Какво е SEO – плюсове и минуси на оптимизацията

какво е SEO

Съдържание

Какво е оптимизация за търсачки и какво представлява тя?

SEO оптимизацията е комплекс от мерки за вътрешна и външна оптимизация на даден сайт, с цел повишаване на позицията му в резултатите от търсенето при конкретни заявки за целевата аудитория.

Например клиент иска да купи дамски блуизи, влиза в търсачката и въвежда “дамски блузи”. Ако продавате блузи за жени, естествено искате вашият онлайн магазин да е един от първите, които се появяват на първата страница на търсене след контекстна реклама. Именно тази цел може да бъде постигната със SEO оптимизацията на уебсайтове.

damski bluzi

Оптимизацията може да бъде:

  • вътрешна (on-page) – писане на текст с ключови думи, писане на метаданни
  • външна (off-page) – работа с външни връзки
  • техническа – отстраняване на грешки, счупени връзки, подобряване на скоростта на зареждане

 
Тъй като алгоритмите на търсачките непрекъснато се променят, оптимизацията трябва да се извършва постоянно, дори ако вече сте с челни позиции.
 

Видове оптимизация

Всички действия със сайта могат да бъдат разделени на бели и черни методи за оптимизиране.

Бели методи

Белите методи са средства за оптимизация, които не нарушават правилата, установени от търсачките. Първата стъпка е да се анализират конкурентите. Това помага да се определи списъкът със задачи, които трябва да се изпълнят, за да се гарантира, че сайтът е бил отнесен от роботите към правилните теми и се появява в екстрадицията за съответните заявки.За всеки сайт се разработва индивидуална стратегия, но първата задача за всички теми е да се събере семантичното ядро (СЯ). SEO специалистът подбира ключови думи и фрази, които са свързани с темата на уебсайта на клиента. Те ще бъдат използвани за по-нататъшна оптимизация.

Техническата работа се извършва успоредно със SEO. Тя включва:

  • Подобряване на потребителския интерфейс и навигацията.
  • Премахване на дублиращи се страници и “счупени” връзки.
  • Подобряване на скоростта на зареждане и др.

 
Извършва се и външна оптимизация, която включва проследяване на отзивите за фирмата и естествен растеж на връзките към сайта.

 

Черни методи

В началото на 2000г., когато търсачките все още бяха съвсем прости, недобросъвестни собственици на уебсайтове пишеха текстове с прекалено много ключови думи или масово купуваха връзки. Днес такива методи бързо водят до наказание за сайта, така че уайт хет агенции, занимаващи се с оптимизация, не ги използват или ги използват много внимателно. Затова не купувайте стотици връзки, а максимум 10 и то от качествени ресурси.

Основните черни методи включват:

  • Натрупване на ключови думи
  • Показва се различно съдържание за роботи и хора
  • Скрит текст, видим само за роботи
  • Трафик през дорове – кликвания от уебсайтове с безсмислени текстове. Кликвайки върху връзката към дора, потребителят автоматично се пренасочва към основния сайт, за да бъде популяризиран

 
Използването на “черни” методи е опасно, тъй като търсачките забраняват или силно понижават рейтинга на такива сайтове. В резултат на това собственикът на сайта рискува да похарчи време и пари за премахването му от забраната, което в много случаи е почти нереалистично – по-лесно е да се създаде нов сайт. Това отнема огромно количество време, пари и нерви на собственика.

 

Плюсове на SEO

Този инструмент за извеждане на сайта на първите позиции има няколко предимства:

  • Ефективност – чрез търсачката идват хора, които са търсили вашия продукт или услуга. Това са потенциални клиенти, които са готови да предприемат целевото действие.
  • Дългосрочен ефект – ако даден ресурс се класира високо в търсачките, това означава, че роботите са одобрили съдържанието ви. Доброто класиране ще се запази, докато търсачките не въведат нови алгоритми.
  • Увеличаване на конверсиите – както беше споменато по-горе, SEO оптимизацията включва работа по функционалността и използваемостта на уебсайта. Дизайнерите и маркетолозите работят за подобряване на ресурса, така че да е по-удобно за клиента да направи покупка. Техническите специалисти отговарят за скоростта на зареждане на страницата и компетентната структура. Всички тези мерки помагат за увеличаване на продажбите.
  • Повече доверие от страна на потребителите – днес много потенциални клиенти не се доверяват на рекламата: те предпочитат да посещават сайтове, които са на първата страница с резултати.

 
Понякога всичко, което трябва да направите, за да изведете даден сайт на върха, е да коригирате вътрешните параметри. Това се отнася предимно за сайтове със средна или слаба конкуренция. В такива случаи е достатъчно да се работи върху структурата и съдържанието му, за да се постигне ефект и да се направят правилните корекции. В резултат на това сайтът ще се издигне в търсачката без сериозни усилия.
 

Недостатъци на SEO оптмизацията

Този инструмент има два основни недостатъка, които могат да накарат бизнесмените да се въздържат от използването му:

  1.  Продължителност на процеса – оптимизацията за търсачки е дълъг и труден процес. Първите резултати ще бъдат видими не по-рано от 6 месеца. Бъдете търпеливи и следете отчетите, които агенцията трябва да предоставя всеки месец. Ако се наблюдава положителна тенденция, вероятността за успех е голяма.
  2. Липса на гаранции – както при всяка услуга за популяризиране, така и при SEO никой не може да даде 100% гаранция за достигане на топ позиции. Ако изпълнителят обещава бързо и гарантирано повишаване на позицията, вероятно е некоректен или пропуска нюансите. Една добросъвестна компания може само да гарантира, че ще бъде извършена необходимата вътрешна и външна работа за “популяризиране” на сайта.

 
Ключът към успешното популяризиране на SEO оптимизацията е изборът на добра агенция, която използва само “белите методи”. Оптимизацията ще бъде извършена от професионалисти в своята област: SEO специалисти, маркетолози, дизайнери и копирайтъри. Работейки заедно, те ще направят всичко възможно, за да изкачат сайта на върха и да донесат повече печалби.
 

Сравнение на SEO и контекстната реклама

Въпреки всички горепосочени предимства, много собственици на сайтове избират контекстната реклама. Този инструмент ви позволява да рекламирате бизнеса си дори с малък бюджет и бързо да видите резултатите от усилията си. На пръв поглед този подход изглежда по-удобен и ефективен от SEO оптимизацията, но при по-внимателно вглеждане не е толкова еднозначен.

SEO оптимизацията има няколко неоспорими предимства, които често са решаващи за собствениците на уебсайтове.

SEO

Контекстна реклама

Цена на клик

Цената на услугите не влияе върху броя на извършените кликвания. Заплащането за работата на агенциите за оптимизация зависи от набор от дейности поръчани от клиента, но не и от това колко клика е направил даден посетител.

При контекстната реклама трябва да плащате за всеки потребител, дори и той да не е целевата аудитория, което може значително да увеличи цената на услугите.

Популяризиране чрез нискочестотни заявки като бонус

Ако страницата е оптимизирана само за една ключова дума, тя ще се показва само за  нея. Но в някои случаи тази ключова дума може да изведе и други по-слабо честотни ключови думи.

Когато поръчвате контекстна реклама, клиентът определено няма да получи бонус за увеличаване на позицията, дори за слабо използвани ключови думи. Офертата му ще бъде показана само за заявките, за които е платил.

Продължителност на ефекта

Когато спрете оптимизацията, ефектът продължава известно време. Ако сте стигнали до челните места, но по някаква причина спрете оптимизацията, сайтът ви ще бъде на високи позиции за известно време.

Рекламата спира да работи веднага щом се откажете от услугата.

Както можете да видите, SEO е по-надеждният начин за популяризиране. Не твърдим, че това е единственият правилен избор: много фирми успешно комбинират двата инструмента. Няма да разберете кое е най-подходящо за вас, докато не изпробвате всички възможности. Така ще намерите успешни решения за популяризиране на бизнеса си.

Оценете ни

0 / 5

Your page rank:

Подобни публикации

Google LaMDA

Google стартира свой аналог на ChatGPT

Google стартира своя аналог на ChatGPT, наречен Google’s LaMDA. Новата невронна мрежа се състои от 540 милиарда параметъра (което е 3 пъти повече от ChatGPT).

Станислав Пеев

Станислав Пеев

Над 10 години опит в SEO оптимизацията и много сертификати /Yoast, Google, Semrush, Netpeak, Serpstat, Woorank и т.н./.
Работя с най-популярните SEO софтуери.
Имам участия в конференции и собствени статии публикувани в престижни SEO издания.

Портфолио
Creative
Нани Хоум
Nani Home
Станимир Михов фитнес инструктор
Stanimir Mihov
СЕО Услуги
Други услуги