Топ 10 SEO тенденции през 2021

Топ 10 SEO тенденции през 2021

Когато съставяхме това ръководство, се ръководехме главно от водещи западни публикации, информация от представители на Google, статистика на аналитичните SEO услуги и, разбира се, нашия опит. Ако се занимавате със SEO от дълго време, тази актуална статия ще ви помогне да изберете правилния фокус, да се подготвите за бъдещи актуализации, да спечелите време и да останете по-напред от конкуренцията. Да започваме!


Тенденция # 1 – Core Web Vitals – уверете се, че не сте в червената зона

Core Web Vitals – рейтинг на използваемостта на страницата за търсене в Google. Сигналите за използваемост на Google ще бъдат взети предвид при определяне на класирането на страницата официално от май 2021г. При класирането в резултатите от търсенето приоритет ще се дава на страници, които са лесни за разглеждане. Технологията, използвана за създаване на една или друга страница (например AMP), няма да бъде взимана под внимание.

seotrends 1
Оценката за удобство и качеството на страницата в Google е една от главните тенденции в SEO през 2021г.

Какво е Core Web Vitals

Това са набор от фактори, които Google взема предвид, когато оценява как потребителите взаимодействат със сайта. Има три специфични показателя:

  • Largest Contentful Paint (LCP) – времето за зареждане на най-големия елемент на страницата, който потребителят вижда (изображение, текстов блок, видео или друго съдържание)
  • First Input Delay (FID) – времето между щракването върху страницата и отговора на браузъра на това действие
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – показател за изместване на елементите на страницата по време на зареждане

Как да подобрите оценката за използваемост в Google на вашата страница

В Google Search Console отворете раздела „Основни показатели за мрежата“. Разгледайте пълната структура на вашите страници.

seotrends 3
seotrends 4

Известният блогър Брайън Дийн твърди, че не е видял силна връзка между позициите и параметрите в този отчет, докато броят на грешките в доклада на мобилните устройства не е започнал да нараства.

Според него е необходимо да се стремим броят на страниците в червената зона да клони към нула. Именно пребиваването в червената зона има по-негативно въздействие. Преходът от жълтата зона към зелената, според неговите наблюдения, няма толкова голям ефект като излизането от червената.

seotrends 5


Работата по излизането от червената зона може да не даде моментален резултат, но това е стратегическа задача със статус „важно“ за 2021 година.

Тенденция #2 – Google Passage Ranking

Всяка част от съдържанието може да бъде показана в Google. Оптимизирайте внимателно съдържанието си. На 15.10.2020 Prabhakar Raghavan, Senior Vice President, Search & Assistant, Geo, Ads, Commerce, Payments & NBU публикува статия How AI is powering a more helpful Google. В статията твърди, че през последните години Google е постигнал значителен напредък в подобряването на алгоритъма си за търсене. Благодарение на изкуствения интелект ще направят много повече промени в резултатите от търсенето, отколкото за последните 10 години.

В допълнение към алгоритъма BERT и подобренията с гласово търсене, беше представен и начин за намиране на подходящо съдържание с помощта на пасажи. Този алгоритъм ви позволява да класирате конкретни части от вашите страници. Например по търсене „SEO тенденции“ не се класира цялата статия, а само частта отговаряща на търсенето, която е извадена от самата статията.

Google Passage Ranking
Пример за алгоритъма на Google Passage Ranking от съобщението на Google

Google Passage Ranking ще засегне над 7% от всички търсения в Google.

Пример за алгоритъма на Google Passage Ranking

Когато кликнем, не отиваме в началото на статията, а до конкретна част от нея! Очакваше се още през ноември 2020 да бъде пусната за английски език, но към днешна дата на писане на статията (28.12.2020) все още не е.

Какво ви е необходимо, за да адаптирате по-добре вашия сайт за класиране в Google Passage

За да направите част от съдържанието ви да изглежда по-добре в SERP-а на Google:

  • Разбийте материалите си на смислени блокове
  • Напишете правилното заглавие. Представете си предизвикателствата, с които потребителят може да се сблъска, когато проектира структурата на статиите и подзаглавията.
  • Използвайте подзаглавия H2 или H3, за да отделите съдържанието
  • Напишете достатъчно текст и се опитайте да се съсредоточите върху ключови думи и LSI заявки в първия абзац

Тенденция #3 – оптимизация на уебсайта според изискванията на Google E-A-T

След гугъл ъпдейта през май 2020г. много сайтове са изпитали директно работата на алгоритъма на Google – E-A-T. От това лято оптимизирането на сайтове за този алгоритъм в нашия екип е задължителна препоръка към всички, които пишат експертно съдържание. Мнозина обаче възприемат алгоритъма просто като създаване на авторски профили или страници с отделни автори.

Google E-A-T
Примерна авторска страница на Moz.com

Използвайте всички възможни подходи, за да покажете, че съдържанието ви е написано от експерт или докажете верността на вашите данни, като се обърнете към експерти. 

Всъщност има редица примери, когато сайтовете се развиват чудесно, без да се използват авторски страници. Например блогът Hubspot често не използва автори или просто препраща към Twitter-те на автора. Това обаче не му пречи да остане едни от най-популярните маркетинг блогове.

За да оптимизирате сайта си според изискванията на Google EAT, трябва:

  • уверете се, че съдържанието ви е достатъчно експертно, информацията не е противоречива и е обективна, посочени са връзки към първични източници, а не към сайтове, които ги цитират
  • авторът на текста е експерт в областта. Това важи особено за медицинските уебсайтове
  • страницата „За нас“ е добре развита. Посочени са информация за компанията и нейната история, членовете на екипа, фирмени награди и други важни факти за нейната дейност
  • вашият сайт не е единственото място, където да развивате вашия авторитет. Работете за увеличаване на броя на рецензиите на различни сайтове
  • насърчавайте редовното цитиране на вашия сайт. Например можете да използвате HARO, за да получите експертни цитати за вашата индустрия и да безплатни връзки от различни онлайн публикации и списания. Опитът ни подсказва, че можете да получите линкове дори от източници като Yahoo и Msn
  • използвайте специални услуги и премахвайте токсични линкове в Google Search Console

Тенденция #4 – оптимизация за гласово търсене в Google

Оптимизирането за гласово търсене в Google е най-честата тенденция в SEO през последната година. Това е един от най-нарастващите видове търсения:

  • 55% от потребителите използват гласово търсене на своите смартфони
  • 39,4% от потребителите в САЩ използват гласов асистент поне веднъж месечно

Растеж се наблюдава и на пазара на гласови чатове. Културата на работа на човека, който ползва своя смартфон чрез гласа си, се задава не само от търсачките, но и от месинджърите, работните приложения и операционните системи за смартфони. Растежът се улеснява и от развитието на пазара за интелигентни домашни устройства като Google Home, Amazon Echo и Яндекс Станции.


Как да оптимизирате вашия сайт за гласово търсене

  • Технологията за гласово търсене се развива бързо. Важно е търсачките бързо да се адаптират и да научат други модели, които човек използва, когато комуникира с гласов асистент. Най-вероятно няма да кажете на Google „времето в Лондон“, а ще попитате „какво е времето в Лондон“. За да разберете как хората използват търсенето, опитайте се да преминете през няколко куеста: намерете адрес, ресторант, разберете времето. Направете десетки и стотици запитвания и вижте как работи търсенето.
  • Имайте предвид, че контекстът на заявката също се основава на това къде се намира потребителят. Грубо казано, търсенето „Къде е Golden Gate“ в Киев и Сан Франциско може да доведе до различни страници.
  • Разберете ясно кой е вашият клиент и какво търси чрез гласово търсене. Обикновено този потребител има по-малко време за проучване и взаимодействие от този, който пише текстова заявка за търсене.
  • Фокусирайте се върху транзакционни и максимално ситуативни търсения, които потенциалните Ви клиенти могат да зададат. Например, ако човек шофира и иска да закуси, той може да потърси „ресторанти с паркинг близо до мен“.
  • Както при отговорите на Google, използвайте важната ключова дума на страницата под формата на заглавие или подзаглавие и включете малко текстово описание по-долу.
  • Прочетете и опитайте да приложите спецификацията Speakable.
  • Направете страници с често задавани въпроси (FAQ / ЧЗВ). Сега много хора добавят тези секции към всяка страница. Всъщност не всички сайтове имат нужда от тях. Опитайте се да направите такива блокове, където е наистина подходящо.
  • Не забравяйте, че мобилното търсене върви ръка за ръка с резултатите от мобилното търсене. Това означава, че вашият сайт вече не може да не бъде адаптиран за смартфони.

Тенденция #5 – използвайте новите инструменти за локално SEO

Не са много хората, които следят актуализациите на инструментите в Google My Business. За локалния бизнес трябва да се направи отделна оптимизация за търсене и гласови заявки. Тази година броят на локалните търсения „в близост до мен“ е нараснал със 100% спрямо предходната година. Това може да изглежда странно, като се има предвид, че повечето хора купуват онлайн, но:

  • 80% от купувачите се опитват да намалят броя на пътуванията за извършване на покупки в сравнение с миналата година
  • 70% от потребителите смятат за много по-важно, дали продуктът е на наличен на посочения адрес
  • 90% от бизнеса в САЩ попада в категорията „много малък бизнес“ и имат не повече от едно локално местоположение в Google

Интересното е, че можете да видите увеличение на броя на заявките за различни ключови думи. Google непрекъснато разширява функциите за местния бизнес. От 02.12.2020г. Google добави възможността за проверен бизнес да комуникира с потребителите на Google Maps директно чрез чат. Подробна инструкция от Google за това как да свържете функцията.

Google Maps чрез чат

Проверете дали сте направили всичко, за да получите трафик от търсения от типа near me (близо до мен):

  • Свържете и конфигурирайте Google My Business
  • Получете възможно най-много отзиви за вашия бизнес в Google Maps
  • Оптимизирайте описанието си и вмъкнете ключови думи в отговорите на отзивите на клиентите
  • Направете уебсайта си удобен за мобилни устройства и предоставете възможност за бързо и удобно свързване с вас, нанесете маршрут на картите до локацията ви
  • Опитайте се да получите максималния брой линкове от местни ресурси. Връзките могат да се поставят директно в профила в Google My Business. Вземете връзки, които съдържат адреса ви като анкор
  • Уверете се, че данните на вашият сайт и тези в Google My Business са еднакви. Внимавайте с адресите в други директории и източници
  • Използвайте правилната схема за маркиране, за да популяризирате местния си бизнес. Подробно ръководство от Semrush.


Не забравяйте, че потребителите използват тези гласови подкани:

  • Намерете ресторанти близо до мен
  • Суши ресторанти близо до мен
  • Къде готвят най-добрата пица до мен

В САЩ тези заявки изглеждат така:

  • „Alexa, какви филми се прожектират близо до мен?“
  • „Alexa, какви бърбън събития са близо до мен?“
  • „Какво е доброто място за суши близо до мен?“
  • „Alexa, какви ресторанти са близо до мен?“
  • „Добре Google, намери магазин за гуми близо до мен“

Избройте тези ключови думи и ги използвайте в описания и отговори на отзиви.

Как да настроите Google My Business през 2021г.

  • Попълнете информацията за вашата компания. Направете снимки на фасадата и отвътре. За потребителя трябва да е лесно да се ориентира в мястото и да намери вашата локация
  • Попълнете допълнителни подробности (работно време, наличност на паркинг и др.)
  • Включете ключови думи в описанията и заглавията. Също така се препоръчва да използвате ключови думи в отговорите към посетителите на вашето заведение. Например, ресторант в София получава положителна оценка. Мениджърът може да отговори и да добави ключова дума: „Благодарим ви, че ни посетихте. Ще се радваме да се видим следващия път. Не пропускайте да опитате нашата пица, казват, че е най-добрата в София.“
  • Не забравяйте да отговаряте на отзиви. Създайте персонализирана кратка връзка и я споделете с клиентите си, за да им е по-лесно да се ориентират и да поддържат вашата компания
  • Включете възможността да ви пишат съобщения
  • Правете публикации – промоции, отстъпки, събития
  • Добавете информация за вашите продукти, менюта или услуги
  • Добавете снимки на интериора, екстериора и основна снимка (Cover Photo)
  • Посочете как работите по време на пандемията
  • Използвайте анализи, от които наистина ще разберете как клиентите реално ви намират, какво въвеждат, какви ключови думи използват

Tенденция #6 – YouTube

Втората търсачка в света все повече се интегрира с Google. Според мен това е най-важният канал за увеличаване на SEO потенциала на вашите страници. Jannika Bock, директор Client Solutions за Централна Европа в Google твърди, че видео тенденцията ще продължи през 2021 и 2022г., като повече от 80% от потребителския трафик ще идва чрез онлайн видео. По време на пандемията гледанията в YouTube TV нараснаха с 80% (на годишна база).

Въпреки експлозивния брой видео публикации в YouTube, данните на Hubspot показват, че над 43% от потребителите искат още повече ново съдържание. Най-популярният видеоклип има почти 136 000 органични показвания.

Защо видеоклиповете в YouTube са основната тенденция

  • Google все повече показва богати фрагменти от видеоклипове в YouTube
  • Трафикът в YouTube се увеличава. Функционалността на Google и Youtube се разраства и става все по-синхронизирана
  • Това е един от най-добрите начини за увеличаване на реализациите за голямо разнообразие от типове проекти. Например StacksAndStacks.com показа, че потребителите, които са гледали видео, са направили 144% повече покупки от тези, които не са го направили
  • Трафикът от търсене в YouTube също нараства


YouTube се превръща в отделен голям и доста сложен продукт, който всеки тип бизнес трябва да може да използва!

Не е необходимо да имате десетки или стотици хиляди показвания, за да генерирате продажби. Ако се очаква вашата страница да има трафик от търсене, комбинацията от видео и текстова част не само значително увеличава вероятността дадена страница да достигне върха в Google SERP, но и допринася за нейното дългосрочно задържане.


Кои страници да рекламирате в описанията на YouTube

Препоръчваме да ангажирате аудиторията си, когато е възможно. Възможно е да предлагате услуги директно, но тогава всички показатели ще бъдат много по-ниски. От това, което опитах и даде добри резултати:

  • безплатни видео уроци
  • контролни списъци (чек листове)
  • микроуслуги
  • изследвания и експерименти

В YouTube можете да публикувате не само видеоклипове, но и да работите с предавания на живо, да провеждате интервюта и уеб семинари. Това е чудесен начин да представите марката си на целевата аудитория. Ако вече имате видеоклипове в YouTube, които получават показвания, направете текстова транскрипция за вашия блог и ги оптимизирайте за подходящи ключови думи.

Тенденция #7 – Google Lens (възходът на визуалното търсене)

Броят на потребителите на тази технология за търсене активно нараства в САЩ. Google Lens е технологията на Google за изкуствен интелект, която използва камерата и машинното обучение на вашия смартфон, за да не само открие и идентифицира обект пред обектива на камерата, но и да предложи действия като сканиране, превод, пазаруване и др. Повече от 62% от потребителите са по-младото поколение.

Технологията непрекъснато се развива, по-долу са някои от най-новите функции, които Google въведе:

seo trends 2021 gif 2

Някои данни за Google Lens:

  • Над 1 милиард използвани Google Lens през 2020г.
  • Pinterest получава 600 милиона визуални търсения на месец
  • 36% от американските потребители вече са използвали визуално търсене


За какво хората използват визуално търсене Google Lens?

  • покупки
  • упътвания, местоположения
  • идентифициране на атракции
  • прегледи на местни заведения, получаване на информация за заведението
  • преводи
  • рецепти
  • информация за храната


Какво е важно да популяризирате в Google Lens?

  • Оптимизация за мобилни устройства;
  • Използвайте традиционно SEO за изображения;
  • Страниците, показани в Google Lens, са средно 1600 думи.

Тенденция #8 – оптимизирайте страницата си за отговори от Google (Rich Snippets)

Всеки иска да попадне в блока с отговори на Google. Това може да бъде зоната на растеж за вашите приоритетни страници през 2021г. Според проучване на Semrush, 6,83% от всички резултати от търсенето са в блока за отговор на Google. 99,58% от всички отговори на Google идват от страници в първите резултати на SERP-а.

Проучванията на Ahrefs показват, че полето за отговор на Google краде трафика от сайта.

Резилтати от позициите в Google

Вероятността страницата ви да достигне в полето за отговор на Google е много по-голяма, ако сайтът е в Топ 5 за съответното търсене. В същото време изследванията показват, че няма пряка връзка с външни връзки и появата в полето за отговор на Google.

Как да оптимизирате страницата си за отговорите на Google ще напишем в отделна статия 🙂

Тенденция #9 – работете върху дължината на текста

Върнете се към старите текстове. Проверете дължината им и сравнете с конкурентите. Това наистина е тенденция, която се променя. Ако тази година вашите позиции на определени страници са паднали, обърнете внимание на количеството съдържание в тях. Изследванията на Semrush показват, че колкото повече думи има дадена статия, толкова повече връзки и посетители получава.

Колко думи съдържат средно статиите в Интернет?
Средната дължина на статията в Интернет е 800 до 1200 думи.

Колко думи трябва да има една статия, за да стигне до върха?
Различни изследвания показват, че статии с 3000 думи или повече получават средно 3 пъти повече трафик и 3,5 пъти повече линкове. Има наблюдения, че оптималният брой думи за блог е около 1900 думи. 

Във всеки случай, сега Google може да покаже определена част от статията, така че с правилния дизайн на страницата, можете да съберете няколко пъти повече трафик за различни търсения.

Тенденция #10 – подкастингът е нарастваща тенденция по целия свят

Броят на създателите на съдържание в нишата на подкастинга нарасна особено силно тази година. Тенденцията на слушане на подкасти на различни платформи показва стабилен растеж в продължение на няколко години. 

През 2020 г. пазарът на подкасти нарасна с 10% в сравнение с 2019г. В САЩ 100 милиона американци слушат подкасти поне веднъж месечно .

  • през 2017г. 40% от американците на 12 и повече години са слушали подкасти, в сравнение с 55% през 2020г.
  • 37% от американците слушат подкасти всеки месец
  • ръстът в броя на слушателите на по-старото поколение е много по-висок от този на по-младото
  • средно през 2020 г. слушателят на подкаст слуша 6 часа 39 минути подкаста седмично
  • средно аудиторията слуша 6 различни подкаста седмично, 51% слуша 1-3 подкаста, 12% слуша 11 или повече подкаста
подкаситнг тренд 2021
Брой подкасти през 2020г. сред жителите на САЩ

Тази тенденция ще продължи и в бъдеще. Разпространявайки подкасти на различни платформи, можете също да получите връзки към сайта. Ако темата е подходяща и популярна, направете текстови транскрипции за вашия блог, оптимизирайте ги и получете допълнителен трафик от Google.

Теми, станали популярни през 2020г.

Google публикува темите, които станаха популярни през 2020 г.

Теми, станали популярни през 2020

Чеклист: Какво да направите за SEO на вашия уеб сайт през 2021?

Нека обобщим тенденциите в SEO. Всъщност алгоритмите започнаха да разбират повече за маркетинговия компонент и намерението на потребителя. Това означава, че трябва да се възползвате от по-широката функционалност на Google и други платформи, които могат да генерират трафик.

  • Използвайте социални одобрения, Google EAT, правете реални снимки, следвайте отзиви, събирайте оферти и надграждайте акаунтите на най-добрите си автори.
  • Погледнете рейтинга на използваемостта на страницата в Google Search Console. Страниците не трябва да попадат в червената зона. През май 2021 г. можете да усетите въздействието на алгоритъма върху вашия сайт.
  • 7% от търсенията идват от определена част от страницата. Разделете съдържанието на блокове, като използвате заглавия H3.
  • Дължината на съдържанието като цяло ще се увеличи. Според различни проучвания, съдържанието от 3K знаци събира повече връзка и трафик.
  • Напишете дефиниции на Snippet Bait за всяка информация, това ще увеличи вероятността да влезете в разширения фрагмент.
  • 36% от американските потребители вече са използвали технологията Google Lens. Това е технология за разпознаване на изображения, която е в състояние да разпознае над 1 милиард изображения. Имайте това предвид, когато работите със снимки.
  • Необходимостта от версия за мобилни устройства достига ново ниво. 100% от търсенията на изображения се извършват чрез мобилни устройства.
  • Много хора разбират неправилно принципа EAT, вярвайки, че е достатъчно да се посочи автора. Основният принцип е да се покаже надежден източник.
  • Последната актуализация показа, че е важно компаниите да публикуват повече информация за своите дейности и да показват тези дейности: създайте страница „Кариера с нас“, „Награди“ (ако има такива), опреснете страницата „За компанията“.
  • Помислете за стратегия за работа с вашето видео съдържание. Открийте как може да бъде свързано с резултатите от търсенето и съдържанието на сайта. Формирайте правилните описания и популяризирайте не само чрез сайта, но и с помощта на YouTube.
  • Цитат от популярни източници. Ако рекламирате в САЩ, използвайте услугата HARO за оферти. В близко бъдеще ще напишем повече за това в блога на Livepage. Надградете акаунта си, социалните мрежи на автора. Вземете цитати в други канали от този автор. Пишете експертни статии.
  • Създайте повече визуално съдържание за статиите си.
  • Групирайте информацията в центрове за съдържание (хъбове). Вижте Брайън Дийн за добри примери
  • Използвайте новите функции на Google My Business, следвайте тенденциите и актуализациите от Google
  • Разделете текстовете на блокове h2 или h3 и правилно оформете съдържанието в тях


Ако искате да изготвите вашата лична SEO стратегия 2021, свържете се с нас! Ние ще одитираме вашия сайт и ще ви помогнем системно да увеличавате аудиторията си от органично търсене.

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *