Клъстеризация: какво представлява и как да я правите?

клъстеризация на семантично ядро

Клъстеризацията на семантичното ядро представлява разпределяне на ключовите думи в групи, които ще се използват за оптимизиране на определени страници на уебсайта или за добавяне на нови страници. Тя се извършва, след като семантичното ядро бъде изчистено от неподходящи и “ненужни” заявки. Ако това не е направено, може да възникнат проблеми със структурата на сайта, особено за онлайн магазини и големи сайтове (т.нар. агрегатори).

Защо ни е необходимо клъстеризиране в SEO?

Основната цел на клъстеризацията е да се създаде удобен за потребителя уебсайт и да се даде подходящ отговор на заявката на потребителя, като се покаже правилна страница от сайта.

Необходимо е клъстеризиране на ключовите думи при:

  • Разработване на бъдещата структура на сайта – например, трябва да разберете структурата на бъдещия сайт на компанията, която се занимава с пълен цикъл на работа по котли и бойлери. Ако семантичното ядро е съставено от “бойлер” и “котел”, то ядрото ще се състои от набор от клъстери, състоящи се от заявки за търсене на продукти “купувам бойлер”, услуги (“цена за монтаж на бойлер”), информационни заявки (“кой бойлер да избера”, “как да инсталирам бойлер”) или общи заявки (“бойлер”, “котел”)
  • Създаване на ефективни връзки между страниците – например, трябва да добавите блок “Може да ви е интересно” в продуктовата категория “Пелени Екобум” в онлайн магазина. Но за да не напусне потенциалният купувач веднага сайта, защото не е намерил това, от което се нуждае, в блокът “Може да ви е интересно” се добавят онези продукти, които също се търсят и потенциално могат да задържат потребителя на сайта, а и дори да направи покупка.
  • Добавяне на нови страници в сайта, които ще доведат до целеви трафик – например дадена компания продава лепила за мебели, но за да достигне до по-голям трафик, трябва да създаде страници за средночестотни и нискочестотни търсения от сорта “лепила за мебелни плоскости”, “лепила за кантове”, при условие че има обхват в тези категории.

 

Какво е намерение (intent) и защо е важно при клъстерирането?

Намерението или интента за търсене, е намерението или нуждата на дадено лице, което се съдържа в заявката. Намерението е важно при клъстерирането, така че клъстерите да не съдържат ненужни ключове. За да разберете намерението, просто си задайте въпроса: какво точно търси човекът?

Пример:

  • Ако търси “лаптоп за покупка”, логично е да се предположи, че търси лаптопи за покупка сега или в бъдеще
  • Ако търси “какъв лаптоп да си купя”, вероятно търси ревюта, оценки или инструкции как да избере лаптоп
  • Ако търси само “лаптопи”, тогава не е съвсем ясно от какво се нуждае потребителят и трябва да се анализират резултатите
  • Ако търси “лаптопи Варна”, тогава и тук е логично да се предположи, че търси каталог с лаптопи, за да избере и купи сега или в бъдеще

 

Методи за разбиване на търсенията в клъстери

Съществуват няколко метода:

 

* Според интента

Клъстеризацията, базирана на намерения, се извършва въз основа на това какво търси потребителят. Може да се каже, че това е прецизно клъстериране, тъй като групирането на заявките по този метод помага за интелигентно разпределяне на заявките по съществуващи или бъдещи страници на сайта. Не можете да оптимизирате информационното търсене “каква храна за кучета да изберем” на страницата с категория “Храна за кучета”. Това е груба грешка и ето защо е важно при групирането да се обърне внимание на намерението за търсене.

 

* По семантична близост

Семантичната близост също е свързана със съдържанието, но включва и морфологията. Например, събрали сме семантично ядро по темата “кастрация/стерилизация на куче” и там имаме следните заявки:

* кастрация на куче
* стерилизация на куче
* да кастрирате куче
* стерилизиране на куче

Всички те имат едно и също съдържание (всъщност това е най-важният критерий, от който трябва да се ръководим при разбиването на заявките), но морфологично са малко по-различни:
– стерилизация – стерилизирам
– куче – кученце
– кастрация – кастрирам

Без оглед на намерението, морфологично сходните фрази от горния списък ще бъдат разделени на 2 групи: Кастриране на куче и Стерилизация на куче. Но ако обърнем внимание на намерението, всички заявки ще трябва да бъдат поставени в една и съща група. Всъщност това са две различни процедури, но хората са свикнали да наричат “кастрация” = “стерилизация”. Ето защо е важно да се отчита не само морфологичната връзка между думите и фразите, но и намерението.

 

* Въз основа на ТОП-10

Запитванията за клъстериране се извършват въз основа на първите 10 резултата и региона, в който възнамерявате да популяризирате сайта. Софтуер или самият оптимизатор анализира резултатите за определени заявки и създава група (клъстер) за такива заявки, ако определен брой страници се пресичат.

В този метод можем да разграничин два вида клъстеризация:

Soft – всички заявки се сравняват с ключовата дума с най-висока честота. Това не е много добре, тъй като една група може да съдържа твърде много заявки, за които страницата трябва да бъде оптимизирана. Подходяща е за информационни проекти (сайтове, съдържащи само статии), но дори и тук е спорно, тъй като за много такива проекти е важно да се придържат към SILO структурата, за да се популяризират ефективно в търсенето, а не на принципа – елате, прочетете статията и си тръгнете. Може да е подходящ и за търговски обекти в по-малки региони, където конкуренцията е по-слаба.

Hard – всички заявки се сравняват с високочестотната дума и помежду си. Хубавото е, че резултатът е всъщност много групи с определена интензивност. Вероятността потребителят да бъде насочен към определена страница за определена група заявки или за една заявка от тази група е много по-голяма, отколкото при метода на клъстериране Soft. Подходящ за всички сайтове, особено за тези с висока конкуренция.

По принцип има и трети тип, наречен Medium, но по наш опит в него често влизат нерелевантни или излишни ключови думи и това удължава работния процес, защото се налага голямо чистене на такива думи, особено трудоемко при големи семантични ядра от по няколко хиляди думи.

 

Начини за групиране на ключови фрази

Ръчно

Ръчното клъстериране е клъстериране без помощта на специални програми. Бавно е, но с високо качество. Подходящо е за семантични ядра, съдържащи по-малко от 100 думи. Ако ключовите думи са 500, 1000 или нагоре, то ръчното клъстеризиране ще отнеме повече от седмица.

Автоматчно

Автоматичното клъстериране е клъстериране с помощта на различни програми. То е бързо, но изисква и последваща ръчна работа. Подходящо е за семантични ядра от 100 и повече думи. Този метод е много по-ефективен от ръчния. Повечето от програмите обаче са платени и не всички работят с български език.

Ефективен начин за клъстериране е да се комбинират автоматично и ръчно клъстеризиране. Първоначално трябва да направите автоматичен клъстер и след това да завършите клъстерирането ръчно. Обратното не важи, това е загуба на време.

 

Резюме

Клъстеризацията е важна стъпка в популяризирането в търсачките. Може да се прави ръчно, автоматично или комбинирано клъстериране (автоматично + ръчно). Търсенията могат да бъдат групирани според ТОП-10, намеренията и семантичната близост. За ТОП-10 са налични soft и hard методи.

Всеки може да клъстеризира: SEO-специалист, собственик на уебсайт, интернет маркетолог, специалист по контекстна реклама и други. Основното е да се разберат принципите. Разбира се най-добре е да поверите клъстеризацията на SEO специалист, защото именно той трябва да помисли за структурата на сайта и да популяризира сайта ви в Google.

Оценете ни

0 / 5

Your page rank:

Подобни публикации

Станислав Пеев

Станислав Пеев

12 години опит в SEO и много сертификати /Yoast, Google, Semrush, Netpeak, Serpstat, Woorank и др./.
Работи с най-популярните SEO софтуери.
Участия в конференции и собствени статии, публикувани в престижни SEO издания.

Портфолио
Метро България - автобусни билети от и до Истанбул
Метро България
Creative
Нани Хоум
Нани Хоум
SEO услуги
Други услуги