7 начина за умен и отговорен маркетинг по време на криза

Съдържание

Здравейте, казвам се Марина – от екипа на дигитална агенция Webselo.com – и благодаря за поканата от Станислав Пеев (Seo Консулт) за гостуване със статия в блога му.

В следващите редове ще се фокусирам върху отражението на коронавирус върху бизнесите, базирани на преки наблюдения, както и добри практики за поддържане на рекламното присъствие, конкретно в социалната мрежа на Фейсбук.

Ще ви споделя идеи, които работят за нас и наши клиенти, които можете да приложите спрямо бизнеса модела, разбира се. Да започваме!


Как да поддържате рекламното си присъствие като бранд във времена на здравна и икономическа криза?

Сблъскани с ужаса от Ковид-19, бизнесите са принудени да се погрижат на първо място за безопасността на служителите си, осигурявайки ги с необходимото защитно облекло – маски, ръкавици, дезинфектанти и т.н. –  и след това за здравето на клиентите си.

как да поддържате рекламното си присъствие във времена на икономическа и здравна криза

В тези трудни времена, всички ние очакваме от тях проява на такт и съпричастност, поддържайки рекламното си присъствие в социалните мрежи.

Това, разбира се, наложи нанасяне на драстични промени в способите за комуникация с потребителите, както и спешни реорганизации в текущи рекламни кампании, както и в планирани такива.

За жалост, в разгара на вируса, много бизнеси не успяха да се адаптират към динамичната среда и затвориха врати.

Други все още се държат на косъм от фалит, трети пък благоденстват, предлагайки силно търсени продукти от първа необходимост като любимата Тоалетна Хартия, в която мнозина откриха Спасението.

Извън закупуването на масивно количество тоалетна хартия, така, в случай на тотален апокалипсис, хората започнаха да правят груби сметки за най-необходимото за близкото бъдеще, като някъде на заден план останаха плановете за почивки и луксозните покупки.

Или поне така стоят нещата за средния човек. Да не говорим, че затварянето на бизнеси доведе до освобождаването на служители, което директно хвърля чернилка върху и без това сивото ни ежедневно платно.

Пишейки тази статия, дълбоко осъзнаваме необходимостта от бързи, разумни и практични решения за бизнеса, с които собствениците поне да смекчат до известна степен ударите на пандемията и кризата.

В следващите редове ще ви споделим няколко работещи съвети, които са ефективни за наши клиенти, и които вярваме, че ще ви дадат стойност и бизнес ползи.

7 начина за “умен” и отговорен маркетинг по време на криза от екипа на Webselo.com


1. Покажете съпричастност

Хиляди хора по света загубиха близки, приятели, роднини вследствие на силно заразната болест. Някои брандове се възползваха от момента и яхнаха вълната с шумни кампании, иронизиращи по някакъв начин ситуацията, което забавляваше едни и разочароваше други.
Други брандове пък приеха ситуацията изключително сериозно, показвайки непрекъснато какви мерки прилагат за протекцията на техните служители и клиенти, което е похвално.

Вижте още 7+световни бранда и техните позитивни реакции срещу коронавируса.

starbuck бизнес

В такъв момент именно това е най-важното, което хората искат да чуят и видят, че се прави. За да го покажете отчетливо, тук основна роля играе комуникацията между бранд-клиент. Нима ще си поръчате пица от любимата ви иначе пицария, ако знаете, че в момента, в условия на пандемия, полагат минимални хигиенни усилия? Надали. И ще бъдете прави.

Съпричастността, която трябва да покажете, не се простира само с едно #останивкъщи. Трябва да я покажете разностранно: от публикациите във фейсбук стената през рекламните послания до обратната връзка с клиентите си.

Връщайки се на примера с пицата, ще ви разкажа една кратка, прясна история. Поръчвайки пица от много известна пицария в столицата, смятам, че бе логично във време на пандемия да очаквам добре опакована кутия, доставена от служител с ръкавици и маска. Поне. Нямаше нито едното, нито другото. Разбира се, не отписвам също възможността самият доставчик да е проявил безотговорност.

Ала като цяло, pizza night идеята бе трагична. Четейки сега това, отговорете си на следния въпрос:


Кой бранд искате да бъдете в пика на коронавируса:

  1. Този, който подкрепя хората и мерките, спазвайки наложените правила.
  2. Или нехаеещият, който няма да покаже съпричастност и отговорност към собственото си здраве и това на останалите.

Изборът е ваш. Направете го сега.

Добър пример е, разбира се, Nike, който за пореден път обра точките в категорията на съпричастност, излагайки своята позиция – отговор към пандемията.

Now more than ever, we’re one team. Play inside. Play for the world.

2. Ре-организирайте маркетинговите кампании и community management

Някои брандове бяха доста бързи в сменянето на планирани и насрочени кампании като отговор на коронавируса. Пример за такъв е FORD, които замениха автомобилните си реклами за такива, адресиращи пандемията.

ford видео


В официалното видео, което пуснаха, ще видите и чуете за над 100-годишната традиция и история на бранда в производството на автомобили, както и референцията им към строенето на танкове и самолети по време на войната. Във видеото си, компанията предлага и известни парични облекчения на своите клиенти.

Ето какво още каза маркетинговият директор на компанията: “Миналата седмица – в четвъртък сутринта – стана ясно, че в момента се намираме в преломна точка, в която обичайните ни продажбени послания няма да работят по същия начин. “ – Мат Вандайк. С други думи, сега съвсем не е моментът да ги облъчват с подканващи послания да отидат до близкия дилършип, за да видят конкретен модел.

Вижте цялото официално видео от ФОРД във връзка с пандемията!

3. Отменете напълно рекламни кампании: решете с кои ще продължите

Да речем, че сте планували някакво събитие, без значение от нишата; съответно, ако не можете да преминете към онлайн форма на същото, неразумно би било да натискате с рекламни кампании с цел продажбата им.

Друго, ако по-скоро не сте сигурни дали дадено рекламно съдържание е подходящо точно за този момент, по-добре премислете нещата и тогава вземете решение.

Не че нещо лошо ще се случи, ако го направите, ала няма да постигнете същата ефикасност, каквато бихте постигнали преди пандемията. Това е така, защото фокусът на хората е изместен. Никой не се интересува колко кафяви мечки са останали еди-къде-си.

В кръга на шегата, вероятно по-силен интерес биха имали към съдържание тип “Къде продават най-евтината тоалетна хартия в столицата”. Е, тук, бихте постигнали добър engagement rate. (winky face).

Работейки с клиенти от различни ниши, пандемията ни накара да реструктурираме имейл кампании, рекламни такива, както и планове за SEO съдържание.

Най-подходящият ни клиент, с чийто проект успяхме да завъртим рекламна кампания около вируса, бе в медицинския сектор.

Друг пример, с наш клиент –  нишата на хранителните добавки и здравословни продукти. С риск да прозвучи леко арогантно, пандемията се отрази брилянтно на бизнеса му, продажбите и най-важното – възвръщаемостта.

Това са все примери, които доказват твърдението, че кризата може да фалира и развива бизнеса по едно и също време.

В крайна сметка, погребалните агенции – съжалявам за “черния” пример – също са устойчив бизнес, за който винаги ще има търсене. Просто така стоят нещата.

Вижте как коронавирус пандемията афектира различните индустрии

4. Актуализирайте приоритетите си

Орежете излишни разходи, фокусирайте се върху по-малко, но по-релевантни към момента продукти.

Съгласете се, че в момента търсенето на скъпи автомобили, имоти, почивки, луксозни стоки и други подобни не са в листа с приоритети на повечето хора. Разбира се, винаги има изключения.

Но в останалите случаи, хората се фокусират върху най-основните неща. Помислете в това отношение дали можете да предложите продукти или услуги, които да бъдат релевантни и полезни срещу вируса. Такива могат да бъдат:

  1. Хранителни добавки и храни: такива, подсилващи имунитета, полезни био, натурални храни, витамини и др.
  2. Медицински услуги: профилактични изследвания за оценка на текущо състояние при рискови групи, лаборатории, “здравни” пакети и т.н.
  3. Онлайн пазаруване на хранителни стоки: удобен и безопасен начин на пазаруване с доставка до вкъщи.
  4. Продукт тип “Хигиена” – маски (макар и вече банално, вървят все още), ръкавици, дезинфектанти, силни почистващи препарати и др.
  5. Услуга за почистване на офиси/домове.
  6. Доставка на храна до вкъщи – ресторанти
  7. Други услуги тип “Подобряване на продуктивността на екипа в home office среда” – приложения, team management инструменти и т.н.
  8. Продукти тип “физическа активност вкъщи”: ластици за упражнения, йога аксесоари, въжета, гирички, фитнес продукти и др.
  9. Entertainment сектора: филми, музика, игри, определени сайтове и т.н

Пренареждайки приоритетите си така, че да се нагодите към момента и търсенията на хората, вие ще можете да помислите и за периода след карантината и какво ще се търси тогава. Малко по малко хората ще започнат да се връщат към нормалния си ритъм на живот, като разбира се преходът зависи в много голяма част от финансовото им положение.

Желанието да посетиш любимия си ресторант, кафене, да отидеш на фитнес, на кино, да излезеш от града, да отидеш на почивка…да си вземеш нова книга, обучение или каквото и да било….пряко зависят именно от паричните средства на всеки.

Ето защо е важно да вземете това предвид, предвиждайки и планирайки следващите си вътрешни проекти. В тази връзка, също е важно да се съобразите и с належащите вирусни мерки във вашата локация, за да знаете как да планирате комуникацията в посланията си към потребителите ви.

5. Премислете използваните криейтиви и изразяване

Още един свеж пример от Savex

Още един свеж пример, този път от Savex

savex 2

Визуалната комуникация в този момент е изключително силна. Това налага използването на подходящи изображения и начин на изразяване, които да кореспондират с вълненията, притесненията и интересите на обществото в този момент.

radihoney


Още един пример от Radihoney.com

В тази връзка се сещам за наш бг бранд, доста познат, който имаше активна рекламна кампания, упоменявайки идването на пролетта в криейтива си, точно в онези снеговити мартенски дни. Съвсем логично, критикуващите и иронизиращите коментари не закъсняха.

Същото важи и за коронавируса и изображенията, показващи тълпи от щастливи хора. Сега да не кажете, че забраняваме щастието, или нещо такова. Напротив, окуражаваме проявата на позитивност към бъдещето, само че избягвайте да използвате такъв тип изображения точно сега.

И без това хората едвам се сдържат на едно място. 

Дори и да не получите хейт, няма да видите кой знае какви положителни резултати, което надали търсите като ефект от рекламните ви усилия. 

Ако искате, например, да покажете вкусна храна, да речем суши сет за цялото семейство, нека да бъде в по-реална среда: т.е. вкъщи, с най-близките в домашна обстановка, по пижами, пред телевизора, на дивана и т.н.

Много по-силно ще резонира с последователите ви, които ще видят рекламното ви предложение, отколкото да покажете снимка на ресторанта си, пълен с клиенти, хапващи суши или др.

6. Не се фокусирайте върху кризата (пример: Nivea – поздрав за Великден)

nivea

Не говорете чрез бранда си за здравната или икономическа криза. Новините и медиите достатъчно добре се грижат, за да бъдем (не)вярно информирани. Разбира се, важно е да покажете, че сте загрижени за здравето на клиентите си, като демонстрирате какви усилия полагате за това, както по-горе посочих.
Вместо всяване на непрекъснат страх и паника, бъдете вие различните и заредете хората с позитивизъм. Ето няколко удачни начина да го направите:

● Не прекалявайте със самохвалството:
Спестете някои подробности за това колко успешни сте в пандемията. Не забравяйте, че немалко хора са без работа, новините за черна статистика ги облива непрекъснато и мотивацията и надеждата им за добро бъдеще лека-полека угасва.
Вместо това, покажете съпричастност и, разбира се, ако имате възможност, предложете някакъв бонус, жест към клиентите си при направата на покупка от вас, вземане на дадена услуга и т.н.
Много онлайн магазини във фешън индустрията предлагат безплатна маска като подарък към покупката, което си е мотиватор, а и необходимост след въвеждането на мярката за задължително носене на маска.

level
  • Използвайте премерен, приятелски тон

Не бъдете твърде арогантни като използвате, например, рекламни заглавия като “Горещи Covid-19 намаления!” или други нетактични рекламни прояви. Не само че е неподходящо и изключително нетактично спрямо ситуацията, ала и страшно отблъскващо.

БЕЛЕЖКА: Дори и комуникацията ви да не е била обидна, посланието ви може да остане неразбрано.

7. Бъдете истински, подходете с лично отношение

pepsi

Отговаряйте на съобщения, пишете коментари, лайквайте, бъдете социално активни с последователите си. Не лишавайте бранда си от емоция, просто защото сме в пика на пандемията.

Да, положението е сериозно, ала няма да стане по-добро, бидейки драматични и песимистични.

Използвайте момента да споделяте истории, коментари или снимки на клиенти, ползващи ваши продукти. Правете игри – хората са си вкъщи почти през цялото време – и навярно скучаят. Предложете им селекция от подбрани книги, игри за цялото семейство, пъзели и т.н.

Разбира се, това е валидно, ако брандовете, с които работите могат да отпуснат бюджет и са окей с идеята.

Помислете за периода след карантината

priroda

Колкото и дълго да продължи карантината, все някога ще приключи. Няма друг начин. Животът трябва и ще продължи, независимо от всичко. Преди това, помислете за какво точно ще използвате гласа на бранда си и как ще го направите.

Да вземем за пример, рецесията от 2008-2009 година и ранните години на икономически възход. Много брандове фокусираха кампаниите си върху идеята за по-добро бъдеще, надежда, човечност и оптимизъм. Пример? Кока-кола, разбира ее, и кампанията им Open Happiness.


Как може вашият бранд да бъде полезен в кризата: обобщение

Брандовете съществуват, за да осигуряват определена полза на своите клиенти. Продуктите и услугите, които задоволяват потребност в този момент несъмнено заслужават внимание.

Сега. Не утре.

Покажете го като комуникирате предимствата и ползите на своя продукт/услуга. Бъдете искрени и не се опитвайте да им го пробутате. Ако вие самите не вярвате във функциите или ползите му, и те няма да повярват.

Полезно ли ви беше това съдържание?


Споделете го с ваши колеги или бизнес партньори. Прочетете още стойностни статии за фейсбук, гугъл рекламата, SEO оптимизация и други във фирмения ни блог за онлайн маркетинг.

Марина

#Webselo

Оценете ни

0 / 5

Your page rank:

Подобни публикации

Станислав Пеев

Станислав Пеев

12 години опит в SEO и много сертификати /Yoast, Google, Semrush, Netpeak, Serpstat, Woorank и др./.
Работи с най-популярните SEO софтуери.
Участия в конференции и собствени статии, публикувани в престижни SEO издания.

Портфолио
Метро България - автобусни билети от и до Истанбул
Метро България
Creative
Нани Хоум
Нани Хоум
SEO услуги
Други услуги