Какво представляват Google филтрите и за какво могат да ни служат

Съдържание

Филтрите на търсачките са част от алгоритъма, който е отговорен за гарантирането, че лошото качество или използването на неправилни методи за промотиране на съдържание няма да се показват в органичните резултати. Това е един вид „глоби и наказания“ за лоши сайтове по отношение на Google. От гледна точка на собственика на сайта, това е „срив и ужас“, защото в него са инвестирани много средства и усилия.

Какви са филтрите, как да ги диагностицирате и премахнете от сайта

Диагностиката на филтрите се усложнява от факта, че ако по-рано те се „припокриваха“ в някакъв конкретен момент и биха могли да бъдат диагностицирани чрез рязък спад на трафика, сега те са станали част от алгоритъма за търсене и не позволяват на нискокачествените сайтове да се развиват. Тоест, изглежда, че сайтът не губи драстично трафика, но и не расте. По тази причина можем да наблюдаваме рязък спад в трафика само когато се появят принципно нови филтри, които след това ще станат част от алгоритъма.

Промени в алгоритъма – промяна в основната формула и общите принципи за класиране на сайтовете, която засяга всички сайтове като цяло и води до цялостната променя в картината на резултатите от търсенето. Ако просто се опитаме да избегнем филтрите, тогава трябва да вземем предвид промените в алгоритмите при формирането на цялостната SEO стратегия.

За да започнете, трябва да разберете защо даден сайт може драстично да загуби трафик и позиции. В допълнение към филтрите, може да има и други причини:

  • сайтът е променил домейна, структурата или името на URL адресите без правилно пренасочване. Съответно старите страници падат от индекса, а новите още не достигат до там.
  • сайтът не е бил наличен на хостинг ниво за известно време. Ако дълго време не е бил достъпен, дори след възстановяване на работоспособността позицията и движението може да не се върнат.
  • вируси и хакове. Ако google открие зловреден софтуер, множество страници или изходящи връзки със „забранени“ теми, той ще премахне вашия сайт от неговия индекс. Шансовете за възстановяване на показателите са пряко пропорционални на времето на заразяване на обекта.
google panda

Google Panda филтър

Panda е филтър за спам съдържание. В риск са сайтовете, които използват неуникални текстове или използват твърде много ключови думи. Този филтър вече е включен в основния алгоритъм за търсене и се прилага за целия сайт.

Уебсайтове, които:

  • копират съдържание от други сайтове – санкциите могат да бъдат както за пълно копиране, така и за твърде слаба уникализация
  • вмъкването на много ключови думи – препоръчително е да въведете 1 ключова дума на всеки 300-400 знака
  • ключови думи в неестествена форма – такива като „купете лаптоп софия“
  • голям брой нетематични реклами
  • липса на структура на съдържанието
  • публикуване на текстове с много правописни и пунктуационни грешки

В същото време „пандата“ засяга целия сайт и за нарушения на част от страниците, Google може напълно да песимизира сайта. За сериозни нарушения, например, за напълно копирани текстове, google може напълно да премахне целия сайт от индекса.

Как да не попаднете под Panda (и в същото време какво да направите, ако вече сте попаднали)

  • не копирайте текстове на други хора на вашия уебсайт, дори ако това са страници като „доставка и плащане“
  • ако при писането на текст приемате чужд текст за основа, тогава се уверете, че текстът ви е напълно различен от източника
  • дизайно структурирани страници: блокове, подзаглавия, списъци, таблици, илюстрации
  • следете разнообразието от свързващи текстове на вътрешните връзки
  • прегледайте Google Analytics – кои страници получават най-малко трафик и прецизирайте текстовете на тези страници или ги изтрийте напълно
  • добавете нови материали и актуализирайте стари текстове


В зависимост от броя на „нарушенията“ в сайта, премахването на филтъра може да отнеме различно време – от седмица до няколко месеца. Най-често промените настъпват само при следващата актуализация на алгоритъма. В случай, че домейнът вече е напълно индексиран, вероятно ще е необходима пълна промяна.

колибри алгоритъм

Колибри алгоритъм

Hummingbird (колибри) е алгоритъм, който е предназначен да разпознае значението на потребителските търсения и да му предложи най-подходящото съдържание. Сайтовете могат да страдат от действието на този алгоритъм, ако използват изкуствена оптимизация на текст. В същото време в резултат на този алгоритъм, Google може да покаже съдържанието на потребителя, което е от значение за неговата заявка, дори ако текстът не съдържа точно въведенето търсене, но използва синоними например или описва необходимата концепция с други думи.

Развитието на Hummingbird беше актуализацията на алгоритъма Rank Brain, който чрез машинното обучение и механизмите за изкуствен интелект анализира семантичното съдържание на страниците, поведението при търсене на потребителите и постепенно започна да класира по-високо онези сайтове, на които по-добре реагират потребителите.

google пенгуйн филтър

Google Penguin филтър

Пингвин e филтър, който наказва за поставяне на изкуствени връзки към сайта. От гледна точка на Google всяка връзка се счита за изкуствена, появата на която е повлияна от оптимизатора или собственика на сайта. Няма значение дали тази връзка е закупена или безплатна. След 2016г. „ пингвинът “ вече не действа като филтър, а като част от основния алгоритъм на Google. За „лошите връзки“ сайтът най-вероятно няма да се качи в ТОП-а или ще получи леко понижение (с 5-10 позиции). По правило филтърът действа по посока на страници с лоши връзки и не засяга сайта напълно.

В зоната на риск са следните стратегии:

  • анкор връзки – връзки, които съдържат ключова дума в текста
  • връзки от нискокачествени сайтове – създадени не за хора, а за продажба на линкове
  • „експлозия“ на линкове – рязко увеличение на линк масата без причина
  • дублиращи анкори – много връзки  с една и съща ключова дума
  • линкове от футера или сайдбара – връзки, които са извън основната зоната на основното съдържание
  • връзки от нетематични и нерегионални донори – от сайтове, чийто предмет и регион / език значително се различават от рекламирания
  • фиксиране на връзки от PBN мрежи от сайтове, създадени специално за вашия сайт

Ако намерите лоши връзки на вашия сайт, препоръчваме ви да ги отхвърлите с помощта на инструмента Disavow Tool. Тази процедура сега се поставя под въпрос, тъй като представителите на Google твърдят, че некачествените връзки просто не се вземат предвид, но предпазливостта никога не е излишна по този въпрос.

Как да проверите качеството на връзките?

  1. Ръчно – чрез инструмента Ahrefs, в него донорите са подредени по индикатор на самия ахрефс за качество на домейна (DR). В „рисковата зона“ като цяло са връзки от домйение с DR под 20. Разглеждате ги ръчно и ги добавяте в disavow файл, ако донорът е с лошо качество, след което качвате този файл в Google Diasavow Tool.
  2. Чрез полуавтоматизирани инструменти като Check Trust или Link research Tool. Според алгоритмите си инструментите определят качеството на линк масата и линковете поотделно. Препоръчва се да се включват различни видове проверки, за да се анализира последователно връзките от най-лошите към по-добрите. С намерените лоши връзки се действа, както при проверката им ръчно.
seo-backlinks филтър

Необходимо и важно е това да се прави постепенно, защото рязкото премахване на връзките може да влоши ситуацията.

google-sandbox

Google Sandbox

Пясъчната кутия (Sandbox) е митологичен филтър, а не реална част от алгоритъма. Новите сайтове обикновено не получават трафик веднага, но това е така, защото новият сайт все още трябва да натрупа линкове и да спечели доверие (trust) от търсачките.

За да влезете рязко в ТОП-a на Google с нов сайт, препоръчваме да обърнете внимание на две неща:

  1. Качеството на сайта. За да може новият сайт да спечели предимство пред старите, е необходимо качеството му да е по-високо от тези, които вече заемат ТОП-а.
  2. Референтна маса. За увеличаване на трафика е по-добре да създадете сайт не на прясно регистрирани домейни, а на такива домейни с история и маса на връзки. Предварително проверете всичко свързано с качеството на сайта, както и историята на домейна.
ymyl

Your Money Your Life филтър

Your Money Your Life (съкратено  YMYL) е промяна в алгоритъма за класиране на сайтове, отговарящи на категорията „особено важни за човека“, което може значително да повлияе на живота му. Това са предимно сайтове, свързани с медицината, поради което този алгоритъм погрешно се нарича „мед актуализация“. Освен нея, той засяга и финанси, новини, социални проблеми и други видове ресурси.

В тази актуализация Google започна да обръща внимание не само на уместността, но и на достоверността на съдържанието. С други думи, основният въпрос за проверка, който трябва да си зададете, когато оптимизирате сайтове в тази ниша, е „мога ли да се доверя на този сайт“.

Сайтовете от този тип често се оценяват ръчно от Google оценители и специален акцент при проверката е кой е авторът на това съдържание, дали той е признат експерт в бранша и дали данните съответстват на общоприетата парадигма.

Ако разширим този параметър в критерии, получаваме следния списък:

  • съдържанието трябва да бъде проверено – т.е. да съдържа проверени данни
  • съдържанието трябва да съдържа цитати или да бъде авторско на признати експерти в бранша
  • уникална изчерпателна информация за тема или продукт – описание, спецификации, рецензии, снимки, видео рецензии и др.
  • сайтът трябва да има актуална информация – както в контекста на конкретна статия, така и на сайта като цяло
  • удобни технически решения – навигация, избор, процес на покупка
  • страницата трябва да бъде удобна с добре проектирана структура и илюстративен материал
  • текстът не трябва да съдържа граматически, стилистични и правописни грешки
  • сайтът трябва да съдържа данни, потвърждаващи вашата експертиза – сертификати, дипломи, отзиви, данни за вашите клиенти
  • ясна и пълна информация за контакт, методи за комуникация, условия за покупка и доставка, гаранции и др.
  • контакти на всички представителства с имената на ръководители и други лица за контакт
  • всички партньорски акаунти в My Business

Опитът на автора се определя от присъствието му в медийното пространство – публикации и референции в други добре познати сайтове и социални мрежи. Също така, един от факторите е репутацията на сайта като цяло – отзиви за неговата дейност на специални прегледи и други ресурси.

Други причини за песимизация на сайтовете

Google може да намали позициите на вашия сайт за такива недостатъци, като:

  1. Твърде бавна скорост на зареждане – проверете я тук (повече за новият алгоритъм за скорост вижте тук)
  2. Ниска семантична стойност и новост на текстовете
  3. Голям брой вътрешни “счупени” връзки
  4. Продажба на линкове от страниците на сайта
  5. „Прикриване“ – поставяне на различен текст за потребителите и за търсачките
  6. Изкуствени „звезди“ от класацията, които се показват във фрагмент и друг спам в микро маркирането
  7. Липсата на мобилна версия на сайта
  8. Хостинг на пиратско съдържание
  9. Други потребители, които се оплакват от пиратско съдържание на вашия сайт (DMCA оплаквания)

Това е само част от възможните причини за песимизация на сайта. Тежестта на филтрите също зависи от гео-таргетирането. Най-трудният, където най-филтрирани чрез спам методи е пазара в САЩ и Канада. Там усилията на SEO специалистите са насочени към създаване на висококачествено съдържание, информационни целеви страници и връзки за достъп.

Всъщност филтрите следят изпълнението на принципите на „бялото SEO“ – създават уебсайтове за хора и не купуват спам връзки.

Проверка на сайта за филтри в Google

В допълнение към методите за всеки тип филтър, които описахме по-горе, можете да използвате следните услуги:

  1. Времева линия за актуализиране на филтрите на Google от аналитичната компания Moz – https://moz.com/google-algorithm-change
  2. Услуга на Barracuda Panguin SEO Tools – https://barracuda.digital/panguin-seo-tool/

Заключение

Винаги е много по-лесно да се избегнат филтрите, отколкото да се „излекуват“ последствията. Така че, сигурността в процеса на оптимизация е една от предпоставките за всеки SEO оптимизатор.

Оценете ни

0 / 5

Your page rank:

Подобни публикации

Станислав Пеев

Станислав Пеев

12 години опит в SEO и много сертификати /Yoast, Google, Semrush, Netpeak, Serpstat, Woorank и др./.
Работи с най-популярните SEO софтуери.
Участия в конференции и собствени статии, публикувани в престижни SEO издания.

Портфолио
Метро България - автобусни билети от и до Истанбул
Метро България
Creative
Нани Хоум
Нани Хоум
SEO услуги
Други услуги
Category