SEO директорът на Shopify, Кевин Индиг, сподели своите прогнози за SEO, маркетинга и електронната търговия за 2022г. Той се спря и на обещаващи тенденции, които в момента се обсъждат в технологичната индустрия и извън нея. В тях той подчертава няколко области, но ние се съсредоточихме само върху тенденциите, свързани с търсенето и електронната търговия.
1. Запасите от продукти е новото конкурентно предимство
Като се има предвид недостигът на доставки в средата на 2021г., то запасите са конкурентно предимство. Печелят компаниите, които имат достатъчно запаси, за да посрещнат търсенето. В много случаи наличието на добра наличност е достатъчно, за да се получи предимство пред конкурентите, тъй като потребителите са нетърпеливи. Когато открият продукти, които не са в наличност, 32% от потребителите сменят продавача, а 39% марката или продукта. Едва 13% изчакват, докато продуктът се появи отново на склад.
Предприятията за електронна търговия, особено в сегмента DTC (Direct To Consumer), трябва да избират внимателно своите доставчици. Производството в чужбина – популярна опция сред дропшипърите – е евтин, но рискован избор в наши дни. По-добре е да изберете местни доставчици.
Маржовете се свиват поради по-високите разходи за материали, което може да погуби предприятията, които нямат солидни парични резерви. През 2022г. ще станем свидетели на много случаи, в които компаниите губят пазарен дял поради проблеми с доставките.
2. Органичният трафик се връща на нивата преди пандемията
През 2022г. нивата на органичния трафик за повечето индустрии ще се върнат на изходните нива отпреди пандемията или дори ще бъдат по-ниски. Три тенденции говорят за това.
- Първо, когато пандемията се появи през март/април 2020 г., потребителите търсеха конкретни продукти, които да ги забавляват и да са им полезни през този период. В Google рязко нарасна търсенето на стоки като “Nintendo Switch” и на услуги като “тренировка вкъщи” или “доставка на храна”.
Тъй като държавите по света затягат или разхлабват ограниченията, търсенето и обемът на търсене на продукти за “пандемии” се променят. В момента обаче те се връщат към изходните си нива.
- На второ място, делът на електронната търговия в общите разходи за търговия на дребно също се връща към изходните нива. След първоначалния скок от ~12% през първото тримесечие до 16% през второто тримесечие на 2020г., нивата се връщат към темповете на растеж преди пандемията.
Това е ранен индикатор, че електронната търговия не е била катапултирана 10 години напред в бъдещето, а е отбелязала временен скок през 2020г. и 2021г. Тъй като електронната търговия и търсенето в Google са тясно свързани, очакваме тази тенденция да доведе до по-ниски обеми на търсене за много стоки и по-малък органичен трафик.
- Трето – Google трябва да печели повече пари с течение на времето, а “най-голямата дойна крава” все още е търсенето. Гигантът се опитва да диверсифицира източниците си на приходи и най-добрият им залог засега са инструментите за продуктивност. Освен това те създават повече рекламни повърхности с нови функции в други приложения, като например заетите зони в Google Maps.
Но нищо не докосва приходите от реклами за търсене. В резултат на това Google трябва да продължи да притиска търсенето за сметка на органичния трафик към уебсайтовете. Това ще се случи под формата на повече реклами и функции на SERP. Стартиралият неотдавна напън за повече визуализации и реклами за пазаруване вече създава изживяване в стил Pinteresque, което оставя малко място за органичните резултати. През 2021 г. медианният ръст на Saas блоговете вече е отрицателен.
Прогнозата е, че за 2022г. компаниите в повечето индустрии ще видят по-нисък органичен трафик, дори при стабилни органични класирания.
3. Силата на бранда се превръща в ключ към успеха
Силната марка винаги е била важна. Много преди интернет да направи маркетинга по-измерим, маркетингът на марката беше основното средство за популяризиране.
Бранд трафикът е “безплатен” и силно насочен. Google даде приоритет на силните марки през 2021 г., отчасти защото иска да подобри класирането на надеждни сайтове, за да се бори с фалшивите новини и да поддържа доверието на потребителите. Пазарната позиция на Google е пряк резултат от доверието на потребителите към нея.
През 2022г. компаниите ще инвестират повече в изграждането на своята марка и ще наблюдават по-силните марки като фактор за по-висока възвръщаемост на инвестициите в реклама, по-ниски разходи за привличане на клиенти и позиции в органичното търсене.
4. Tik Tok ще се превърне в сериозен рекламен канал, различен от Facebook и Google
Tik Tok е първият сериозен претендент за социалната империя на Meta и YouTube. През 2020г. компанията майка на TikTok – Bytedance, увеличи приходите си повече от два пъти. През 2021г. TikTok надмина Facebook по средно прекарано време на потребител. Той дори измести Google като най-популярния сайт в интернет! Макар и да е по-скоро развлекателна, отколкото социална мрежа, нейната рекламна повърхност е много голям проблем за традиционните оператори, особено в САЩ.
Досега Tik Tok получава около 1,3 млрд. долара приходи от реклама в САЩ в сравнение с 2,2 млрд. долара за Twitter, 2,6 млрд. долара за Linkedin и 48 долара за Meta и Google. Доларите за реклама обаче следват очите. Tik Tok има много възможности за растеж.
5. Други важни тенденции
В бъдеще ни очаква голяма промяна: отказ от “бисквитките” (cookies). Google и Apple работят усилено, за да монополизират чрез проследяване в браузъра (FLoC). А промените в проследяването в iOS вече се отразиха на приходите на Facebook и Snapchat. С течение на времето ситуацията само ще се влошава.
Друга обещаваща тенденция е Web3. Това е един вид ребрандиране на криптовалутите и блокчейн. За потребителите е трудно да разберат новата технология, но много от тях инвестират в нея от страх да не пропуснат нещо важно (FOMO). От една страна, сложността на тези технологии дава възможност на измамниците да печелят пари. От друга страна, в развитието на тази област участват огромно количество ентусиасти и таланти, а списъкът с приложения на блокчейн технологията е доста дълъг.
И накрая, друга актуална тема е метавселената, която Facebook и Microsoft разработват. Всяка от тях има собствено определение, но 2 от 5-те най-големи компании в момента работят по тази концепция. Все още е рано да се каже какво ще излезе от това, но Facebook вече заложи на ребрандиране и ново име на компанията: Meta.
Въпреки това, всяка тенденция си има контратенденция. Каква е контратенденцията за криптовалутата? Има ли блокчейн тенденция? Web3? Ще разберем това в бъдеще.
Оценете ни
Your page rank: