Сигурно повечето от вас са чували термина SEO оптимизация. Тя се счита за една от най-добрите и най-бързо развиващи се маркетингови стратегии по света и у нас.
Днес, когато онлайн търговията (и онлайн бизнесът като цяло) процъфтяват, става все по-важно за всяка компания да набере колкото се може по-голяма популярност в Глобалната мрежа, където предлага своя асортимент от стоки и услуги.
Нека разгледаме по-отблизо оптимизацията за търсачки като част от интернет маркетинга и да видим как тя може да помогне за развитието на даден бизнес.
Интернет маркетинг vs. SEO оптимизация
Много бизнес организации вярват, че интернет е добър начин за привличане на повече клиенти.
Въпреки, че тази теза не е напълно лишена от истина, тя не е съвсем вярна.
Маркетинговите методи разчитат на сериозна работа на качествени специалисти, които са доказали се професионалисти в своите области, работещи по конкретна, предварително изградена стратегия и които добре знаят какви са поставените пред тях цели.
И докато на пръв поглед същите неща са в сила за оптимизацията на сайтове, все пак има много различия, които ще разгледаме по-надолу.
Ортодоксалният (традиционният) маркетингов стил, в лицето на широко разпространените телевизионни реклами, реклами по радиото, списания, вестници и др., се характеризира с една основна особеност – рекламата достига до ограничена аудитория.
Тя се определя от броя на зрителите или читателите, до които достига съответният рекламен клип или съобщение. Друга пречка при този вид реклама се явяват методите за проследяване на ефекта от нея, които са доста тромави и неточни.
Разбира се, на последно място, но не по важност, се нарежда високата цена за този вид реклама – един кратък телевизионен клип в най-гледаното време обикноено струва 4-5 цифрена сума на рекламиращия.
Тези особености на традиционната реклама я правят крайно неконкурентоспособна в сравнение със SEO оптимизацията.
Какви са основните предимства на SEO?
И така, стигнахме до основния въпрос – какви са позитивите от оптимизацията за един уебсайт за търсещите машини.
По-долу съм изброил няколко характеристики на SEO, които я правят уникален инструмент за популяризиране на даден бранд или бизнес.
Ето три сериозни предимства на SEO пред традиционната реклама:
- Повече информация за вашия бизнес – един уеб сайт може да съдържа в себе си много информация за бизнеса на клиента. Самият факт, че сте сред лидерите в своята уеб ниша (първа страница в Гугъл), говори достатъчно красноречиво за имиджа на вашата фирма и бизнес. Бъдете сигурни, че когато търсят даден продукт или услуга, клиентите отдават значение на позициите, които съответният сайт заема в Гугъл. Това е така, защото подсъзнателно клиентът свързва високите позиции в търсачките с високото качество на продукта, сериозните намерения на фирмата, която го продава и добро й име. Всичко това са сериозни плюсове за вашия бизнес. Благодарение на SEO вие можете да достигнете до по-широка аудитория, а оттам да реализирате по-големи продажби.
- Много по-евтино е – със SEO спестявате и много допълнителни разходи, които иначе неминуемо съпътстват всяка маркетингова кампания. Такива са например: разходи за заплати на персонал (ако работите с оптимизатор на свободна практика ще му плащате нещо като заплата, но тя ще е една, докато в един маркетингов отдел има доста повече персонал). Да не забравяме и разходите за транспорт (маркетинговите специалисти обикалят из множество обекти, за да зарибяват нови клиенти и да ги запознават с услугите на фирмата), телефонни разговори, печатане на рекламни материали (визитки, флайъри и др.) и много други съпътстващи разходи, сред които е и времето, което е похарчено за всички тези дейности. При SEO всичките разходи се свеждат до заплащане на хонорара на SEO експерта.
- Лесно и качествено проследяване на резултатите – не на последно място при оптимизацията можете бързо, лесно и много точно да проследите ефекта от кампанията и да прецените доколко успешна е тя. Единственото, което трябва да направите, е да закачите безплатния инструмент Google Analytics (силно го препоръчвам пред всички останали броячи) и сте готови да следите прогреса и резултатите от вашата SEO кампания.
SEO митове
Както във всеки друг бранш и в SEO-то има твърдения, които не отговарят на истината… или поне не напълно.
- В оптимизацията на сайтове не може да се дават гаранции
Може би темата, с която се спекулира най-много, се отнася до гаранциите за постигане на първа страница в Гугъл.
Не е тайна, че алгоритъмът на Гугъл отчита над 200 фактора, на базата на които търсачката определя текущата позиция на всеки сайт в страниците си с резултати (SERP).
По-голямата част от тези фактори са конфиденциални и не се оповестяват, за да се ограничи вероятността за непозволени манипулации от страна на собствениците на уеб сайтове и SEO оптимизаторите.
Моето лично мнение е, че гаранции могат да се дават, защото ако SEO експертът има достатъчно богат опит зад гърба си (множество сайтове на челни позиции в Гугъл), той би могъл да даде достатъчно точни ориентири по отношение на необходим бюджет и срокове за постигането на желаните от неговите клиенти позиции.
Аз работя с гаранции и досега не съм имал разочаровани клиенти. Всичко е въпрос на правилна стратегия и знания от страна на SEO специалиста.
- По-евтино е да наемете SEO специалист на заплата
Алгоритмите на Google се претърпяват промени средно по 8-9 пъти на ден, но все пак всичко опира до математика и следене на променливите и взаимовръзките между тях.
Друга голяма заблуда е, че на една фирма ще й излезе много по-евтино да си има SEO експерт назначен на щат, отколкото да плаща на SEO агенция или оптимизатор на свободна практика.
Мое лично мнение е, че щатните служители никога не могат да са толкова посветени на работата и толкова тесни специалисти, колкото е един фрийлансър, който работи за себе си.
Това е така, защото този SEO специалист на свободна практика сам ще подбира своите клиенти, ще работи с удоволствие с всеки от тях и ще го прави за себе си. А каква по-добра мотивация от тази?
Помислете върху последното изречение, вярвам, че ще се съгласите с мен.
- SEO е мъртво
За финал оставям любимия ми SEO мит – че оптимизацията за търсачки е отживелица и не съществува вече.
Вместо да се опитвам да ви убедя с думи в ползите и смисъла от качествена оптимизация за Гугъл на вашия сайт, предпочитам да споделя само малко статистически факти от изминалата 2019 година.
- Google притежава пазарен дял от 90.46% в световен план
- На Google се пада малко над 75% от целия световен трафик на настолни устройства
- През Google се извършват над 63 000 търсения на секунда на ден
- Първите 5 резултата в Google получават средно около 67.60% от всички кликове
- 70% от маркетолозите считат, че SEO е по-ефективно от PPC рекламата.
Когато цифрите говорят и боговете мълчат. Оставям изводите на вас.
За гост автора: Казвам се Николай Стоянов и съм създателят на Lilacor.com – блог за SEO и дигитален маркетинг. Занимавам се с оптимизация на сайтове от 2008 г и това за мен е не просто професия, а истинска страст.
Оценете ни
Your page rank: