това е голяма стъпка за подобряване на ПФ.

3. Фокус група. Друг начин е да съберем хора, да им позволим да взаимодействат със сайта и да намерят общи проблеми. С помощта на фокус групата можете да откриете проблем, за чието съществуване дори не сте подозирали – неразбираема навигация, малък шрифт, неразбираем процес на покупка и много други.

4. Анкети. По-достъпен начин за подобряване на използваемостта е да провеждате анкети и да получавате мнения от реални потребители. Можете да направите това както на самия сайт, така и с помощта на електронни писма до абонатите.

Заключение

Сега знаете какви са поведенческите фактори и как да им въздействате, за да получите по-високи позиции в търсачките и повече трафик. Ако не можете да се справите сами обърнете се към специалисти – ще спестите време (а то е пари) и разочаровани клиенти.

Оценете ни

0 / 5

Your page rank:

Подобни публикации

Станислав Пеев

Станислав Пеев

12 години опит в SEO и много сертификати /Yoast, Google, Semrush, Netpeak, Serpstat, Woorank и др./.
Работи с най-популярните SEO софтуери.
Участия в конференции и собствени статии, публикувани в престижни SEO издания.

Портфолио
Метро България - автобусни билети от и до Истанбул
Метро България
Creative
Нани Хоум
Нани Хоум
SEO услуги
Други услуги