Какво е оптимизация за търсачки и какво представлява тя?
SEO оптимизацията е комплекс от мерки за вътрешна и външна оптимизация на даден сайт, с цел повишаване на позицията му в резултатите от търсенето при конкретни заявки за целевата аудитория.
Например клиент иска да купи дамски блуизи, влиза в търсачката и въвежда “дамски блузи”. Ако продавате блузи за жени, естествено искате вашият онлайн магазин да е един от първите, които се появяват на първата страница на търсене след контекстна реклама. Именно тази цел може да бъде постигната със SEO оптимизацията на уебсайтове.
Оптимизацията може да бъде:
- вътрешна (on-page) – писане на текст с ключови думи, писане на метаданни
- външна (off-page) – работа с външни връзки
- техническа – отстраняване на грешки, счупени връзки, подобряване на скоростта на зареждане
Тъй като алгоритмите на търсачките непрекъснато се променят, оптимизацията трябва да се извършва постоянно, дори ако вече сте с челни позиции.
Видове оптимизация
Всички действия със сайта могат да бъдат разделени на бели и черни методи за оптимизиране.
Бели методи
Белите методи са средства за оптимизация, които не нарушават правилата, установени от търсачките. Първата стъпка е да се анализират конкурентите. Това помага да се определи списъкът със задачи, които трябва да се изпълнят, за да се гарантира, че сайтът е бил отнесен от роботите към правилните теми и се появява в екстрадицията за съответните заявки.За всеки сайт се разработва индивидуална стратегия, но първата задача за всички теми е да се събере семантичното ядро (СЯ). SEO специалистът подбира ключови думи и фрази, които са свързани с темата на уебсайта на клиента. Те ще бъдат използвани за по-нататъшна оптимизация.
Техническата работа се извършва успоредно със SEO. Тя включва:
- Подобряване на потребителския интерфейс и навигацията.
- Премахване на дублиращи се страници и “счупени” връзки.
- Подобряване на скоростта на зареждане и др.
Извършва се и външна оптимизация, която включва проследяване на отзивите за фирмата и естествен растеж на връзките към сайта.
Черни методи
В началото на 2000г., когато търсачките все още бяха съвсем прости, недобросъвестни собственици на уебсайтове пишеха текстове с прекалено много ключови думи или масово купуваха връзки. Днес такива методи бързо водят до наказание за сайта, така че уайт хет агенции, занимаващи се с оптимизация, не ги използват или ги използват много внимателно. Затова не купувайте стотици връзки, а максимум 10 и то от качествени ресурси.
Основните черни методи включват:
- Натрупване на ключови думи
- Показва се различно съдържание за роботи и хора
- Скрит текст, видим само за роботи
- Трафик през дорове – кликвания от уебсайтове с безсмислени текстове. Кликвайки върху връзката към дора, потребителят автоматично се пренасочва към основния сайт, за да бъде популяризиран
Използването на “черни” методи е опасно, тъй като търсачките забраняват или силно понижават рейтинга на такива сайтове. В резултат на това собственикът на сайта рискува да похарчи време и пари за премахването му от забраната, което в много случаи е почти нереалистично – по-лесно е да се създаде нов сайт. Това отнема огромно количество време, пари и нерви на собственика.
Плюсове на SEO
Този инструмент за извеждане на сайта на първите позиции има няколко предимства:
- Ефективност – чрез търсачката идват хора, които са търсили вашия продукт или услуга. Това са потенциални клиенти, които са готови да предприемат целевото действие.
- Дългосрочен ефект – ако даден ресурс се класира високо в търсачките, това означава, че роботите са одобрили съдържанието ви. Доброто класиране ще се запази, докато търсачките не въведат нови алгоритми.
- Увеличаване на конверсиите – както беше споменато по-горе, SEO оптимизацията включва работа по функционалността и използваемостта на уебсайта. Дизайнерите и маркетолозите работят за подобряване на ресурса, така че да е по-удобно за клиента да направи покупка. Техническите специалисти отговарят за скоростта на зареждане на страницата и компетентната структура. Всички тези мерки помагат за увеличаване на продажбите.
- Повече доверие от страна на потребителите – днес много потенциални клиенти не се доверяват на рекламата: те предпочитат да посещават сайтове, които са на първата страница с резултати.
Понякога всичко, което трябва да направите, за да изведете даден сайт на върха, е да коригирате вътрешните параметри. Това се отнася предимно за сайтове със средна или слаба конкуренция. В такива случаи е достатъчно да се работи върху структурата и съдържанието му, за да се постигне ефект и да се направят правилните корекции. В резултат на това сайтът ще се издигне в търсачката без сериозни усилия.
Недостатъци на SEO оптмизацията
Този инструмент има два основни недостатъка, които могат да накарат бизнесмените да се въздържат от използването му:
- Продължителност на процеса – оптимизацията за търсачки е дълъг и труден процес. Първите резултати ще бъдат видими не по-рано от 6 месеца. Бъдете търпеливи и следете отчетите, които агенцията трябва да предоставя всеки месец. Ако се наблюдава положителна тенденция, вероятността за успех е голяма.
- Липса на гаранции – както при всяка услуга за популяризиране, така и при SEO никой не може да даде 100% гаранция за достигане на топ позиции. Ако изпълнителят обещава бързо и гарантирано повишаване на позицията, вероятно е некоректен или пропуска нюансите. Една добросъвестна компания може само да гарантира, че ще бъде извършена необходимата вътрешна и външна работа за “популяризиране” на сайта.
Ключът към успешното популяризиране на SEO оптимизацията е изборът на добра агенция, която използва само “белите методи”. Оптимизацията ще бъде извършена от професионалисти в своята област: SEO специалисти, маркетолози, дизайнери и копирайтъри. Работейки заедно, те ще направят всичко възможно, за да изкачат сайта на върха и да донесат повече печалби.
Сравнение на SEO и контекстната реклама
Въпреки всички горепосочени предимства, много собственици на сайтове избират контекстната реклама. Този инструмент ви позволява да рекламирате бизнеса си дори с малък бюджет и бързо да видите резултатите от усилията си. На пръв поглед този подход изглежда по-удобен и ефективен от SEO оптимизацията, но при по-внимателно вглеждане не е толкова еднозначен.
SEO оптимизацията има няколко неоспорими предимства, които често са решаващи за собствениците на уебсайтове.
SEO |
Контекстна реклама |
|
Цена на клик |
Цената на услугите не влияе върху броя на извършените кликвания. Заплащането за работата на агенциите за оптимизация зависи от набор от дейности поръчани от клиента, но не и от това колко клика е направил даден посетител. |
При контекстната реклама трябва да плащате за всеки потребител, дори и той да не е целевата аудитория, което може значително да увеличи цената на услугите. |
Популяризиране чрез нискочестотни заявки като бонус |
Ако страницата е оптимизирана само за една ключова дума, тя ще се показва само за нея. Но в някои случаи тази ключова дума може да изведе и други по-слабо честотни ключови думи. |
Когато поръчвате контекстна реклама, клиентът определено няма да получи бонус за увеличаване на позицията, дори за слабо използвани ключови думи. Офертата му ще бъде показана само за заявките, за които е платил. |
Продължителност на ефекта |
Когато спрете оптимизацията, ефектът продължава известно време. Ако сте стигнали до челните места, но по някаква причина спрете оптимизацията, сайтът ви ще бъде на високи позиции за известно време. |
Рекламата спира да работи веднага щом се откажете от услугата. |
Както можете да видите, SEO е по-надеждният начин за популяризиране. Не твърдим, че това е единственият правилен избор: много фирми успешно комбинират двата инструмента. Няма да разберете кое е най-подходящо за вас, докато не изпробвате всички възможности. Така ще намерите успешни решения за популяризиране на бизнеса си.
Оценете ни
Your page rank: