През какви етапи преминава присъствието на една фирма онлайн и нейната първа интернет реклама?

Съдържание

Имаше време, когато уеб присъствие можеше да се разгърне относително лесно и с малко ресурси. Поради “наводняването” на уеб с огромен брой фирми – нещата вече не стоят точно по този начин.

Тъй като уеб пространството предоставя огромни възможности за развитие и разгръщане потенциала на всяка фирма, българските компании започнаха да създават свои уебсайтове, да ги развиват, и въобще да полагат усилия да вървят напред. И сега е… малко по-сложно..

сложно


Първата стъпка почти винаги преминава през направа на сайт. Изработката на представителен сайт или онлайн магазин (зависи от естеството на бизнеса – дали сте в сферата на услугите, или пък сте търговци), е изключително важен момент.

Един от водещите специалисти в Гугъл Рекламата в България наскоро сподели с мен, че по негово мнение, при правенето на интернет реклама, качеството на получения от рекламата резултат зависел 90% от сайта и 10% от рекламата.

Склонен съм да поспоря дали това е точното съотношение, ала едно е безспорно – сайтът има толкова важна и сериозна роля, че не бива да бъдат правени компромиси в процеса на проектирането му.

Грешки при направата на сайт

1. Създаване на сайт без мобилна версия, през 2019 г.
2. Създаване на сайт, чието зареждане в браузъра отнема 40-50 секунди, и това не безпокои собственика.
3. Създаване на сайт с изключително объркана и неясна структура.
4. Развиването на сайт с много технически проблеми.
5. Добавяне в сайта на ненужни анимации, банери, фонова музика, автоматично изпълняващи се видеа и въобще неща, които не са замислени откъм ползваемостта.
6. Твърде много творчество при правенето на сайта –сайтът е красив, има много хубави ефекти, но практическото му ползване е меко казано неудобно.
7. Липса на добра SEO структура на ниво проектиране на сайта.
8. Липса на ясна концепция коя аудитория обслужва сайтът.
9. Липса на ясна ниша или ниши (ако са ниши – добре е те да са допълващи се).
10. Неконкурентен продукт / услуга.
11. Лошо качество на продукта / услугата.
12. Продаваме това, което ние искаме, а не което сме доказали, че пазарът търси.
13. Липса на добро описание на продукта, услугата, липса на придружаващи снимки, видео и полезно описателно съдържание.
14. И много други проблеми.

Всичко това е важно да предвидите на ниво проектиране на сайта. Полезно би било да проверите какво правят изявените фирми във вашия бранш, да надникнете в техните сайтове и дигитални активи, и да научите повече за дейността им, като взаимствате полезни идеи.

Сега, когато сте предвидили всичко по-горе (списъкът в никакъв случай не претендира за изчерпателност) – създайте проекта.

Когато проектът е готов, време е да въведете в него своите продукти / услуги.

Ето това е хубавото на един, да речем, онлайн магазин, че веднъж направен – може да въвеждате в него всякакви продукти, и да тествате своите хипотези, и да ги валидирате.

Например, да речем, че се занимавате с туристическа дейност – можете да добавите различни почивки и да тествате дали аудиторията от Фейсбук и Гугъл ще прояви интерес към тях, дали ще ги купуват.

Рекламните канали Фейсбук и Гугъл са най-удачни за първоначални тестове, поне в България, защото носят незабавна обратна връзка и бързи резултати.

Да речем, че имате предвидени 100 000 лв за развитието на този проект – това е събраният от Вас капитал.

С 1/10 от този капитал можете да валидирате в уеб бизнес модела си, с други думи – да удостоверите дали има смисъл от развитието на този бизнес, дали той ще бъде рентабилен, след което да натиснете смело и мощно напред, ако тестът Ви се окаже успешен.

Ако тестът се окаже неуспешен, Вие не сте изгубили 10 000 лв, напротив – спестили сте си… 90 000 лв – останал Ви е капитал, с който можете да продължите напред и да опитвате нови интересни неща.

Как бих подходил аз?

Ще проуча конкуренцията и ще анализирам кои са най-продаваните им продукти / услуги в бранша.

Все ще намерите фирми, които са обособили категория “Най-Продавани”, и там действително са най-купуваните от клиентите продукти / услуги.

Вижте дали можете да предложите нещо подобно, а по възможност – по-добро.

Фокусирайте се върху конкретна ниша.

Да речем, че сте избрали да продавате почивки в Канада.
Създайте рекламна кампания в търсачката Гугъл и там настройте рекламните Ви карета да се показват на хора, които търсят почивки в Канада.

почивки в канада реклама

Най-честите търсения, с бърз преглед от моя страна в търсачката, са следните:

  • Почивки в Канада
  • Круиз до Канада
  • Самолетни билети до Канада
  • Ниагарският водопад Канада
  • Работа в Канада
  • Ванкувър Канада
  • Екзотични почивки в Канада
  • Екзотични почивки
  • Посещение на ниагарския водопад

Обърнете внимание, че някои от търсенията Ви не се отнасят към това, което предлагате, като например:

  • Работа в Канада
  • Самолетни билети до Канада (вероятно хората, написали това нещо, търсят самолетна компания, а не туристическа агенция)
  • Екзотични почивки – прекалено общо търсене. Може би тези хора дори не се сещат за Канада – на тях не бих разчитал много. Може би бих направил тестова рекламна кампания, за да проверя дали от тези търсения ще идват клиенти, но не бих фокусирал бюджета си в това търсене
  • Посещение на ниагарския водопад – предлагате ли това нещо в туристическия си пакет? Ако не го предлагате – забранете показването на рекламата си по тези търсения

От друга страна търсения като посочените по-долу, според моя опит, по-скоро биха Ви свършили работа, например:

  • Почивки в Канада
  • Круиз до Канада
    Екзотични почивки в Канада
  • Посещение на ниагарския водопад – само ако го предлагате

Има още много потенциални търсения. Няма да анализираме подробно това в тази статия – можете да намерите тези търсения и сами.

След като сте избрали търсенията, по които да се показвате – необходимо е да си въведете т.нар. проследяващ код от Google Ads, като е важно Google Ads да е свързан с Google Analytics, а ако е възможно – тези два инструмента да са под шапката на Google Tag Manager.

Google Ads е рекламната платформа, през която пускате кампаниите си в Гугъл. Проследяващите кодове са инструменти за измерване ефикасността на кампанията. С тяхна помощ можете да разберете кои търсения Ви водят клиенти.

Google Analytics е инструмент, чрез който можете да анализирате какво правят потребителите, когато влязат във вашия сайт – какво е поведението им при купуване, колко време се задържат, от кои страници напускат сайта, на каква възраст са вашите купувачи, от кои градове, с какви интереси – и още много, много други неща.

Google Analytics е нещо като таблото на автомобила, в който виждате параметри при шофирането си. Много е важно този инструмент да бъде въведен в сайта ви като бъде свързан с Google Ads, защото по този начин ще можете да виждате цялата картина.

Google Ads измерва какво правят потребителите преди клика върху рекламата, а Analytics – какво правят след клика върху рекламата, тоест след като са влезли в сайта.

Лично аз ползвам Analytics предимно за създаване на цели, създаване на аудитории и изпращането им към Гугъл Адс, сравняване ефикасността на рекламни канали, проверка дължината на продажбената фуния, проверка интересите и демографията на потребителите – това е основното, което правя. Инструментът Google Analytics има и доста по-сериозни възможности, но няма да се спирам тук и сега на тях.

Споменах по-горе Google Tag Manager – това е инструмент, в който можете да добавяте много проследяващи кодове, и не само. Този инструмент е нещо като кутийка, в която си добавяте важни за Вас неща (обикновено код).

Предимството му е, че се въвежда веднъж от програмистите в сайта, след което в него, през интерфейс, можете да си добавите Google Ads конверсионен код, Google Analytics тракинг код, HotJar, onClick Events, onPageLoad Events, Facebook Pixel & FB Pixel Events, и много други готини неща.

Изброих всичко това, защото е много важно да го предвидите в кампанията си, ако целта Ви е ефикасност, все пак. Ако пък целта Ви е да си пуснете нещо за 2 минути, пък каквото стане –  Гугъл Платформата няма да Ви даде желаните резултати и възвръщаемост. И така е с всяка платформа.

За да сте добър в едно нещо – трябва да задълбочите, да му отделите време, да четете и практикувате. Иначе само ще се плъзгате по повърхността.

Ако всичко това ви се струва сложно, свържете се с нас от Webselo.com и с удоволствие ще ви помогнем с вашата Гугъл Адс Реклама.

Но да продължим напред. След като сме избрали какви ключови думи да популяризираме и сме извършили правилните настройки, въвеждайки тракинг кодове, време е да помислите каква е дължината на продажбената фуния, или казано на простичък език:
– Колко време е необходимо на вашия клиент да вземе решение на покупка.

И сега да ви дам един много интересен пример – имаме удоволствието в Webselo да работим с няколко туристически агенции. Една от тези агенции продава почивки с малко по-висока стойност, да речем над 1000 лв. Другата продава почивки в диапазона 150-200 лв.

Каква е разликата във времето за вземане на решение? Отговорът може да ви изненада. Разликата е едва няколко дни.
Но защо се получава така? Как може времето за вземане на решение за тези две услуги да е почти еднакво при положение, че едното е много по-скъпо? Отговорът е – тук не става дума само за пари.

Първо – човек не ходи почти никога сам на почивки. Обикновено трябва да съгласува своята почивка с близък човек, който да се допита до работодателя си за отпуск и това да се планира, а ако сам си е работодател – да си го предвиди в графика.

Това планиране може да отнеме време. Може да се окаже, че работодателят не пуска съответния човек да излезе отпуск, ако например фирмата е в най-силния период в годината и му трябват всички хора, тук и сега.

Разбирате ли – не винаги стимулът е финансов.

Ето и друг пример – две обучения, шест-месечни, всяко от двете трябва да отделяте по 4 часа три дни в седмицата. Едното струва 600 лв, другото струва – 1100 лв.
Не съм сигурен, че единствено цената би била определяща тук.

Трябва да предвидите отново времето за вземане на решение. При такъв ангажимент, който е с относително дълъг срок, човекът трябва да помисли – може ли да отдели това време?

Във вашата кампания, след като сте преценили какво е времето за вземане на решение, това нещо може да се ползва в кампаниите.

Например, да речем че данните Ви показват, че 45% от хората купуват услугата Ви, нека е тур почивката, в първия ден, в който са видели рекламата.
10% купуват на следващия ден.
15% от купувачите купуват в рамките на седмица.
А 30% купуват в рамките на месец.
Виждате ли, цели 30% (даже това са истински данни) – това е огромен сегмент. Вие сте платили за това те да дойдат в сайта Ви, и ако ги изпуснете – лошо, много лошо…

Въз основа на тези данни си построявате ремаркетинговите кампании в платформите, които ползвате.

Има едно нещо, което се нарича динамичен ремаркетинг – това ви позволява да показвате на хората продуктите, които те са гледали.

Ако комбинирате този ремаркетинг с подходящо послание и правилен срок на показване, който зависи от дължината на фунията – може би ще ударите десетката. А може би не? Трябва да тествате и да видите какво ще стане.

Друго, което можете да направите – е да стартирате редом с вашите Гугъл и Фейсбук кампании – SEO оптимизация.

С помощта на данните от Гугъл платформата можете да изведете ключовите думички, които в Анализите сте забелязали, че ви носят най-хубави резултати.

После, с помощта на  SEO инструменти, да проучите тези думички и да намерите техни “под-сегменти”, по-специфични търсения, за които да създадете качествено и яко съдържание!

Като създадете това качествено и яко съдържание – трябва да го промотирате – дали ще е в медии, Фейсбук, линкове, Гугъл реклама към това, Ютюб Трафик или някоя местна платформа за трафик (там не мога да ви дам добри съвет, нямам почти никакъв опит в това, но колеги го правят и за някои това сработва добре).

При спазването на всички горепосочени препоръки, мога да ви уверя, че вие ще имате един добре развиващ се и устойчив дигитален актив.

Със задълбочената подкрепа на някоя готина SEO фирма, каквато е seoconsult.bg, искате или не, ще вървите нагоре, а ако това е проблем за вас – винаги можете да си изтриете сайта J

Впрочем, четете книги за маркетинг –  с времето ще научите какво да правите, за да се връща аудиторията ви отново и отново, и отново, и отново.

 

кико от webselo

Нека с това да завършим.

Аз съм Кико (този хитрец на снимката), занимавам се с Гугъл/Фейсбук Реклама, Analytics, IT Project Management, SEO на ниво планиране, продажби и други интересни неща.

Ако прецените, че ви е необходим партньор в описаните горе неща – свържете се с нас от webselo.com.

А междувременно – успех с дигиталното присъствие ????

Оценете ни

0 / 5

Your page rank:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Подобни публикации

Станислав Пеев

Станислав Пеев

12 години опит в SEO и много сертификати /Yoast, Google, Semrush, Netpeak, Serpstat, Woorank и др./.
Работи с най-популярните SEO софтуери.
Участия в конференции и собствени статии, публикувани в престижни SEO издания.

Портфолио
Метро България - автобусни билети от и до Истанбул
Метро България
Creative
Нани Хоум
Нани Хоум
SEO услуги
Други услуги
Category